Swingswong Startet 26.April.2021 Del på Facebook Startet 26.April.2021 Jeg har hatt flekker på vinduene som jeg ikke har klart å vaske vekk. Etter bruk av clay kan jeg ikke lengre ta bilde av glasset fordi det er for blankt, men dere kan se et tre i bakgrunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 Swingswong skrev 20 minutter siden: Etter bruk av clay kan jeg ikke lengre ta bilde clay?? hva Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Swingswong Svart 26.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2021 Claybar finnes sikker mange leverandører. Jeg brukte denne https://detailerslab.no/products/scholl-concepts-clay-200g Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 19 Sport Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 Clay er supert til både lakk og glass. Er denne vindskjermen av plexiglass eller ekte glass/herdet glass? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 (redigert) Swingswong skrev 33 minutter siden: eg brukte denne https://detailerslab.no/products/scholl-concepts-clay-200g Flott Var mye leire Redigert 26.April.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Swingswong Svart 26.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2021 Ibiza 19 Sport skrev for 6 timer siden: Clay er supert til både lakk og glass. Er denne vindskjermen av plexiglass eller ekte glass/herdet glass? Det er nok ekte glass. Plast vil nok kunne bli ripete med en slik behandling Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 Swingswong skrev for 8 timer siden: Claybar finnes sikker mange leverandører. Jeg brukte denne https://detailerslab.no/products/scholl-concepts-clay-200g Hvordan er denne clayen sammenlignet med den fra Biltema? Jeg syns den fra Biltema er steinhard og vanskelig å kna, men har ikke prøvd andre. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 (redigert) På plastglass er Autosol Acrylpolish tingen. Redigert 27.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ibiza 19 Sport Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 Teerex, takk for supert tips. Det er notert. Alltid godt med klar og god og sikker sikt. Er dette produktet også vann og smussavvisende i en lengre periode eller trengs voksing på toppen av Autosol? I så fall, hva bruker du da? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 (redigert) Voks eller lignende er nok å anbefale. Autosolen får det bare blankt igjen. Kanskje noe nanogreier er tingen. Jeg polerte (dvs. rubbet er vel et mere dekkende begrep) for hånd med et stort håndkle som jeg klippet i mindre biter. Men kommer nok til å prøve poleringsmaskin neste gang. Har ikke testet voksing så mye foreløpig, men det finnes nok mye som er egnet til formålet. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/polering-og-voks/bilvoks/plastpoleringsmiddel-000784/ Redigert 27.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ibiza 19 Sport Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 Buster L Mercury Det er stor forskjell på clay, finhetsgrad, hard konsistens og annet. Viktig å ha rett clay til formålet. Nåf det er på plass kan clayen ligge i boksen sin og plasseres i bukselomma en stund, alt etter utetemperatur. Clayen renser ut ulik skitt og smuss som ikke går bort etter grundig avfetting, forvask/skumming og håndvask. Derfor er det viktig å bake clayen til ny og frisk liten flate på størrelsen med en liten fyrstikkeske, med jevne mellomrom. Altså riv av et passende stykke av claybaren og bearbeid dette. Husk å fukte clayen og underlaget med en vannspray. Er det for dårlig glidemiddel til din clay så bruk feks Sonax vindusrens. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 19 Sport Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 Teerex, ja jeg vil nok beskytte med en god carnaubavoks. Det er lett å påføre tynt. Lett å buffe opp. Holder ofte i 3 måneder. Lett å rense av eller legge på nytt. Coatinger krever mer nøyaktighet. Kan dugge. Varer lenger og er vanskeligere å få av igjen når slitt eller nytt skal legges på. Helst må det fjernes med polering. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 Teerex skrev for 5 timer siden: På plastglass er Autosol Acrylpolish tingen. Fikk et tips fra en lokal båtforretning her om dagen. De bruker Norpol R10 med maskin på matte vindskjermer. Dusjer på litt vann slik at den ikke går tørt. Slipekornene i R10en blir visst finere og finere når man jobber, så til slutt blir den som en helt fin polish. Blir visst bra resultat på matte vindskjermer i Akryl/lexan. https://www.maritim.no/norpol-rubbing-r-10-1-kg- Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ibiza 19 Sport Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 Teerex, ja moderne slipeprodukter fungerer slik. Kjenner til dette fra bilpleien. Vindskjermen på båten ser fin ut men ønsker den klarest og blankest mulig i tillegg til at den er vann/smussavstøtende. Jeg er ikke så kjent med plastglassbehandling. Tenker at jeg starter med det produktet du først anbefalte. Hvis behov her og der så går jeg eventuelt grovere til verks. Deretter godt og lett vedlikehold. Takk igjen :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.