Jump to content

Hvordan er styrken på Trudesign installert med 90 graders vinkel?

Frivakt

Recommended Posts

Jeg vurderer å installere inntak på kjølevannet slik som på bildet, der det settes inn et bend mellom skroggjennomføring og ventil. Men jeg lurer på hvor trygg en slik installasjon er. Finner bilder av løsningen, men ingen opplysninger om hvor mye vekt den tåler. Vil tro at det vil være svært solid dersom jeg bygger under ventilen for å avlast for eventuelle slag eller trykk ovenfra. 

Er det noen som har gjort seg erfaringer med dette, eller som har sett data på en slik installasjon?

Trudesign 90 grader bend hunn/hann 1 1/4" (32mm)

Lazyjack skrev 6 minutter siden:

Om du har plass ville jeg montert bendet etter krana med tanke på vinterkonservering om du har båten liggende på sjøen vinterstid.

Jeg tar båten på land om vinteren. Ideelt ville jeg hatt ventilen rett på gjennomføringen, men det bygger for høyt. Jeg står mellom i sette inn messing med ventilen rett på gjennomføringen, eller kompositt med bend før ventilen.

dsm skrev for 2 timer siden:

Nå står mine ventiler beskyttet til, uten fare for å trø på de eller at last skal kunne støte mot de.

Kjølevannsinntaket hos meg ligger rett bak luka inn til motorrommet. Ved service på motor er det fort gjort å legge kroppsvekt på ventilene. Det som kan gjøres er å understøtte ventilene, slik du har gjort. Det er også mulig å beskytte med en dørkplate over ventilene.

Redigert av Frivakt (see edit history)

H adde montert den  slik med ventil forsterkning  og bendet etter ventilen.

Ved bruk av denne "kragen" ved montering av skroggjennomføring sammen med kuleventil så garanterer Trudesign at den skal tåle 277kg ved påmontert slangestuss. (Se egen ilustrasjon) Det er meget viktig at monteringsanvisningen blir fulgt nøye. Se vedlagte tabeller. under nedlastinger

https://seatronic.no/trudesign-forsterkning-for-1-2-3-4-og-1-gjennomforing?gclid=Cj0KCQjwyZmEBhCpARIsALIzmnI8MHpDOWmHo29SsqNQ9n_24MOZBTUy3i6QX7cvLUPEHr4Wyx0wDvcaAi-mEALw_wcB

image.png.ef651fcbd9e9e3e2dc334b07cffd903a.png 

PS: 

Er denne montert etter forskriften?

Skal ikke ventilen stå rett på gjennomføringen?

image.png.75874f2a1e8f9c0296c60711de630877.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 7 minutter siden:

Ved bruk av denne "kragen" ved montering av skroggjennomføring sammen med kuleventil så garanterer Trudesign at den skal tåle 277kg ved påmontert slangestuss.

Problemet er at jeg ikke har plass i høyden til å ha ventilen stående. Det går med messing, for der er ventilene mindre. Jeg vet at stående ventil riktig montert tåler 155 kg uten krage, og 277 kg med krage.

Montering med bend er også illustrert som et alternativ fra Trudesign: https://seatronic.no/trudesign-90-grader-bend-hunn-hann-1-1-4-32mm. Det jeg er på jekt etter, er data på hvilken belastning en slik montering tåler. Vil den fortsatt klare 155 kg, som oppfyller ISO-standard, eller vil det bli et annet moment som reduserer styrken?

Montering med bend er av True design presisert til kun å gjelde over vann. Styrken i en slik montasje uten ekstra støtte er tvilsom. Og som Roger jo sier over skal nok ventilen monteres rett på gjennomføring for å oppfylle krav i standard. Du kan jo ta en telefon til en skipskonsulent for å sjekke ut kravene. Her inne blir det jo fort litt synsing.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...