Frivakt Startet 26.April.2021 Link til dette innlegget Startet 26.April.2021 Jeg vurderer å installere inntak på kjølevannet slik som på bildet, der det settes inn et bend mellom skroggjennomføring og ventil. Men jeg lurer på hvor trygg en slik installasjon er. Finner bilder av løsningen, men ingen opplysninger om hvor mye vekt den tåler. Vil tro at det vil være svært solid dersom jeg bygger under ventilen for å avlast for eventuelle slag eller trykk ovenfra. Er det noen som har gjort seg erfaringer med dette, eller som har sett data på en slik installasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Om du har plass ville jeg montert bendet etter krana med tanke på vinterkonservering om du har båten liggende på sjøen vinterstid. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 26.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Lazyjack skrev 6 minutter siden: Om du har plass ville jeg montert bendet etter krana med tanke på vinterkonservering om du har båten liggende på sjøen vinterstid. Jeg tar båten på land om vinteren. Ideelt ville jeg hatt ventilen rett på gjennomføringen, men det bygger for høyt. Jeg står mellom i sette inn messing med ventilen rett på gjennomføringen, eller kompositt med bend før ventilen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Frivakt skrev 42 minutter siden: Finner bilder av løsningen, men ingen opplysninger om hvor mye vekt den tåler. Det er vel en grunn til at det har kommet en slags støtte som ekstrautstyr for disse. Personlig ville jeg kviet meg for å montere denne. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eureka Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Jeg har det slik på septik utløp. Sover så godt at. la på ei skive vannfast finer/ forskalingsplate mot skroget på selve gjennomføringa for støtte på den. Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Har denne løsningen på to stk bunnventiler. Monterte de mot en sadel av tre som støtte under ventilen. Det er vel 4-5 år siden jeg monterte de. Nå står mine ventiler beskyttet til, uten fare for å trø på de eller at last skal kunne støte mot de. Veldig fornøyd med ventilene og de løper like lett som da de var nye. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 26.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 (redigert) dsm skrev for 2 timer siden: Nå står mine ventiler beskyttet til, uten fare for å trø på de eller at last skal kunne støte mot de. Kjølevannsinntaket hos meg ligger rett bak luka inn til motorrommet. Ved service på motor er det fort gjort å legge kroppsvekt på ventilene. Det som kan gjøres er å understøtte ventilene, slik du har gjort. Det er også mulig å beskytte med en dørkplate over ventilene. Redigert 26.April.2021 av Frivakt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Det er nok smart, synes konsollene til True design ser bra ut og hadde nok godt for slike om jeg skulle gjøre jobben i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 (redigert) H adde montert den slik med ventil forsterkning og bendet etter ventilen. Ved bruk av denne "kragen" ved montering av skroggjennomføring sammen med kuleventil så garanterer Trudesign at den skal tåle 277kg ved påmontert slangestuss. (Se egen ilustrasjon) Det er meget viktig at monteringsanvisningen blir fulgt nøye. Se vedlagte tabeller. under nedlastinger https://seatronic.no/trudesign-forsterkning-for-1-2-3-4-og-1-gjennomforing?gclid=Cj0KCQjwyZmEBhCpARIsALIzmnI8MHpDOWmHo29SsqNQ9n_24MOZBTUy3i6QX7cvLUPEHr4Wyx0wDvcaAi-mEALw_wcB PS: Er denne montert etter forskriften? Skal ikke ventilen stå rett på gjennomføringen? Redigert 27.April.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Frivakt Svart 27.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Roger jo skrev 7 minutter siden: Ved bruk av denne "kragen" ved montering av skroggjennomføring sammen med kuleventil så garanterer Trudesign at den skal tåle 277kg ved påmontert slangestuss. Problemet er at jeg ikke har plass i høyden til å ha ventilen stående. Det går med messing, for der er ventilene mindre. Jeg vet at stående ventil riktig montert tåler 155 kg uten krage, og 277 kg med krage. Montering med bend er også illustrert som et alternativ fra Trudesign: https://seatronic.no/trudesign-90-grader-bend-hunn-hann-1-1-4-32mm. Det jeg er på jekt etter, er data på hvilken belastning en slik montering tåler. Vil den fortsatt klare 155 kg, som oppfyller ISO-standard, eller vil det bli et annet moment som reduserer styrken? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Jeg har sans for TruDesign og synes de virker plenty sterke med forsterkningskragen montert, men med ventil etter 90 grader bend i et utsatt område ville jeg gått for en annen løsning. Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Montering med bend er av True design presisert til kun å gjelde over vann. Styrken i en slik montasje uten ekstra støtte er tvilsom. Og som Roger jo sier over skal nok ventilen monteres rett på gjennomføring for å oppfylle krav i standard. Du kan jo ta en telefon til en skipskonsulent for å sjekke ut kravene. Her inne blir det jo fort litt synsing. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 27.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Takk for alle gode innspill! Konklusjonen min blir å droppe Trudesign her, og heller safe med å sette inn ny messing. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Med denne monteringsløysinga, så ville eg ha etablert ei understøtte for ventilen uavhengig av materiale i ventilen, - det kan ikkje verta feil.. Om tilkomsten er slik at ventilen ikkje kan trakkast på, eller på annan måte utsetjast for fysiske krefter, så er det ei anna sak. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 27.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Ved bruk av messing blir det plass til å montere ventilen stående, montert rett på gjennomføringen. Bend etter ventil. Bildet viser hvordan det ser ut i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Det er nok beste løysing, slik du har det orginalt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.