Jump to content

MNEA 0183 og MNEA2000. Kan de “snakker sammen”? 

PiperBill

Recommended Posts

Jeg har installert en Garmin AIS800 sammen med Garmin plotter på N2K nettverk. Alt fungerer som det skal og jeg har også kjørt diagnostikk program for å dobbeltsjekke at alt er bra. MEN nå vill ikke min Cobra VHF radio viser eller ta imot GPS koordinatorene fra plotteren slik det gjorde før. Radioen har ikke innbygd GPS. Står bare “No GPS data” på skjermen. Radioen bruker NMEA0183 for å hente GPS data fra plotteren. AIS er på NK2 nettverk. Radioen har ikke støtte for NK2.. Iallfall så  refereres bare til “NMEA” i manualen. 

Finnes det en løsning for dette? Trenger jeg GPS posisjon på radioen (i tilfelle nødanrop på DSC) når jeg har AIS mottak/sender? . 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

PiperBill skrev 1 time siden:

Finnes det en løsning for dette? Trenger jeg GPS posisjon på radioen (i tilfelle nødanrop på DSC) når jeg har AIS mottak/sender? . 

Svarene på dette er Ja og Ja.

Du trenger gps-posisjon på vhf, selv om du har ais. dsc er uavhengig av ais, men når du trykker på distress vil de som har systemene på stell få opp et waypoint på sin plotter på samme sted som de har ditt ais-signal.

Evetuelle båter uten ais, men med vhf m/dsc koblet opp vil også da få opp din posisjon gjennom et waypoint.

Litt vanskelig å si årsaken til at du har mistet posisjonen på vhf, men jeg vil anbefale (dersom mulig), å hente gps-data til gps, fra AISen. Da slipper du å ha kartplotter skrudd på for at vhf har posisjonsdata.

Du må uansett stikke hodet ned i kabel-"rotet" for å se om nmea0183-kablene er inntakte og koblet. da kan du kanskje like gjerne flytte dem over til ais'en iht bruksanvisningen.

hvis ikke, sjekk at nmea0183 ut er aktivert på kartplotteren, enkelte må skru dette på. kanskje denne er er blitt deaktivert når nmea2000-nettverket er koblet opp.

Jeg kjører nmea2000 for ais og nmea0183 til vhf (gjennom aisen).

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Garmin 721xs plotter

Garmin AIS800 black box

Cobra MR F80EU vhf

Fant en gammel tråd med nesten identisk problemstilling så nå har jeg noe å referere til nå jeg feilsøker.

Koble Garmin 720s og Cobra MR F80 VHF 

Det må jo kunne løses men hvis ikke så er en ekstern GPS med NMEA0183 plugg som kobles direkte på VHF det beste løsning. Det er mulig jeg går for det uansett men har ikke funnet noe som passer.

EDIT: Jeg tror jeg har funnet feilen men får ikke sjekket det i dag. Da jeg lagde N2K nettverket så forandret jeg "communications settings" på plotteren. Jeg forandret "Port2" fra NMEA 0183 til N2K fordi jeg trodde jeg måtte det for å koble plotteren til N2K nettverket. Det må vel være feil! Den skulle står på NMEA 0183 for å kunne sende data til VHF'en på port 2. Bildet fra brukermanual til plotteren.

gpssetting.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

X10an skrev 2 minutter siden:

Virker som du har kommet frem til løsningen ja. En løsning du kunne fått umiddelbart om du hadde oppgitt plottermodell. 

Så langt jeg vet har 721xs to NMEA porter. Den ene setter du til 2k og den andre til 0183.

Takk takk. Den ene porten var satt til Garmin standard og den andre til 0183 før jeg lagde N2K nettverk. Skal den ene byttes fra Garmin standard til N2K?

Jeg er overbevist om at dette er et såkalt retorisk spørsmål og at du allerede vet svaret. Svaret er selvfølgelig at den ene porten settes til N2k og kobles fysisk til N2k nettverket, mens den andre porten kobles til VHF og settes opp til 0183.

