Wesling16HT60 Startet 26.April.2021 Link til dette innlegget Startet 26.April.2021 (redigert) Hei alle båtvenner! Jeg har tenkt å lage en forum-post på prosjektet mitt om å få fjernet alt av riper og hakk fra min gule Wesling. Ønsker gjerne konstruktive bidrag da dette er mitt første båt-prosjekt av dette slaget. Som dere kan se fra bildene så har tidens tann fått lov til å ta godt for seg. Dette er jo et over 40 år gammelt skrog så noen rynker har den jo fått. Redigert 26.April.2021 av Wesling16HT60 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wesling16HT60 Svart 27.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Noen som har gode forslag til hvordan fjerne hakk og riper fra gelcoaten? Anbefaler dere å pusse ned med sandpapir for ripene og fylle med gelcoat i hakkene? Sitér dette innlegget Link to post
Wesling16HT60 Svart 27.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Sitér dette innlegget Link to post
Wesling16HT60 Svart 27.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Noen som har peiling på hvorfor bildene snus opp/ned når jeg drar de inn i nettsiden? Sitér dette innlegget Link to post
Duvel Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Hvis du åpner bildene i et visningsprogram på datamaskinen din så kan du vanligvis dreie bildene og lagre settingen etterpå, er usikker på om det kan gjøres her ved opplasting. Det er mulig å fylle med gelcoat sparkel og slipe ned og polere etterpå, men det vil jo være et formidabelt arbeid og fargen blir neppe helt den samme. Alternativet er vel kanskje å pusse ned skroget, sparkle med polyestersparkel og så prime hele skroget med epoksy primer og lakke etterpå. Uansett en formidabel jobb avhengig av hvor kravstor du er til resultatet. Jeg gjør regning med at du får flere og bedre tips fra sjøulker med mer erfaring i restaurerings arbeid etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Wesling16HT60 Svart 29.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2021 Duvel skrev On 27.4.2021 at 22.17: Hvis du åpner bildene i et visningsprogram på datamaskinen din så kan du vanligvis dreie bildene og lagre settingen etterpå, er usikker på om det kan gjøres her ved opplasting. Det er mulig å fylle med gelcoat sparkel og slipe ned og polere etterpå, men det vil jo være et formidabelt arbeid og fargen blir neppe helt den samme. Alternativet er vel kanskje å pusse ned skroget, sparkle med polyestersparkel og så prime hele skroget med epoksy primer og lakke etterpå. Uansett en formidabel jobb avhengig av hvor kravstor du er til resultatet. Jeg gjør regning med at du får flere og bedre tips fra sjøulker med mer erfaring i restaurerings arbeid etterhvert. Det er akkurat det som er så rart. Bildene vises riktig i bildevisningsprogrammet, men blir vrid når jeg legger de til. Tror det må være en eller annen Mac greie da jeg bruker apple. Jeg holder på å prøve å finne ut av hvem som selger gelcoat sparkel eller topcoat i fargekoden jeg trenger... Sitér dette innlegget Link to post
Lfs Svart 8.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2021 Hør med Westermoen AS Sitér dette innlegget Link to post
Wesling16HT60 Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 Da har jeg fått pussa ned de fleste store ripene og åpnet hakk med Dremel... Fikk kjøpt matchende topcoat av Westermoen (fikk det pr post i tyttebærglass :D Genialt! ) og fylte hullene. Kunne nok ha blandet i mer herder da det ikke har vært så varmt i lufta i det siste... Sto i 10 dager før det ble gjennomherdet noen av de dypeste sårene. Sitér dette innlegget Link to post
Wesling16HT60 Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 Første runde med poleringsmaskin og rubbing compound fra Meguiars. Resultatet ble ikke så aller verst, men jeg må nok pusse ned med finere sandpapir der hvor jeg tørrslipte vekk hakk og riper med 80, 180 og 280 sandpapir. Der klarte ikke rubbingen å få det blankt. Dette var noe egentlig jeg forventet at rubbingen ikke skulle klare å håndtere, men det er snakk om bare så vidt den klarte det. Jeg har både 800, 1500 og 2000 papir liggende, men det får bli neste gang jeg får tid til å rubbe i løpet av neste uke. Tenkte å våtslipe det så blankt som mulig før jeg rubber en siste runde. Det skal jo både poleres og vokses over der igjen, så fornøyd blir jeg nok til slutt. Jeg ser jo på merkene fra 10 cm avstand og vet hvor de er, mens andre ikke ser det før jeg påpeker at de er der. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Wesling16HT60 skrev for 5 timer siden: Tenkte å våtslipe det så blankt som mulig før jeg rubber en siste runde. Det skal jo både poleres og vokses over der igjen, så fornøyd blir jeg nok til slutt. Jeg ser jo på merkene fra 10 cm avstand og vet hvor de er, mens andre ikke ser det før jeg påpeker at de er der. Så flott! Et fantastisk resultat på en "farget" båt, og det beste er at du fikk et slikt resultat ved å benyttet båtens opprinnelige materiale. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.