Grand Banks jr Startet 24.April.2021 Del på Facebook Startet 24.April.2021 Ser etter jolle til eldstemann, og han ønsker seg rattstyring og ca 10-11 fot. Vurderer alt fra River til GH11. Aktuell prisklasse betyr eldre totakter. Selv om jeg har hatt maaaange timer i en slik, så er det så lenge siden at jeg ikke husker hva forbruket var. Hvor mye mer bruker en totakter enn en eldre firetakter? Hvor ofte bør jeg kalkulere med å fylle bensintanken til jolla? Det er jo begrenset hvor mye han orker å kjøre også. 😁 (Nei, det blir ikke kjøring dag ut og dag inn. Håper å peise ungdommen inn på fiskets gleder!) Jeg har mest lyst på en totakter merker jeg. Får den bensin, gnist og ikke vann så går de som en kule. Vekten tiltaler meg også. Jeg ønsker at han skal gå helst på 90% og ikke WOT. Og, det blir jo mange steder der det er 5 knop som gjelder. Jeg husker ikke at vi egentlig fylte bensin så veldig ofte da jeg var ungdom... (Til sammenlikning må jeg i min 16 fots fiskebåt med 1991 60hk fylle tanken annenhver/ tredjehver fisketur, for den drikker en del på vei ut og inn fra fiskeplasser...) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mort1 Svart 24.April.2021 Del på Facebook Svart 24.April.2021 Den bruker ca 5 l/t på full gass. Gh11 er en vesentlig bedre båt i noe bølger enn mye annet, spesielt i forhold til GH 10.... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2021 Takk! Det er vesentlig mindre enn min gamle 60 hk Jepp, jeg husker GH11 som mye bedre i bølger men at den "trengte" større motor. Jeg hadde faktisk en krysning mellom GH 10 og 11. Mener det var en GH10 som hadde fått skarpere baug. Og muligens litt dypere V. Men ikke så dyp som 11. Var et "one of a kind " støp tror jeg. Har også hatt Sørspeed 11. Ungdommen min hadde veldig lyst på River. Men så oppdaget han plutselig hvorfor pappaen liker godt glassfiberbåtene, så nå er det glassfiber vi ser etter. Men budsjett helst under 20.000 komplett (båt og motor). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mort1 Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 (redigert) Her er kjøredata fra yamaha, antagelig fra ca midt på 90 tallet. Ja, f.eks River som du nevner, er nok raskere med 9,9, men GH 11 har bedre komfort. GH 11 standard er noe raskere, men den har ikke samme gode finish innvendig som Gh11 DL og LS.... Redigert 25.April.2021 av Mort1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Med et budsjett på 20.000 er det ikke gitt at du kommer i mål med tanke på at eldre to-taktere selges for "gull". Solgte selv nettopp en 9,9 Tohatsu fra 2006 for 11.500, og hadde det stått Yamaha på lokket så hadde jeg trolig fått langt mer! Har også sett at det er spesielt vanskelig å finne motorer av denne type/årgang med kort stamme som de fleste joller i aktuell størrelse vel trenger. Av båttyper er det vel GH11 eller Bever 350 som kan være det "grommeste" alternativet? Har fulgt dette markedet den siste tiden og mange av båtene selges bare minutter etter at de har blitt lagt ut på finn! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Grand Banks jr Svart 25.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2021 @Mouche og @Mort1 takk. Vet dere om denne typen Yamaha kan justeres opp til 15 hk enkelt? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mouche Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Søk litt på forumet her så finner du mange tråder om temaet, og med oppskriften. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Grand Banks jr Svart 25.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2021 (redigert) @Mouche, hvis jeg hadde visst hvilken modell det er så hadde jeg kunne gjort det. Har lest om at noen må bytte reed, andre hele forgasseren og andre bare fjerne en sperre. Så det er derfor jeg spør. 😉 (Etter at jeg beveget meg fra 9,9 til større motorer en gang på midten av 90-tallet så husker jeg ikke lenger hvilke dekor som angir hvilke motor/ årsmodell. 😁) Redigert 25.April.