Daniel Klemetsen Startet 25.April.2021 Del på Facebook Startet 25.April.2021 Ser det er en tråd som ligner, men ikke helt så kjører en ny :) Jeg holder til innerst i Drammensfjorden og det fremstår som ferskvann her i forhold til bunnforhold og hva som kommer på båter (mer slim enn skjell). Driver å legger på epoxy primer nå og tanken var egentlig å legge på bunnstoff etterpå, men er nå mer fristet til å slipe med fint sandpapir og få det helt slett/friksjonsfritt under. Jeg ser for meg å bruke båten mye i sommer og det er vel mest når båten ligger stille lenge at det gror? Noen tanker? Kan dette funke? Argumentet for å gjøre det er høyere toppfart og mindre vedlikehold. Mulig jeg må bade med en kost ila sommeren og "vaske litt" under båten, men det tåler jeg så lenge jeg ikke må gjøre det en gang i uka Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Daniel Klemetsen skrev 43 minutter siden: Argumentet for å gjøre det er høyere toppfart og mindre vedlikehold. Du kan jo gjerne prøve, men jeg tror ikke det går fortere og sparer vedlikehold. Hvis argumentet var ‘mindre gift i miljøet’ og ‘bunnstoff er dyyyrt!’ så hadde jeg gitt det er forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Daniel Klemetsen Svart 25.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2021 H is jeg skal ha bunnstoff blir det selvpolerende ihvertfall.. I forhold til hardt bunnstoff er det ikke noe å oppnå på hastighet men i forhold til selvpolerende så er det kanskje det.. I forhold til vedlikehold så slipper man jo å stoffe på våren.. Men klipt å havne i en situasjon hvor dette blir mye styr i sommer.. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 ... spør noen naboer i havna..., hva er deres erfaringer..? Om 10 av 10 stoffer så er det vel en grunn til det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Kommer vel litt an på båten. Stavangerfjord holdt 25 knop frem og tilbake over Atlanter'n, grodde som bare det. Og den gangen var det vikelig giftig bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Daniel Klemetsen Svart 25.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2021 (redigert) De sa at det var lite/ingen groing her, men siden jeg skal ned til sørlandet på ferie anbefalte de å stoffe. Også lettere å spyle av på høsten.. Så blir stoffing.. Ser ikke helt hvordan jeg skal klare å stoffe mens primer er litt fuktig for den virker tørt når jeg er ferdig med en runde. Må kanskje ta en side med primer først også bunnstoff også den andre siden, men da ovetmaler jeg lenge før anbefalt ventetid.. Redigert 25.April.2021 av Daniel Klemetsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Duvel Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Hvis du har båten på tilhenger og bare vekselvis i bøye kan du kanskje slippe unna med epoksy primer og voks. Ligger båten i bøye eller båthavn kontinuerlig blir det selvfølgelig groe etter en stund, spesielt i sommer ukene. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 (redigert) Hva slags båt og hvor lenge må den ligge urørt i vannet, og hva er toppfarten? Jeg har aldri hatt hverken primer eller bunnstoff på min 18-foter fra 2010 og det går veldig bra. Så kommer til å fortsette slik, det er tid og penger spart. Men den går fort og jeg bruker den jevnlig, så det rekker ikke å gro annet enn det vanlige slimbelegget som ikke har noen spesiell negativ effekt på farten iallefall. Og lett å spyle av når jeg tar opp båten, men det gjør jeg ikke ofte. Stort sett bare om høsten. Det er en del brakkvann i båthavna, men mindre utover sommeren, så i juli/august må jeg bruke båten minst en gang i uka, eller ta den opp. Hadde jeg orket å vokse litt bedre/oftere under så hadde sikkert funket enda bedre. Men man blir fort litt lat av så enkelt båthold Redigert 26.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Daniel Klemetsen Svart 27.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2021 Nå har jeg lagt på et strøk med bunnstoff, men kanskje jeg ville gitt det et forsøk hvis jeg så denne først. Båten går i 40 knop så det burde kunne rense av en del det.. Brukte forsåvidt Biltema sin Gråhvit. Jeg tenker litt "off white" altså ikke kritthvitt når jeg leser Gråhvit, men denne var grå/mørk grå. Ble desverre ikke så fint syntes jeg..... Maler trolig hvitt til neste år, uansett greit med et kontrastlag mellom epoxy (som var hvit) og bunnstoff så man ser hvor man bør flekke på våren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.