N2k og 0183 holdes adskilt, bortsett fra at begge nettverkene er koblet til hver sin port på 721xs. 

"Garmin standard" vet jeg ikke hva er, men mistenker at dette er en eller annen proprietær protokoll for kommunikasjon mellom Garmin-enheter (synkronisering av plotter på flybridge og i styrhus, radar, sonar?). Er godt mulig denne kunne fungert mellom din Garmin AIS og plotter, men for meg virker det mer rasjonelt å benytte N2k. "Garmin standard" skal du derfor ikke behøve å bruke i ditt oppsett. 

Redigert av X10an (see edit history)
X10an skrev On 24.4.2021 at 17.16:

Jeg er overbevist om at dette er et såkalt retorisk spørsmål og at du allerede vet svaret. Svaret er selvfølgelig at den ene porten settes til N2k og kobles fysisk til N2k nettverket, mens den andre porten kobles til VHF og settes opp til 0183.

Takk igjen. Fikk ordnet det i dag. Tror jeg ble litt forvirret av de forskjellige variasjoner på navn på N2K og 1083 men jeg skjønte det til slutt. På plotteren min heter N2K NMEA HS (high speed) og 1082 heter NMEA Std (standard) et sted men også de vanlig navnene andre steder. Men men.. nå er alt oppe og fungerer som det skal. :-)

screen.jpg

abbor skrev 7 minutter siden:

Både NMEA Std og HS er NMEA 183. NMEA Std er 4800 baud, NMEA HS er 38400 baud for bruk sammen med AIS.

Serial port er NMEA 183, NMEA 2000 er CAN bus som er noe helt annet enn en serieport. 

Jo takk for det :-) men det funker slik det er nå og jeg kjenner at motivasjonen til å sette meg dypere i det er noe laber.... tror det må være alderen som sier "Gi f#@n i å tukle med det nå som det virker" :-) 

abbor skrev for 5 timer siden:

NMEA 2000 er CAN bus som er noe helt annet enn en serieport

Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre.

NMEA 0183 er RS232/RS422, altså god gammel seriekommunikasjon mellom kun to enheter. NMEA 2000 er en seriell "multi master" kommunikasjonsprotokoll, der flere enheter kan kommunisere på samme bus. En serieport er porten dette er koblet til.

Redigert av X10an (see edit history)
X10an skrev for 6 timer siden:

Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre.

NMEA 0183 er RS232/RS422, altså god gammel seriekommunikasjon mellom kun to enheter. NMEA 2000 er en seriell "multi master" kommunikasjonsprotokoll, der flere enheter kan kommunisere på samme bus. En serieport er porten dette er koblet til.

Dette var vel ikke helt rett:

Protokollen NMEA 0183, er lik RS232/RS422, men ikke HW grensesnittet til RS232, som har common jord på RX og TX. Det har ikke RS 422 og NMEa 0183.  Ellers prater også NMEA 0183  med mange mottakere.

RS232 hører hjemme i PC verden, og noen leverandører ønsker at NMEa signal fra deres utstyr skal kunne kobler til PC utstyr og da isolerer de jord på RX og TX på RS232, så av og til kan man koble sammen NMEA 0183 med RS232 og andre ganger ikke.

Morsom diskusjon :-) 

Det liten tvil om at det finnes NMEA 0183 utstyr som kommuniserer ubalansert med felles jord (RS232). Og 0183 kan droppes av mange mottakere. Jeg tror vi egentlig er enige. Men sammenhengen mellom N2k og paralell ser jeg ikke, bortsett fra at enhetene er koblet parallelt på samme seriebus?

Jeg tror jeg forstår hva du mener. Men om vi snakker om intern kommunikasjon mellom CAN-kontroller og microcontroller beveger vi oss vel litt på utsiden av N2k interfacet? SPI er åpenbart seriekommunikasjon, men at det også kan foregå paralell kommunikasjon mellom micro- og CAN-controller vil jeg ikke krangle på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...