Napoli Startet 27.April.2021 Link til dette innlegget Startet 27.April.2021 (redigert) Jeg bruker forbruksbanken min på den måten som jeg skal, altså som forbruk (dvs jeg ender opp med å kjøpe nye hvert år de siste to årene...). Etter 6 år hvor alt har gått fint, og jeg ikke har tenkt noe på batterier, har jeg de siste to årene klart å ødelegge to stk forbruksbanker på to år (første året ladet jeg dem ikke opp før jeg koblet fra, i år har jeg glemt å koble fra etter å ha ladet opp). Siste konfigurasjon på forbruksbanken var to stk 85ah Biltema vedlikeholdsfrie batterier. Det gjorde nytten i min båt. Nå har jeg lyst til å sette inn lithium på forbrukssiden. I og med at jeg kjører mye, og ligger lite stille, tror jeg at jeg kan klare meg med et ca 50ah lithium batteri, og evt heller starte motoren og lade om det skulle være behov. Det jeg sliter med å forstå er om et batteri med BMS som takler 50a vil kunne brukes i min båt. Jeg har en Mercruiser 8,2L bensin, med 65a dynamo som gir 917w. Fungerer BMS sånn at den kutter ved 50a, eller tar den bare imot 50 av de 65 tilgjengelige amperene? Dersom den kutter er jo det egentlig en grei løsning, da vil jeg vel lade startbatteriet først, og så lades lithium batteriene etterhvert når dynamoen blir varmere? Redigert 27.April.2021 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Trude III Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 (redigert) Jeg driver og bygger et batteri og har forsøkt å sette meg litt inn i dette. Jeg er ganske sikker på at BMS'en vil koble ut hele batteriet ved for høy ladestrøm. Den bør tåle med god margin ladestrømmen fra dynamo. Selv har jeg en BMS på 150A som kan lade med maks. 75A. Dette bår gå fint på en 65A dynamo. Lykke til! Redigert 27.April.2021 av Trude III (see edit history) Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.