Jump to content

Hvordan vet man hva slags metall man har med å gjøre?


Campingcruisern

Recommended Posts

Lurere på å lakkere diverse deler på båten. Blant annet vindus rammene (som jeg regner med er aluminium), takluke og stolsøyler til førerstolene. 

Men jeg ser at forskjellig type metall krever forskjellig type grunning. Men hvordan vet man hva slags metall man har med å gjøre? Aluminium skal feks ha en spesiell syreprimer for at det ikke skal skalle av. Så det må jeg nok bruke på vindus rammene. Men egner denne seg på stol søyler og takluke? 

 

IMG_20210423_211611.jpg.fbff570ba69691fc60595a0b9265246c.jpg

 

IMG_20210423_211556.jpg.65887876c6a403e14d6d535a04f7d044.jpg

 

IMG_20201209_102301.jpg.817e673ed9e8eb2b76c87651c3bba092.jpg

 

 

Link to post
Campingcruisern skrev 21 minutter siden:

Men hvordan vet man hva slags metall man har med å gjøre?

På en eller annen måte må man skaffe seg erfaring og kunnskap som gjør at man kan se forskjell. Det er en rekke kjennetegn å se etter. En måte kan være å utdanne seg til metallurg. Men det er jo en lang universitetsutdannelse, og kanskje litt unødvendig kronglete for mange. En annen måte er å lese litt på båtplassen, snakke med noen man kjenner, og gå ut i garasjen og studere forskjellige gjenstander man har liggende. 

 

Her har du et forslag til lesning til å begynne med: 

 

De mest brukte metallene i båt er kanskje

  • Karbonstål (vanlig "jern" som ruster hvis det ikke er galvanisert eller malt)
  • Rustfritt stål (mange kvaliteter, mer om det i tråden over)
  • Messing og bronse (legeringer med kobber som basis)
  • Aluminium

Du kan kjenne igjen metallet på hvilken farge det har, hvilken vekt, og hvilken klang det har når du slår på det. Andre kjennetegn er fargen på korrosjon, eller hvilken overflatebehandlingsmetode som er brukt. 

 

Korrosjon:

  • Rød rust generelt på hele overflaten, da er det gjerne karbonstål. De fleste kjenner igjen det. Rustfritt stål kan også få rust, men mer i form av rustrenner og misfarging. Korrosjon på rustfritt kan ofte være i form av groptæringer. 
  • Er det grønt irr (irr er korrosjon), er det messing eller bronse. 
  • Er det hvitt pulver har du gjerne en gjenstand av aluminium.

Overflatebehandling:

  • Stolfundamentene på bildene er eloksert (egentlig anodisert) aluminium. Denne overflaten er lett gjenkjennelig, og når man ser den vet man straks at metallet er aluminium. Dette er en meget sterk og varig overflatebehandling, men når den først blir ødelagt er det vanskelig å utbedre. 
  • Forkromming/fornikling. Litt vanskelig å se, men stativet på det øverste bildet ser ut til å være forkrommet. Gjenstander til båt som er forkrommet er gjerne av messing. På landjorda er det også en rekke gjenstander av stål som er forkrommet, f.eks. sykkelstyre og andre sykkeldeler, eller støtfangere på gamle biler. Til båt er det ikke vanlig å forkromme karbonstålsdeler. Dersom korrosjon begynner å boble gjennom forkrommingen og det kommer fram litt grønt irr, er gjerne delen laget av messing. Når forkrommingen begynner å løsne er gjerne løpet kjørt. Skrap vekk det løse, og bruk den så lenge det virker. Deretter er det bare å kjøpe noe nytt. 
  • Lakk/maling. Mest brukt på deler av aluminium og karbonstål. Dersom lakken flasser av er det mulig å utbedre det, men små deler av aluminium med mye kriker og kroker kan være en utfordring å få bra. For at lakken skal bite (til tross for at man bruker syregrunning og hele prosedyren), er man avhengig av å slipe vekk oksidskiktet ytterst på metallet. Man må altså slipe seg inn på blankt metall, hvis ikke biter ikke grunningen. Alternativ til å slipe er sandblåsing, men det krever at man har mer utstyr. Maling/lakkering av aluminium kan bli bra, men krever grundig forarbeid uten slurv, og at man følger alle trinn i anbefalt malingsprogram. Karbonstål er lettere, men også her er det en forutsetning at man sliper seg inn på rent stål for å få god binding. Maling av rustfritt stål er i likhet med aluminium vanskelig. Årsaken er også her at materialet har en hard okidhinne. 
  • Galvanisering. Blir brukt på karbonstål, og er lett å kjenne igjen. Du har det på dreggen og kjettinger. Utføres ved å dyppe gjenstanden i et bad med flytende sink. Ikke noe man gjør i garasjen...
  • Elektrolytisk forsinking. Brukes på stål, og du kjenner det igjen på vanlige skruer og muttere av karbonstål som er blanke. Galvaniserte skruer er gråere i fargen. Også her er overflaten belagt med sink, men prosessen foregår elektrolyttisk nedsenket i et bad. Dette overflatebelegget gir på langt nær like god beskyttelse mot rust som galvanisering. 

