Jump to content

Støpe i for kaldt vær - hva skjer?

tom Cognac

Recommended Posts

I går la jeg på polyester og glassfiber i flere lag der hvor jeg har fjernet "nebbet" til et kryssholt (se bildet). Det var ca. 10 grader (max - i Østfold)i været. En venn sa at jeg burde sette en vifteovn under opplagsteltet for å få opp temperaturen. Men jeg har ikke noen vifteovn. Så begynte jeg å lure:

Hva skjer om man støper i for kaldt vær?

Tar bare herde/tørkeprosessen lengre tid?

Skjer det noe med det jeg gjorde som tilsier at jeg må gjøre jobben om igjen?

Kan jeg gå ut i dag med en varmluftepistol og forsiktig varme opp området? 

13-46-15.jpg

jeg tørker ut på land....!

Polyester og epoxy oppfører seg forskjellig .

Du skriver polyester å mener polyester? Rent kjemisk: herdeprosessen stopper da det ikke er temperatur for styrenfordampning. Lenke bindingen blir også redusert. Det blir ikke det beste resultatet men det betyr kanskje ikke så mye akkurat der du har laminert. Varme vil få igang prosessen så det blir brukelig. Max temperatur 45 grader. 

Epoxy går sin gang i prosessen men bruker lang tid.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev 4 minutter siden:

Polyester og epoxy oppfører seg forskjellig .

Du skriver polyester å mener polyester? Rent kjemisk: herdeprosessen stopper da det ikke er temperatur for styrenfordampning. Lenke bindingen blir også redusert. Det blir ikke det beste resultatet men det betyr kanskje ikke så mye akkurat der du har laminert. Varme vil få igang prosessen så det blir brukelig. Max temperatur 45 grader. 

Epoxy går sin gang i prosessen men bruker lang tid.

hei.

Takker for svar. Jeg brukte følgende:

https://www.dycas.no/laminering-og-liming/38-poltix-reparasjonssett-250-ml.html

Dessverre er jeg dårlig til å lese nederlandsk og er vel ikke den mest oppvakte til å lese produktblader :nonod: Kanskje du skjønner mer :smiley: 

(Prøvde forresten å finne deg/båten din via https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:10.728/centery:59.907/zoom:17

men fant deg ikke :smiley:)

jeg tørker ut på land....!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...