jrewing Startet 23.April.2021 Link til dette innlegget Startet 23.April.2021 Har en fettkopp med skrue (tror det er det det heter). Fettet som er i nå er Pennzoil med lithium ( se bilde). Klarer ikke finne identisk fett noe sted, og har skjønt at det kan bli katastrofe å blande inkompatible fett. Så spørsmålet er om det er mulig å finne kompatibelt fett? Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
Hulda Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Sjekk opp hva de har hos Biltema. At man ikke skal kunne blande smørefett må bero på overtro. I hvertfall når det gjelder lageret i en pakkboks. Eks. Biltema 30-549. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Sjekk at det er lithium-grease, så skal det gå bra. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Det er ikke så nøye. Det som er viktig er vannfastheten og korrosjonsbeskyttelse. Sitér dette innlegget Link to post
jrewing Svart 23.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Jeg kom på at det burde være enkelt å teste, bare blande sammen og se hva som ekjer. Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
index Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Dette er noen av de minst krevende oppgave som finnes for smørefett. Det aller meste funker. Jeg pleier å bruke fett merket EP-2/AP-2. Da tåler det sjøvann, og er mer enn godt nok. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jrewing Svart 24.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Dere høres veldig enige ut og dere har sikkert rett. Men jeg er nysgjerrig; rundt omkring på internett (som jo ikke er en så pålitelig kilde ?) står det at hvis man blander inkompatible fettyper, risikerer man at det enten blir en flytende guffe som renner ut eller en steinhard masse. Og som jeg skrev, burde det være enkelt å teste , så det skal jeg gjøre ? Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
oberst1 Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 De aller fleste produsenter av smørefett bruker en fortykker i fettet, kall det gjerne såpen i fettet. Den mest vanlige er Litium som du allerede siktet til og benyttes mye til EP-2 fett for å hindre vannutvasking. Allikevel er det slik at visse fabrikater kan bruke forskjellige fortykkere og ergo kan du oppleve at fett ikke liker å blandes. Det kan enten tynnes ut eller bli for hardt. Prøv gjerne å blande litt og se, men tommelfingerregel er å fjerne så mye som mulig av det gamle dersom du skifter merke så går det nok bra Litt off-topic: Vet ikke om noen her inne har erfaring med Simalube? Automatisk mating av fettet til f.eks pakkboks. Send meg gjerne PM i såfall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.