Jomes Startet 25.April.2021 Link til dette innlegget Startet 25.April.2021 Min båt er en Sandvik 28 , har litt problemer med å finne ut hvor sette sinkanode . Båten har tidligere gått i ferskvann , så ingen løsninger på plassering. Det er ikke stor nok åpning mellom propell og hylse til anode der. Propellenmutter har strl 39 mm. Gjengene har også ukurant strl på gjenger, det måtte lages spesiell mutter ved propell bytte i fjor. Jeg har de 3 årene jeg hatt den hatt sinkanode som vises på bildene. Problemet er kanskje Axel ikke har kontakt med anode. Ligger omtrent aldri med landstrøm ute på . Noen smarte løsninger her inne ? Har ikke lyst å borre i skroget for gjennomføringer heller. Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 25.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 (redigert) På øverste bilde har jeg sinkanode på rorblad! Anode har kontakt med rorstaget innvendig. Kan jeg koble derfra til motor dvs motor, propell blir beskyttet? Eller blir dette helt feil. Redigert 25.April.2021 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
index Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Det blir helt feil. Du må ha anode på aksling eller propellmutter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jomes Svart 25.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Jeg finner ingen propell sinkanode grunnet størrelsen , hverken til gjenger eller mutter, heller ikke propellakselanode grunnet det er ikke plass mellom propell og hylse. Tips ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
index Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Jomes skrev for 7 timer siden: Jeg finner ingen propell sinkanode grunnet størrelsen , hverken til gjenger eller mutter, heller ikke propellakselanode grunnet det er ikke plass mellom propell og hylse. Tips ? Nei, da har du et problem. Jeg synes akslingen virker veldig kort hos deg, men det er jo ikke så lett å gjøre noe med. Kanskje en ide å behandle propell med epoxyprimer og bunnstoff for å isolere den? Er det noen som har erfaringer med dette? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Sjekk anodesystemet til vår alldeles utmerkede @ebonita. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Hva med en foring mellom kemflens/gir , Akselanode smal type bygger ca 25mm. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jomes Svart 26.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Takk. Jeg klarer ikke finne det. Min axelmutter er 38 mm , hva med å bruke en 40 mm ,? Det finnes jo, eller vil det blir for mye slark? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Hulda Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Planlegger du å drille aksielt og gjenge inn i akslingen for å feste propellanoden? Tror du sliter veldig for å gjøre dette så komplsert som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 26.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Nei. Bare få tak i sinkanode som jeg fester på proppelmutteren, lik denne . Mutteren min er 38 mm , denne på bildet er 40 mm. Litt stressa da båten vil ut i morgen ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 26.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Hulda skrev 1 time siden: Sjekk anodesystemet til vår alldeles utmerkede @ebonita. Hulda, har du en smart løsning ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Roger jo Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 (redigert) Jomes skrev 1 time siden: ak i sinkanode som jeg fester på proppelmutteren, lik denne . Mutteren min er 38 mm , denne på bildet er 40 mm. Litt stressa da båten vil ut i morgen Der burde gå bra det er settskruene som lager kontakten og holder dem på plass. Hvis mutteren din er tykk nok. Ser nå at du har en tynn mutter Mål tykkelsen på mutteren og sjekk i butikken om settskruene treffer. PS. Du kan også slipe litt av sink mutteren så den kommer litt lenger inn på mutteren din hvis det kniper. PS. Sjekk at hullene i forkant av stevnelagret er åpne så cutlesslagret får smøring. Redigert 26.April.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Du har allerede fått 2: Roger jo: Mellomstykke og akselanode. Ebonita (Princess-metoden): Felles anode og bonding. Så kan du naturligvis hånddrille og gjenge inn en M6 fra enden av akslingen. Kanskje like greit. Da bør du kutte ut splinten, sette på ev. kontramutter og låseblikk. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 26.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Tusen takk alle sammen ! Det fikset seg. Jeg kjøpte propellanode som var litt for liten, og filte den så den passet omsider. Så da blei det slik ? da fikk hun 3 anode bak. Takk for hjelp. Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Hulda Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 (redigert) Det fungerer, det der :-) Jeg glemte Bosvikanoden. Tenkte bare Sleipner. Redigert 26.April.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Dette ser greit ut ja! Få den på sjøen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jomes Svart 26.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Tusen takk ?? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 27.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 (redigert) Hulda skrev for 19 timer siden: Det fungerer, det der :-) Jeg glemte Bosvikanoden. Tenkte bare Sleipner. Hei igjen. Som jeg skrev, måtte jeg file til propellanode. Fyrer opp nå å ser at det er noe kast i propellanoden. Bør jeg ta den vekk? Eller kan jeg kjøre sånn. Eller har det ingen betydning så lenge det er helt bakerst? Skal ut i morgen så godt for alt jeg får gjort idag på land. Redigert 27.April.2021 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 27.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Hei igjen. Som jeg skrev, måtte jeg file til propellanode. Fyrer opp nå å ser at det er noe kast i propellanoden. Bør jeg ta den vekk? Eller kan jeg kjøre sånn. Eller har det ingen betydning så lenge det er helt bakerst? Skal ut i morgen så godt for alt jeg får gjort idag på land Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
index Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Tror ikke det betyr stort. Den veier jo uansett ikke mye. Vær forsiktig med tørrkjøring av cutlesslageret da! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.