Heed9801 Startet 23.April.2021 Del på Facebook Startet 23.April.2021 Som overskriften viser; har en båt med hydraulisk aksling. finnes det forlengelsesmuligheter ved kjøp av brukt strak aksling? motor er montert i forpiggen og lurer på å bygge om til strak aksling og en yanmar motor. aksellengde må være 2.8 meter evt om noen har en på lur? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Ja, det er flere metoder for å skjøte en aksling. En måte er å sveise sammen to akslinger (ikke å anbefale, men kan være hensiktsmessig i enkelte tilfeller), en annen er å montere flenser som du skrur sammen. Men hva er en hydraulisk aksling? Er den laget av olje? Ble også litt nysgjerrig på det med at motoren er montert i forpiggen. Kan ikke huske å ha sett det før, og det høres jo heller ikke særlig praktisk ut. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Hvis det er noen cm kan man bruke et mellomstykke mellom flens og motor. Hvis det er mye er det nesten alltid best og billigst å bytte aksling. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Fantino Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Antar ‘hydraulisk aksling’ = hydraulisk drift = slanger? Skulle i så fall tro at det finnes et trustlager akter et sted med en hydraulisk motor, og at evt brukt aksling kunne flenses på dette lageret. Å ta trust gjennom en 2.8 m aksling vil sikkert uansett ikke være så gunstig/kreve opplagring osv? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Komodo skrev 13 minutter siden: Ble også litt nysgjerrig på det med at motoren er montert i forpiggen. Kan ikke huske å ha sett det før Denne båten har ihvertfall et gigantisk beist av en Detroit V8 montert i forpiggen. Akslen er nok noe mer enn 2.8 meter og på ingen som helst måte hydraulisk. Jeg aner heller ikke hva en hydraulisk aksel er... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 (redigert) Mener det ble levert motorer en gang med hydraulisk pumpe og hydraulisk motor koblet til aksling. Muliggjorde fleksibel plassering av forbrenningsmotor. Vetus ha det https://www.vetus.com/en/power-hydraulics/hydraulic-propulsion.html Redigert 23.April.2021 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Big Horn Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Har også hørt om hydraulisk drevet aksel. Praktisk, så motoren kan være plassert der det måtte passe uten hensyn til propellaksel, men det må vel redusere virkningsgraden betydelig, mao., øke drivstofforbruket pr nm? På en annen side er jo så godt som alt av konstruksonsmaskiner drevet hydraulisk.. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Ja med hydraulisk kraftoverføring mister en ca 40% av effekten så det er ikke så mye brukt til fremdrift. Tidligere var det jo mye brukt til vinsjer av forskjellig slag men i dag er de stort sett blitt elektriske. Nå brukes hydraulikk stort sett kun til lineære bevegelser med sylindre. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 (redigert) Før i tiden var det vanlg å skjøte akseler med såkalt kløvet kobling. https://www.eiemaskin.no/produkter/akselkoblinger/stal-akselkoblinger/kbst-g/ Med 2.8 meter aksel bør du vurdere stabiliteten. Høres ut som om du vil trenge et mellomlager (?) Redigert 23.April.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bårdp Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Pendel ferger har jo ofte 30-40m propell aksling så alt er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Heed9801 Svart 23.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2021 (redigert) Dårlig forklart. er en albin scampi. går hydraulikkslanger fra motor til aksling. min aksling er 1.5 meter ish. scampiene som kom etter hadde strak aksling på 2.8 meter. patenten heter hydrodrive. Redigert 23.April.2021 av Heed9801 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Ikke se bort fra at ny aksling i riktig lengde kan bli omtrent like billig som å skjøte eksisterende. Verdt å sjekke pris om ikke annet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Komodo Svart 24.April.2021 Del på Facebook Svart 24.April.2021 Heed9801 skrev for 12 timer siden: går hydraulikkslanger fra motor til aksling. Skjønner. Du har altså en vanlig aksel, men en hydraulikkmotor som driver den. Blir litt mer riktig å si at hydraulikkslangene går til en hydraulikkmotor. I prinsippet spiller det jo ingen rolle hva som driver akselen. Dette systemet har nok ganske lav virkningsgrad, men jeg vil tro det er relativt vibrasjonsfritt? Ut fra det du sier ville jeg nok mest sannsynlig byttet til en hel aksel. Skjøting medfører mye jobb med å få det rett og vibrasjonsfritt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Heed9801 Svart 24.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2021 Noen her inne som har råd på hvor jeg får tak på em 2.8 meter lang aksling da. :) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 24.April.2021 Del på Facebook Svart 24.April.2021 F.eks. Sleipner: https://sleipner.no/kategori/1705/propellaksler/ Standardmål opp til 2,5 meter, spesialmål opp til 5,5 meter. finnes sikkert lokale mekaniske verksteder som kan levere også. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.