Dette var litt grunnleggende og noen eksempler, her er det bare å lese seg videre opp :thumbsup: Generelt vil jeg si at deler av messing hvor forkromming flasser av, og deler av aluminium som begynner å korrodere gjennom elokseringen er bare å kaste. Det går an å flikke på det, men det er vanskelig å få det bra uten sliping/sandblåsing og ny overflatebehandling. 

Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

På en eller annen måte må man skaffe seg erfaring og kunnskap som gjør at man kan se forskjell. Det er en rekke kjennetegn å se etter. En måte kan være å utdanne seg til metallurg. Men det er jo en lang universitetsutdannelse, og kanskje litt unødvendig kronglete for mange. En annen måte er å lese litt på båtplassen, snakke med noen man kjenner, og gå ut i garasjen og studere forskjellige gjenstander man har liggende. 

 

Her har du et forslag til lesning til å begynne med: 

 

De mest brukte metallene i båt er kanskje

  • Karbonstål (vanlig "jern" som ruster hvis det ikke er galvanisert eller malt)
  • Rustfritt stål (mange kvaliteter, mer om det i tråden over)
  • Messing og bronse (legeringer med kobber som basis)
  • Aluminium

Du kan kjenne igjen metallet på hvilken farge det har, hvilken vekt, og hvilken klang det har når du slår på det. Andre kjennetegn er fargen på korrosjon, eller hvilken overflatebehandlingsmetode som er brukt. 

 

Korrosjon:

  • Rød rust generelt på hele overflaten, da er det gjerne karbonstål. De fleste kjenner igjen det. Rustfritt stål kan også få rust, men mer i form av rustrenner og misfarging. Korrosjon på rustfritt kan ofte være i form av groptæringer. 
  • Er det grønt irr (irr er korrosjon), er det messing eller bronse. 
  • Er det hvitt pulver har du gjerne en gjenstand av aluminium.

Overflatebehandling:

