sjøpølse Startet 26.April.2021 Del på Facebook Startet 26.April.2021 Hei, da fikk jeg endelig sikret meg et flott eksemplar av en Skorgenes Sonic 375. Båten er i all hovedsak i fin stand - tatt godt vare på av tidligere eier. Det sitter to stk 260 hk D4 motorer i den, hvor reimer og løpehjul ble byttet i fjor. Samtidig som kjølere ble vasket. Impellere byttes denne uken. Motorene har snurret ca 650 timer hver seg. Håper været holder, for ha booket flybilletter til Sola førstkommende fredag 30. april. Forøvrig har jeg null erfaring med å kjøre båt med to motorer, så ser for meg en bratt læringskurve. Dog er det thruster i baug. Planen er å gå fra Tau til Tananger på fredagen, og kanskje videre til Egersund dersom været og tiden tillater det. Fyller diesel på begge plassene. Deretter bør vel Båly være et greit mellommål. Fra Båly og hjem har jeg ikke planlagt stort ennå. Åpen for gode forslag. For å være trygg ønsker legger jeg opp en rute i Navionics med potensielle avstikkere underveis. Jeg tar med flytevester (har ikke redningsvest), gummibåt, drivanker, fire grovfiler, to finfiler, impeller og diverse verktøy. Kjøleveske, ei kanne motorolje og litt ATF er også med. Båten har både fastmontert og håndholdt VHF. Prøver å få til omregistrering ila uken slik at jeg kan få opprettet en mAIS sporing. Noe jeg har glemt eller tips og triks på veien mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 (redigert) Gratulerer med flott og solid båt!😃😃 Du er godt forberedt! 😊😊 Med to motorer trenger du strengt tatt ikke trøster🙃 Det blir ingen bratt læringskurve! Bare moro! Det er strak aksling på denne? Redigert 26.April.2021 av Solbris II (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sjøpølse Svart 26.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2021 Takk for det @Solbris II! Jepp, aksel på disse! Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 Hei Flott skute og lykke til på henteturen. (Og du har du ikke redningsvester kjøp :) ) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 Gratulerer med flott båt. Nå går det jo to stk henteturer i samme rute i disse dager, så det er sikkert erfaring å høst der, selv om jeg tror været som er akkurat nå ikke akkurat kommer som perler på en snor. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
sjøpølse Svart 27.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2021 Ja, følger med på den ene, visste ikke det var to :) Været nå er jo helt fabelaktig, men ser da sannelig ikke så galt ut for helgen heller! Tenker dere at skikkelige redningsvester med krave er et must? Går dessverre ikke å låne fra Brannvesenet nå for tiden... Har kun oppblåsbare samt flytevest. Sitér dette innlegget Link to post
sjøpølse Svart 28.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2021 Prøver å klargjøre ting og tang nå. Hvilken app er best for å sende AIS posisjon? Jeg har sett @LALUNA II har vært aktiv på dette. Kanskje du har et forslag? Jeg benytter android telefon og nettbrett. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 On Couse fra marinetrafific har en som ser ut til å fungere tilfredstillende nå og gratis bare registrer den et par dager før bruk så den virker når du starter opp sjekk gjene hjemme i stuen ;-) https://help.marinetraffic.com/hc/en-us/articles/205327417-How-can-I-report-my-positions-using-mAIS Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 sjøpølse skrev On 27.4.2021 at 18.14: Tenker dere at skikkelige redningsvester med krave er et must? Jeg bruker å ha med vanlig seilervest, eller oppblåsbar på sommeren. Vinterstid liker jeg å ha med flytedress. Holder varmen litt lenger da. Å da er det ikke mye andre båter ute. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
sjøpølse Svart 29.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2021 Takk for tips, Bjørn og Laluna. Det var betryggende ang vest. Etter å ha lest litt forstår jeg at en slik oppblåsbar i alle fall snur seg rett vei i vannet - men vannet er nok kaldt ja :) Da er "ais" sender installert, og den kom i alle fall opp i appen med posisjonen min, men ikke på marinetraffic.com. Mulig fordi jeg ikke var i bevegelse. Gleder meg! Værmeldingen holder ser det ut til, så da bør alt være klart for en fin tur i morgen ettermiddag. Håper å starte i 16-17 tiden. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Skal en oppblåsbar vest fungere, må det brukes skrittsnor. Ellers vil vesten flyte opp over hodet til brukeren. Sitér dette innlegget Link to post
sjøpølse Svart 29.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2021 Takk for påminnelsen KDB. Husker ikke om det er på vestene, så tar med en ekstra skrittsnor. Håper jeg ikke får bruk for den :) Sitér dette innlegget Link to post
sjøpølse Svart 30.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2021 Da er vi i gang fra Tau Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 30.April.2021 Del på Facebook Svart 30.April.2021 God tur😀 Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
sjøpølse Svart 30.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2021 https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:6646160/mmsi:258178550/imo:0/vessel:BOBLA Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 30.April.2021 Del på Facebook Svart 30.April.2021 Gratulerer med ny fin båt Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 30.April.2021 Del på Facebook Svart 30.April.2021 God tur og bare øs på med bilder!😊😊 Gratulerer nok en gang med skikkelig flott båt!😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sjøpølse Svart 30.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2021 Da er vi på vei inn til Egersund. Deilig med litt mindre støy :) og ikke minst noe å se på! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 30.April.2021 Del på Facebook Svart 30.April.2021 Jeg synes innseilinga til Egersund er like fin hver gang!😊😊😊 Fin temperatur og godt oljetrykk ser jeg!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
index Svart 30.April.2021 Del på Facebook Svart 30.April.2021 Blir det overnatting i Egersund, eller går dere videre? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sjøpølse Svart 30.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2021 Sitér dette innlegget Link to post
sjøpølse Svart 30.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2021 Blir overnatting i Egersund ja. Strev litt med å legge til. Mye nytt med to motorer! Ble baug inn i båsen. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 30.April.2021 Del på Facebook Svart 30.April.2021 sjøpølse skrev 2 minutter siden: Blir overnatting i Egersund ja. Strev litt med å legge til. Mye nytt med to motorer! Ble baug inn i båsen. Det er bare trening så går det helt fint!😊😊😊 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sjøpølse Svart 1.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2021 Dagens etappe starter med is på dekk! Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 1.Mai.2021 Del på Facebook Svart 1.Mai.2021 Fantastisk flott start på dagen. God tur Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.