Jump to content

Hente Marienholm MS20AC fra Larvik til Oslo

Ifjæra

Recommended Posts

Hei. Har kjøpt min første båt! Riktignok vokst opp «i fjæra og på fjorden» på Vestlandet, men det er lenge siden... Nå skal jeg lære meg båt, motor, navigasjon og deretter basic segling. Tenker ta båten sjøveien til Oslo en helg med rolig ver, bruke mye motor i starten og teste litt segling når jeg er tryggere på båten.  Noen tips om lure etapper, lei og havner det er relativt lett å komme til? Har en innenbords dieselmotor 10 hk; hvor mange timer bør jeg beregne i rolig sjø? Er det best å navigere etter sjøkart papirversjon, el duger en litt eldre men fungerende GPS i båten? Har tusen spørsmål til, men får holde litt igjen :)

Hei!

Det går fint med båtsportkart av nyere dato. Kjør  gjerne Tønsbergfjorden inn, men være obs på broåpning på den lille broen fra Tønsberg til Nøtterø! Kjør/segl ut i Oslofjorden igjen ved Vallø. Derfra ville jeg kjørt direkte inn Oslofjorden ved Filtvedt. Derfra er det rette veien inn fjorden. Hold deg på styrbord side av leden. Lykke til!

Totalmedlem av Kystpatruljen er en selvfølge!

Med vennlig hilsen

Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Ellers har jeg gått veien noen ganger før GPS. Og før navigasjonsinstrumenter var på privatmarkedet. Det gikk på kompass, parallellforskyver/papirkart og klokke. Det er et par aktsomhetsplasser jeg husker i farta:

Strøm og mulige 'eddies' utenfor Eftanglandet. Og så var det passasjen mellom et par staker utenfor Tønsberg Tønne/Færder. Resten er plankekjøring. Stille og pent så kan du stryke 'aktsomhetsområdene'. Skal du ankre, vær obs på nattbrisen. Ankring i le av SW på ettermiddagen kan i ubehagelig overraskelse med N nattbris ut fjorden sånn ved 3-tiden om morran. Den nattbrisen kan glatt dra opp i 15 m/s på utsatte plasser. Akerøya og øyene syd for Hurumlandet som relevante eksempler. 

Ifjæra skrev for 2 timer siden:

Er det best å navigere etter sjøkart papirversjon, el duger en litt eldre men fungerende GPS i båten?

Begge deler! Hvis du er uvant med å navigere etter sjøkart, så mister du lett posisjonen din på kartet mens du fikler med tamper o.l  Da har du gps i tillegg som forteller deg hvor du er. Samtidig er det veldig fint å kunne lese og orientere seg etter sjøkart, så det er bare å begynne treningen med en gang.

Må innrømme at jeg nærmest kun bruker gps nå om dagen, men jeg KAN orientere etter  sjøkart og bruker det mye til ruteplanlegging og generell oversikt.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Fra Sør er den helt ok å komme til. Fra nord må du vente på broåpning. 

windy.com. Bruk gjerne vindkast så ser du maks vind. Grib filene har en tendens til å undermelde litt på vind. Ser du på bølgehøyde så husk at varslet er signifikant bølgehøyde, de største bølgene er dobbelt så høye som varslet. Dvs 1 meter sjø meldt så kommer det en og annen 2 meter. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...