Theodorrakis Startet 24.April.2021 Del på Facebook Startet 24.April.2021 Nå ligger båten på vann igjen, og vi håper på mange fine turer også denne sesongen! Vi hadde en fantastisk sommer på sjøen i fjor ( i dorgefart), men hele sesongen måtte jeg passe på så ikke motoren ble for varm. Det dreier seg om en Perkins 4.236. I år vil jeg gjerne til bunns i dette, men trenger hjelp Jeg har allerede: - satt inn ny impeller - skiftet termostat (både den gamle og nye åpnet da jeg testet dem i ei gryte på komfyren. Kjørte uten termostat før jeg fikk den nye, og motoren gikk litt kaldt - husker ikke helt men kanskje rundt 40 grader?) - skiftet temperaturføler - Systemrens på både sjøvanns - og ferskvannsside (lite eller ingenting ulumskheter kom ut) - skiftet temperaturmåler i instrumentpanelet (på det gamle kunne nåla gå opp og ned litt, håpet at det viste feil) Da jeg nå fikk båten på sjøen, prøvekjørte jeg den et par turer. Da ble den varm! Opp mot 100 grader når jeg hadde litt turtall på motoren. Da jeg kjørte den til båtplassen, lå jeg på 1000 omdreininger og hadde 90 grader. Mye vann (som normalt) kom ut av eksosen, og det var iskaldt. Ingen uvanlig røyk. For meg virker det som vannet ikke går gjennom termostat og varmeveksler. Jeg har varmtvannsbereder som går på ferskvannskretsen. En slange går fra termostathuset til berederen. Derfra går en slange til ekspansjonstanken. Tar vannet den veien med minst motstand - gjennom varmtvannsberederen? Bør jeg stenge kuleventilen på slangen som går til berederen? (Burde kanskje prøvd det før jeg postet dette?) Må jeg kjøre uten termostat? Er det noen som kan gi meg noen tips??? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.April.2021 Del på Facebook Svart 24.April.2021 Kjøp/lån deg ett IR termometer og feilsøk temperaturer med den. Sitér dette innlegget Link to post
Theodorrakis Svart 25.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2021 Da var problemet løst! Jeg var nok litt kjapp til å spørre om hjelp her... Ved å stenge av kjølevannstilførselen til varmtvannsberederen fikk jeg ganske stabilt 80 grader uansett turtall. Det må jo være bra!!! Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 jeg hadde samme problem på en SABB 10 hester. der "kortsluttet" jeg til slutt problemet med å forlenge den originale kjølesløyfen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Theodorrakis skrev 9 minutter siden: Da var problemet løst! Jeg var nok litt kjapp til å spørre om hjelp her... Ved å stenge av kjølevannstilførselen til varmtvannsberederen fikk jeg ganske stabilt 80 grader uansett turtall. Det må jo være bra!!! Da er noe fundamentalt feil med tilkoplingen av berederen din. Sitér dette innlegget Link to post
Theodorrakis Svart 25.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2021 Mix; ja det er det nok. Jeg har ikke rørt det siden jeg kjøpte båten. Forrige eier sa ikke noe om at motoren ble varm. Jeg tenkte at jeg kan godt klare meg uten varmt vann, det er viktigere med en riktig driftstemperatur på motoren. Men vannet fra varmtvannskrana på dassen var det jammen tålig god varme i nå også. Forstå det den som kan... Ser ut som alt fungerer nå Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Ja, virkelig! Det kommer an på hvordan kjølevæsken sirkulerer i blokka. Hos meg suger vannpumpen blokkas varmtvann fra oppstrøms termostaten. Jeg får ikke et gram varmtvann til varming av bereder før etter at termostaten har åpnet. Slik 'lurer' jeg ikke termostaten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.