Jump to content

Perkins 4.236 blir for varm

Theodorrakis

Recommended Posts

Nå ligger båten på vann igjen, og vi håper på mange fine turer også denne sesongen! Vi hadde en fantastisk sommer på sjøen i fjor ( i dorgefart), men hele sesongen måtte jeg passe på så ikke motoren ble for varm. Det dreier seg om en Perkins 4.236. I år vil jeg gjerne til bunns i dette, men trenger hjelp :blush:

Jeg har allerede:

- satt inn ny impeller

- skiftet termostat (både den gamle og nye åpnet da jeg testet dem i ei gryte på komfyren. Kjørte uten termostat før jeg fikk den nye, og motoren gikk litt kaldt - husker ikke helt men kanskje rundt 40 grader?)

- skiftet temperaturføler

- Systemrens på både sjøvanns - og ferskvannsside (lite eller ingenting ulumskheter kom ut)

- skiftet temperaturmåler i instrumentpanelet (på det gamle kunne nåla gå opp og ned litt, håpet at det viste feil)

Da jeg nå fikk båten på sjøen, prøvekjørte jeg den et par turer. Da ble den varm! Opp mot 100 grader når jeg hadde litt turtall på motoren. Da jeg kjørte den til båtplassen, lå jeg på 1000 omdreininger og hadde 90 grader. Mye vann (som normalt) kom ut av eksosen, og det var iskaldt. Ingen uvanlig røyk.

For meg virker det som vannet ikke går gjennom termostat og varmeveksler.

Jeg har varmtvannsbereder som går på ferskvannskretsen. En slange går fra termostathuset til berederen. Derfra går en slange til ekspansjonstanken. 

Tar vannet den veien med minst motstand - gjennom varmtvannsberederen?

Bør jeg stenge kuleventilen på slangen som går til berederen? (Burde kanskje prøvd det før jeg postet dette?)

Må jeg kjøre uten termostat?

Er det noen som kan gi meg noen tips???

Theodorrakis skrev 9 minutter siden:

Da var problemet løst! Jeg var nok litt kjapp til å spørre om hjelp her...

Ved å stenge av kjølevannstilførselen til varmtvannsberederen fikk jeg ganske stabilt 80 grader uansett turtall. Det må jo være bra!!!

Da er noe fundamentalt feil med tilkoplingen av berederen din.

Mix; ja det er det nok. Jeg har ikke rørt det siden jeg kjøpte båten. Forrige eier sa ikke noe om at motoren ble varm. Jeg tenkte at jeg kan godt klare meg uten varmt vann, det er viktigere med en riktig driftstemperatur på motoren. Men vannet fra varmtvannskrana på dassen var det jammen tålig god varme i nå også. Forstå det den som kan... Ser ut som alt fungerer nå

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...