Jump to content

Er der mulig å forlenge en aksling?


Heed9801

Recommended Posts

Ja, det er flere metoder for å skjøte en aksling. En måte er å sveise sammen to akslinger (ikke å anbefale, men kan være hensiktsmessig i enkelte tilfeller), en annen er å montere flenser som du skrur sammen. 

 

Men hva er en hydraulisk aksling? Er den laget av olje? Ble også litt nysgjerrig på det med at motoren er montert i forpiggen. Kan ikke huske å ha sett det før, og det høres jo heller ikke særlig praktisk ut. 

Link to post
Komodo skrev 13 minutter siden:

Ble også litt nysgjerrig på det med at motoren er montert i forpiggen. Kan ikke huske å ha sett det før

 

Denne båten har ihvertfall et gigantisk beist av en Detroit V8 montert i forpiggen. Akslen er nok noe mer enn 2.8 meter og på ingen som helst måte hydraulisk. Jeg aner heller ikke hva en hydraulisk aksel er...

 

Engholm.jpg.7bcf9d100cd6ca9d9ea6793025f2ecbd.jpg

Link to post

Har også hørt om hydraulisk drevet aksel. Praktisk, så motoren kan være plassert der det måtte passe uten hensyn til propellaksel, men det må vel redusere virkningsgraden betydelig, mao., øke drivstofforbruket pr nm?

På en annen side er jo så godt som alt av konstruksonsmaskiner drevet hydraulisk..  

Link to post

Før i tiden var det vanlg å skjøte akseler med såkalt kløvet kobling.

https://www.eiemaskin.no/produkter/akselkoblinger/stal-akselkoblinger/kbst-g/

 

Med 2.8 meter aksel bør du vurdere stabiliteten. Høres ut som om du vil trenge et mellomlager (?)

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Heed9801 skrev for 12 timer siden:

går hydraulikkslanger fra motor til aksling.

Skjønner. Du har altså en vanlig aksel, men en hydraulikkmotor som driver den. Blir litt mer riktig å si at hydraulikkslangene går til en hydraulikkmotor. I prinsippet spiller det jo ingen rolle hva som driver akselen. Dette systemet har nok ganske lav virkningsgrad, men jeg vil tro det er relativt vibrasjonsfritt? 

Ut fra det du sier ville jeg nok mest sannsynlig byttet til en hel aksel. Skjøting medfører mye jobb med å få det rett og vibrasjonsfritt. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...