Jump to content

Hjelp til plassering av sinkanode Sandvik 28 gått i ferskvann

Jomes

Recommended Posts

Min båt er en Sandvik 28 , har litt problemer med å finne ut hvor sette sinkanode . Båten har tidligere gått i ferskvann , så ingen løsninger på plassering. Det er ikke stor nok åpning mellom propell og hylse til anode der. Propellenmutter har strl 39 mm. Gjengene har også ukurant strl på gjenger, det måtte lages spesiell mutter ved propell bytte i fjor. Jeg har de 3 årene jeg hatt den hatt sinkanode som vises på bildene. Problemet er kanskje Axel ikke har kontakt med anode.  Ligger omtrent aldri med landstrøm ute på . Noen smarte løsninger her inne ? Har ikke lyst å borre i skroget for gjennomføringer heller. 

20210425_152742.jpg

20210425_152738.jpg

20210425_152733.jpg

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Jomes skrev for 7 timer siden:

Jeg finner ingen propell sinkanode grunnet størrelsen , hverken til gjenger eller mutter, heller ikke propellakselanode grunnet det er ikke plass mellom propell og hylse. Tips ?

Nei, da har du et problem. Jeg synes akslingen virker veldig kort hos deg, men det er jo ikke så lett å gjøre noe med. Kanskje en ide å behandle propell med epoxyprimer og bunnstoff for å isolere den? Er det noen som har erfaringer med dette?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jomes skrev 1 time siden:

ak i sinkanode som jeg fester på proppelmutteren,  lik denne . Mutteren min  er 38 mm , denne på bildet er 40 mm. Litt stressa da båten vil ut i morgen

Der burde gå bra det er settskruene som lager kontakten og holder dem på plass.

Hvis mutteren din  er tykk nok.  Ser nå at du har en tynn mutter

Mål tykkelsen på mutteren og sjekk i butikken om settskruene treffer.

PS.

Du kan også slipe litt av  sink mutteren så den kommer litt lenger inn på mutteren din hvis det kniper.

image.png.69147b3d74c499a5b7af8f61e5a1f6cb.png

PS.

Sjekk at hullene i forkant av stevnelagret er åpne så  cutlesslagret  får smøring.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hulda skrev for 19 timer siden:

Det fungerer, det der :-)

Jeg glemte Bosvikanoden. Tenkte bare Sleipner.

Hei igjen. Som jeg skrev, måtte jeg file til propellanode.  Fyrer opp nå å ser at det er noe kast i propellanoden. Bør jeg ta den vekk? Eller kan jeg kjøre sånn. Eller har det ingen betydning så lenge det er helt bakerst? Skal ut i morgen så godt for alt jeg får gjort idag på land.

Redigert av Jomes (see edit history)

Hei igjen. Som jeg skrev, måtte jeg file til propellanode.  Fyrer opp nå å ser at det er noe kast i propellanoden. Bør jeg ta den vekk? Eller kan jeg kjøre sånn. Eller har det ingen betydning så lenge det er helt bakerst? Skal ut i morgen så godt for alt jeg får gjort idag på land

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...