Jump to content

Rorhylse defekt? Nidelv 26

TheodorKK

Recommended Posts

Hei! jeg lurer på om rorhylsen min er defekt?
Mutteren nederst ved roret går bare rundt og rundt uansett hvordan jeg skrur.

Så tok jeg en titt inni båten på gjennomføringen, og hele hylsen snur seg også når man vrir på roret. Dette er vel ikke riktig? prøvde å stramme den, men uansett hvor hardt jeg drar til så skrur den seg tilbake sammen med resten av hylsen når man vrir på rattet. 

Noen som har noe formening om dette eller tips?

178058647_472912063958006_4628262427837799982_n.jpg

Hei!

Det er tydelig at du har en alvorlig feil med rorarrangementet ditt siden selve hylsa går rundt når du beveger rorakselen. Mye tyder på at du kan ha ei nylonforing i hylsa, og en slik foring kan svelle slik at rorakselen etterhvert setter seg helt fast. Har selv opplevd det.

Nå kjenner jeg ikke til hvordan selve roret er festet til akselen på Nidelv 26 - så et bilde av ror og flyndre hadde sagt mye! Men uansett må du få roret av, og etter å ha løsnet alt av hylse- og akseldeler inne i båten bør du kunne dra akselen m/hylserør ut/ned.

Da bør det være mulig å komme til med redskap slik at du kan få presset eller vridd rorakselen ut av hylserøret. Når det er gjort må de få ut foringa av hylserøret. Ny foring, eller evt. helt nytt rorarrangement - og gode råd - kan du sannsynligvis få hos Bosvik i Risør. Prøv med en mail til rune.ramskjaer@bosvik.no

Redigert av Svee (see edit history)

Hei! Tusen takk for svar. Jeg fant ut hva problemet var da jeg demonterte hele gjennomføringen. Nederste del av hylsa hadde røket tvert av og satt igjen i mutteren under båten. Så det var ikke rart at hele hylsen "gikk rundt". Flaks at jeg oppdaget dette før jeg fikk båten på vannet! Ny hylse er bestilt, men den får jeg nok ikke før helgen... 
Litt kjipt siden resten av båten er klar for vannet, men da kan jeg sove bedre om nettene når jeg vet at det blir en ny tett gjennomføring  :)

178716400_764963920880192_9204348421299414497_n.jpg

179332843_484710816063643_4940909942027172086_n.jpg

179517526_839738976619931_6739400560332090988_n.jpg

Hei, så flott at du fant feilen og får ordnet dette før båten kom på vannet. Den nye rorhylsa du har bestilt er forhåpentligvis av bedre materialkvalitet enn den gamle - ny i syrefast? 

Merkelig at en kvalitetsbåt som Nidelv har blitt levert med såpass dårlig materialkvalitet på en så viktig del som rorhylse, men nok om det...

Håper monteringen av den nye hylsa m.v. går greit og at det blir tett og fint!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...