tom Cognac Startet 25.April.2021 Del på Facebook Startet 25.April.2021 I går la jeg på polyester og glassfiber i flere lag der hvor jeg har fjernet "nebbet" til et kryssholt (se bildet). Det var ca. 10 grader (max - i Østfold)i været. En venn sa at jeg burde sette en vifteovn under opplagsteltet for å få opp temperaturen. Men jeg har ikke noen vifteovn. Så begynte jeg å lure: Hva skjer om man støper i for kaldt vær? Tar bare herde/tørkeprosessen lengre tid? Skjer det noe med det jeg gjorde som tilsier at jeg må gjøre jobben om igjen? Kan jeg gå ut i dag med en varmluftepistol og forsiktig varme opp området? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Fjordland Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Eg støpte med epoksy når det var 10grader og mindre. Tok sjangsen da det kun er kosmetisk og ikkje noe som trenger styrke. Brukte et par dager på og bli skikkelig hardt, men ser ok ut. Har slipt og sparklet nå, og fungerer fint Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 25.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2021 Fjordland skrev 4 minutter siden: Brukte et par dager på og bli skikkelig hardt, men ser ok ut. Så BRA Da satser jeg på at det samme skjer hos meg Prøver meg likevel litt med varmepistolen - sånn bare for å se (og lære) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Knude Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Polyester og epoxy oppfører seg forskjellig . Du skriver polyester å mener polyester? Rent kjemisk: herdeprosessen stopper da det ikke er temperatur for styrenfordampning. Lenke bindingen blir også redusert. Det blir ikke det beste resultatet men det betyr kanskje ikke så mye akkurat der du har laminert. Varme vil få igang prosessen så det blir brukelig. Max temperatur 45 grader. Epoxy går sin gang i prosessen men bruker lang tid. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
tom Cognac Svart 25.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2021 Knude skrev 4 minutter siden: Polyester og epoxy oppfører seg forskjellig . Du skriver polyester å mener polyester? Rent kjemisk: herdeprosessen stopper da det ikke er temperatur for styrenfordampning. Lenke bindingen blir også redusert. Det blir ikke det beste resultatet men det betyr kanskje ikke så mye akkurat der du har laminert. Varme vil få igang prosessen så det blir brukelig. Max temperatur 45 grader. Epoxy går sin gang i prosessen men bruker lang tid. hei. Takker for svar. Jeg brukte følgende: https://www.dycas.no/laminering-og-liming/38-poltix-reparasjonssett-250-ml.html Dessverre er jeg dårlig til å lese nederlandsk og er vel ikke den mest oppvakte til å lese produktblader Kanskje du skjønner mer (Prøvde forresten å finne deg/båten din via https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:10.728/centery:59.907/zoom:17 men fant deg ikke ) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Knude Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Jo polyester var det. Forøvrig veldig gode produkter. Er ikke å finne på AIS enda men en vakker dag blir vi det også. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
tom Cognac Svart 25.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2021 (redigert) Knude skrev 47 minutter siden: Jo polyester var det. Forøvrig veldig gode produkter. Er ikke å finne på AIS enda men en vakker dag blir vi det også. (Maurice har brukt bilde av båten min på hjemmesiden + du finner bilder på "fornøyde kunder" - TomB) Redigert 25.April.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.