Ifjæra Startet 25.April.2021 Link til dette innlegget Startet 25.April.2021 Hei. Har kjøpt min første båt! Riktignok vokst opp «i fjæra og på fjorden» på Vestlandet, men det er lenge siden... Nå skal jeg lære meg båt, motor, navigasjon og deretter basic segling. Tenker ta båten sjøveien til Oslo en helg med rolig ver, bruke mye motor i starten og teste litt segling når jeg er tryggere på båten. Noen tips om lure etapper, lei og havner det er relativt lett å komme til? Har en innenbords dieselmotor 10 hk; hvor mange timer bør jeg beregne i rolig sjø? Er det best å navigere etter sjøkart papirversjon, el duger en litt eldre men fungerende GPS i båten? Har tusen spørsmål til, men får holde litt igjen :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Innsiden av Svenner, Tønsberg Tønne, Vrengen, innsiden av Bastøya, langs Hurumlandet, kryss over etter Filtvedt før Drøbak, følg leden innover gratulerer med fin båt. Jeg hadde mine tidlige barndomsår i en MS20 ? regn med 2-3 dagers tur. Du marsjer vel i 5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Ang navigasjon, så hadde jeg satset på et nettbtett med GPS og kartprogram. Jeg bruker Navionics. Du må ha en type hvor kartet for området er lastet ned, du kan ikke satse på on-line kart (Vanntett bag). Vær to stk på første tur, VHF med gps og nødknapp. Medlemskap i RS. Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 (redigert) Hei! Det går fint med båtsportkart av nyere dato. Kjør gjerne Tønsbergfjorden inn, men være obs på broåpning på den lille broen fra Tønsberg til Nøtterø! Kjør/segl ut i Oslofjorden igjen ved Vallø. Derfra ville jeg kjørt direkte inn Oslofjorden ved Filtvedt. Derfra er det rette veien inn fjorden. Hold deg på styrbord side av leden. Lykke til! Totalmedlem av Kystpatruljen er en selvfølge! Med vennlig hilsen Strawberry Redigert 25.April.2021 av strawberry (see edit history) Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Bitteliten Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Ipad med Navionics funker meget bra. Gjerne i vanntett boks/oose Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Ellers har jeg gått veien noen ganger før GPS. Og før navigasjonsinstrumenter var på privatmarkedet. Det gikk på kompass, parallellforskyver/papirkart og klokke. Det er et par aktsomhetsplasser jeg husker i farta: Strøm og mulige 'eddies' utenfor Eftanglandet. Og så var det passasjen mellom et par staker utenfor Tønsberg Tønne/Færder. Resten er plankekjøring. Stille og pent så kan du stryke 'aktsomhetsområdene'. Skal du ankre, vær obs på nattbrisen. Ankring i le av SW på ettermiddagen kan i ubehagelig overraskelse med N nattbris ut fjorden sånn ved 3-tiden om morran. Den nattbrisen kan glatt dra opp i 15 m/s på utsatte plasser. Akerøya og øyene syd for Hurumlandet som relevante eksempler. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Ifjæra skrev for 2 timer siden: Er det best å navigere etter sjøkart papirversjon, el duger en litt eldre men fungerende GPS i båten? Begge deler! Hvis du er uvant med å navigere etter sjøkart, så mister du lett posisjonen din på kartet mens du fikler med tamper o.l Da har du gps i tillegg som forteller deg hvor du er. Samtidig er det veldig fint å kunne lese og orientere seg etter sjøkart, så det er bare å begynne treningen med en gang. Må innrømme at jeg nærmest kun bruker gps nå om dagen, men jeg KAN orientere etter sjøkart og bruker det mye til ruteplanlegging og generell oversikt. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Ifjæra Svart 25.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Så kjekt med svar og gode råd! Har lasta ned Windy.com (riktignok tips i ein annan nyttig tråd her på forumet), og lader no ipad’en for å laste ned Navionics. Tønsberg gjestehavn virker litt kronglete å komme til - er den det? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 (redigert) Fra Sør er den helt ok å komme til. Fra nord må du vente på broåpning. windy.com. Bruk gjerne vindkast så ser du maks vind. Grib filene har en tendens til å undermelde litt på vind. Ser du på bølgehøyde så husk at varslet er signifikant bølgehøyde, de største bølgene er dobbelt så høye som varslet. Dvs 1 meter sjø meldt så kommer det en og annen 2 meter. Redigert 25.April.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Gratulerer med fin båt. Regner med du handlet den som lå på finn.no nå nylig, og det så ut til å være et velholdt eksemplar. Marieholm er svært gode sjøbåter, så det er bare å skalke lukene og sette seil. God seilas! Sitér dette innlegget Link to post
Ifjæra Svart 2.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Tredje etappe av hentetur frå Son til Oslo i nydelig ver. Men lite vind og mest motor. Erfaren skipper med. Takk for alle tips - i dette veret har vi (hittil!) ikkje blitt satt på prøve. Og ja, LAKA, det er den på Finn. :) Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Da mangler vi bare bildene Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Ifjæra Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 Ser lekkert ut! Håper du får mye glede av båten og sjøen Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.