Jump to content

Tips til dere som vil se ekstra godt

Swingswong

Recommended Posts

På plastglass er Autosol Acrylpolish tingen.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Voks eller lignende er nok å anbefale. Autosolen får det bare blankt igjen. Kanskje noe nanogreier er tingen.

Jeg polerte (dvs. rubbet er vel et mere dekkende begrep) for hånd med et stort håndkle som jeg klippet i mindre biter. Men kommer nok til å prøve poleringsmaskin neste gang.

Har ikke testet voksing så mye foreløpig, men det finnes nok mye som er egnet til formålet.

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/polering-og-voks/bilvoks/plastpoleringsmiddel-000784/

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Buster L Mercury

Det er stor forskjell på clay, finhetsgrad, hard konsistens og annet. Viktig å ha rett clay til formålet. Nåf det er på plass kan clayen ligge i boksen sin og plasseres i bukselomma en stund, alt etter utetemperatur. Clayen renser ut ulik skitt og smuss som ikke går bort etter grundig avfetting, forvask/skumming og håndvask. Derfor er det viktig å bake clayen til ny og frisk liten flate på størrelsen med en liten fyrstikkeske, med jevne mellomrom. Altså riv av et passende stykke av claybaren og bearbeid  dette. Husk å fukte clayen og underlaget med en vannspray. Er det for dårlig glidemiddel til din clay så bruk feks Sonax vindusrens. 

Teerex, ja jeg vil nok beskytte med en god carnaubavoks. Det er lett å påføre tynt. Lett å buffe opp. Holder ofte i 3 måneder. Lett å rense av eller legge på nytt.

Coatinger krever mer nøyaktighet. Kan dugge. Varer lenger og er vanskeligere å få av igjen når slitt eller nytt skal legges på. Helst må det fjernes med polering. 

Teerex skrev for 5 timer siden:

På plastglass er Autosol Acrylpolish tingen.

Fikk et tips fra en lokal båtforretning her om dagen. De bruker Norpol R10 med maskin på matte vindskjermer. Dusjer på litt vann slik at den ikke går tørt. Slipekornene i R10en blir visst finere og finere når man jobber, så til slutt blir den som en helt fin polish. Blir visst bra resultat på matte vindskjermer i Akryl/lexan.

https://www.maritim.no/norpol-rubbing-r-10-1-kg-

Teerex, ja moderne slipeprodukter fungerer slik. Kjenner til dette fra bilpleien. Vindskjermen på båten ser fin ut men ønsker den klarest og blankest mulig i tillegg til at den er vann/smussavstøtende. Jeg er ikke så kjent med plastglassbehandling. Tenker at jeg starter med det produktet du først anbefalte. Hvis behov her og der så går jeg eventuelt grovere til verks. Deretter godt og lett vedlikehold. Takk igjen :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...