Jump to content

Hentetur, Tau - Tønsberg - våren 2021

sjøpølse

Recommended Posts

Hei,

da fikk jeg endelig sikret meg et flott eksemplar av en Skorgenes Sonic 375.

Båten er i all hovedsak i fin stand - tatt godt vare på av tidligere eier. Det sitter to stk 260 hk D4 motorer i den, hvor reimer og løpehjul ble byttet i fjor. Samtidig som kjølere ble vasket. Impellere byttes denne uken. Motorene har snurret ca 650 timer hver seg.

Håper været holder, for ha booket flybilletter til Sola førstkommende fredag 30. april.

Forøvrig har jeg null erfaring med å kjøre båt med to motorer, så ser for meg en bratt læringskurve. Dog er det thruster i baug.

Planen er å gå fra Tau til Tananger på fredagen, og kanskje videre til Egersund dersom været og tiden tillater det. Fyller diesel på begge plassene.

Deretter bør vel Båly være et greit mellommål. Fra Båly og hjem har jeg ikke planlagt stort ennå. Åpen for gode forslag.

For å være trygg ønsker legger jeg opp en rute i Navionics med potensielle avstikkere underveis.

Jeg tar med flytevester (har ikke redningsvest), gummibåt, drivanker, fire grovfiler, to finfiler, impeller og diverse verktøy. Kjøleveske, ei kanne motorolje og litt ATF er også med.

Båten har både fastmontert og håndholdt VHF. Prøver å få til omregistrering ila uken slik at jeg kan få opprettet en mAIS sporing.

Noe jeg har glemt eller tips og triks på veien mottas med takk!

2021-04-24 19.23.54.jpg

2021-04-24 19.26.06.jpg

Gratulerer med flott og solid båt!😃😃
Du er godt forberedt! 😊😊

Med to motorer trenger du strengt tatt ikke trøster🙃

Det blir ingen bratt læringskurve! Bare moro!

Det er strak aksling på denne?

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Gratulerer med flott båt. 

Nå går det jo to stk henteturer i samme rute i disse dager, så det er sikkert erfaring å høst der, selv om jeg tror været som er akkurat nå ikke akkurat kommer som perler på en snor.

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Ja, følger med på den ene, visste ikke det var to :)

Været nå er jo helt fabelaktig, men ser da sannelig ikke så galt ut for helgen heller!

Tenker dere at skikkelige redningsvester med krave er et must? Går dessverre ikke å låne fra Brannvesenet nå for tiden...

Har kun oppblåsbare samt flytevest.

On Couse fra marinetrafific har en som ser ut til å fungere tilfredstillende nå og gratis bare registrer den et par dager før bruk så den virker når du starter opp sjekk gjene hjemme i stuen ;-)

https://help.marinetraffic.com/hc/en-us/articles/205327417-How-can-I-report-my-positions-using-mAIS

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

sjøpølse skrev On 27.4.2021 at 18.14:

Tenker dere at skikkelige redningsvester med krave er et must?

Jeg bruker å ha med vanlig seilervest, eller oppblåsbar på sommeren.  Vinterstid liker jeg å ha med flytedress.  Holder varmen litt lenger da. Å da er det ikke mye andre båter ute.  

Endelig ble det Bobåt

Takk for tips, Bjørn og Laluna. Det var betryggende ang vest. Etter å ha lest litt forstår jeg at en slik oppblåsbar i alle fall snur seg rett vei i vannet - men vannet er nok kaldt ja :) Da er "ais" sender installert, og den kom i alle fall opp i appen med posisjonen min, men ikke på marinetraffic.com. Mulig fordi jeg ikke var i bevegelse.

Gleder meg! Værmeldingen holder ser det ut til, så da bør alt være klart for en fin tur i morgen ettermiddag. Håper å starte i 16-17 tiden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...