  • Stolfundamentene på bildene er eloksert (egentlig anodisert) aluminium. Denne overflaten er lett gjenkjennelig, og når man ser den vet man straks at metallet er aluminium. Dette er en meget sterk og varig overflatebehandling, men når den først blir ødelagt er det vanskelig å utbedre. 
  • Forkromming/fornikling. Litt vanskelig å se, men stativet på det øverste bildet ser ut til å være forkrommet. Gjenstander til båt som er forkrommet er gjerne av messing. På landjorda er det også en rekke gjenstander av stål som er forkrommet, f.eks. sykkelstyre og andre sykkeldeler, eller støtfangere på gamle biler. Til båt er det ikke vanlig å forkromme karbonstålsdeler. Dersom korrosjon begynner å boble gjennom forkrommingen og det kommer fram litt grønt irr, er gjerne delen laget av messing. Når forkrommingen begynner å løsne er gjerne løpet kjørt. Skrap vekk det løse, og bruk den så lenge det virker. Deretter er det bare å kjøpe noe nytt. 
  • Lakk/maling. Mest brukt på deler av aluminium og karbonstål. Dersom lakken flasser av er det mulig å utbedre det, men små deler av aluminium med mye kriker og kroker kan være en utfordring å få bra. For at lakken skal bite (til tross for at man bruker syregrunning og hele prosedyren), er man avhengig av å slipe vekk oksidskiktet ytterst på metallet. Man må altså slipe seg inn på blankt metall, hvis ikke biter ikke grunningen. Alternativ til å slipe er sandblåsing, men det krever at man har mer utstyr. Maling/lakkering av aluminium kan bli bra, men krever grundig forarbeid uten slurv, og at man følger alle trinn i anbefalt malingsprogram. Karbonstål er lettere, men også her er det en forutsetning at man sliper seg inn på rent stål for å få god binding. Maling av rustfritt stål er i likhet med aluminium vanskelig. Årsaken er også her at materialet har en hard okidhinne. 
  • Galvanisering. Blir brukt på karbonstål, og er lett å kjenne igjen. Du har det på dreggen og kjettinger. Utføres ved å dyppe gjenstanden i et bad med flytende sink. Ikke noe man gjør i garasjen...
  • Elektrolytisk forsinking. Brukes på stål, og du kjenner det igjen på vanlige skruer og muttere av karbonstål som er blanke. Galvaniserte skruer er gråere i fargen. Også her er overflaten belagt med sink, men prosessen foregår elektrolyttisk nedsenket i et bad. Dette overflatebelegget gir på langt nær like god beskyttelse mot rust som galvanisering. 

Dette var litt grunnleggende og noen eksempler, her er det bare å lese seg videre opp :thumbsup: Generelt vil jeg si at deler av messing hvor forkromming flasser av, og deler av aluminium som begynner å korrodere gjennom elokseringen er bare å kaste. Det går an å flikke på det, men det er vanskelig å få det bra uten sliping/sandblåsing og ny overflatebehandling. 

 

 

Fy søren så mye kunnskap enkelte av dere sitter inne med :clap: Men her var det mye å fordøye. Var på jobb som postbud da du la inn svaret her og skumleste det før jeg kjørte videre, og da følte jeg meg en liten anelse hjernevasket for da skannet hodet mitt alle typer metall rundtomkring og funderte på det du hadde skrevet om det rundt det. Kikket på postkassene og tenkte. Hmm...denne postkassen begynner å flasse fordi den ruster...denne postkassen flasser av med ett eller annet hvitt under....likt på stolsøylene på båten vår...Denne lyktestolpen har en type metall...denne ser ut som den er lakkert...osv osv :giggle: : Hva var det  Komodo skrev om det igjen :confused::lol:

 

Er veldig mye å lære når det gjelder båt, og veldig mye av det er veldig interessant :)

Link to post

Å på jobben bruker vi en PMI pistol om vi er i tvil.

 

Men ut ifra bildene så jo stol ut å være aluminium. 

Vindusrammer er nok alu de også. Men ser ikke noe tydelig på bilde.

Takluke ser ut å ha noe i rustfritt, å mulig ramme som skrus fast i dekk er alu, men ikke så enkelt å se på bilde.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Jeg holder på med noe av det samme som trådstarter, derfor drister jeg meg til å komme med et sp.mål i samme kategori:

Jeg ønsker å male/lakke vindusrammene både innvendig og utvendig på båten min. Jeg mener de er laget i standard(???) aluminium. Jeg ser for meg å pusse ned og rense/vaske dem skikkelig før lakkering/maling. Så påføre:

https://www.maritim.no/west-etse-primer-u-pol-acid-8-

Kan jeg da bruke Bengalac? 

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...