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mouche Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Grand Banks jr skrev 3 minutter siden: @Mouche, hvis jeg hadde visst hvilken modell det er så hadde jeg kunne gjort det. Jeg vet jo enda mindre enn deg mht hvilken modell det er, men kanskje bildet du la ut er fra en annonse slik at du ikke ser, eller har sett, motoren? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Grand Banks jr Svart 25.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2021 Jeg skal se på denne i kveld kanskje. Står ikke årsmodell eller noe mer info i annonsen. Tenkte bare å være litt forberedt. Mye mulig vi vil ønske å justere opp til 15 hk ganske snart mtp at det blir en jolle som vi også vil bruke til "byturer" når vi ligger i uthavn. Med 15 hk og samme propell er det håp om å kunne legge båten i plan med familien ombord. Med 9,9 vil det aldri skje Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Korsfjord Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Grand Banks jr skrev for 3 timer siden: @Mouche og @Mort1 takk. Vet dere om denne typen Yamaha kan justeres opp til 15 hk enkelt? Det designet kom i 96 eller 97,tror jeg. Jeg hadde en slik motor fra 97 om jeg husker rett. Originalt hadde den en stoppskive som hindret forgasseren å åpne helt. Denne var lett å fjerne, og ga merkbart bedre effekt. Men det ble sagt at man ikke fikk 15 hk, men ca 13,5. For å få 15 hk krevdes større endringer. Husker ikke om det var reedventiler eller forgasser som måtte byttes eller endres. Jeg gjorde aldri denne endringen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2021 @Korsfjord, takk. Lurer på om det var det samme på en Yamaha jeg hadde. Tror det var en 1984 eløer 1986 modell. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
TideRace Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Reed-ventilene må byttes. Mange kjøpte nye reedventiler fra Boyesen som gjorde denne til fullverdig 15 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Vi har også en slik yamaha. Det er en 99mod som er justert opp til 15 hk. På vår var det bare en stoppskive som begrenset bevegelsen på gasshendelen. Reedventilene på vår var samme som 15 hk. Jeg har forstått det slik at det varierer om reedventilen må byttes, men vet ikke om noen "regel" på dette. Uansett er det ganske enkelt å bytte reedventiler. Vi har en reedventil til 15 hk til overs hvis behovet skulle melde seg..... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2021 Båt og motor er kjøpt. 🙂 Selger mente den var justert opp til 15 hk. Jeg har ikke fått prøvekjørt båten ennå, så vanskelig å uttale seg om. Jeg så etter om det var sperre på det "hjulet" som vries av gassen, og det var det ikke. Blir nok noen innlegg av meg fremover når det gjelder dette. Muligens også en kort hentetur. Mulig vi tar den sjøveien hjem. Mest fordi både pappa og sønn har lyst på et lite "båt eventyr". 😁 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
TideRace Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Yamaha 9,9 ble levert i en utgave som het VMax. Svart deksel og litt mer spenstig utseende. Denne ble levert med 15hk reed-ventiler originalt. Så vidt jeg vet var alle versjoner med blått deksel uten 15hk-reed-ventiler, og gav ca 13,5 hk om kun sperren på gass ble fjernet. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 TideRace skrev for 11 timer siden: Så vidt jeg vet var alle versjoner med blått deksel uten 15hk-reed-ventiler, og gav ca 13,5 hk om kun sperren på gass ble fjernet Dette er ikke riktig . Vår 9,9 er ikke v-max, men er likevel originalt utstyrt med samme reedventiler som 15 hk...... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 Mort1 skrev On 25.4.2021 at 10.24: GH 11 standard er noe raskere, men den har ikke samme gode finish innvendig som Gh11 DL og LS.... Vil vel også tro at den lavere vekta på std gjør den mer leken, mens de tyngre (DL = 160kg, LS = enda tyngre) gjør de stødigere om det er mye bølger..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 ivar skrev 50 minutter siden: Vil vel også tro at den lavere vekta på std gjør den mer leken, mens de tyngre (DL = 160kg, LS = enda tyngre) gjør de stødigere om det er mye bølger..? Ja, absolutt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.