Tariq Startet 27.April.2021 Link til dette innlegget Startet 27.April.2021 Hei Det finnes sikkert flere tråder om dette temaet, men om noen har tid til å svare så setter jeg stor pris på det. Det er en gammel Hallberg-Rassy fra sent 70-tall som skal tilbake til sine glansdager. Spørsmål nummer en er om rubbing og så voks er måten å gjøre det på, eller om polering må være et steg i midten? Det andre jeg lurer på er hvilke produkter folk anbefaler, og da gjerne rimeligere alternativer forutsatt at kvaliteten er like god som dyrere alternativer. Til slutt lurer jeg på fremgangsmåte når man bruker poleringsmaskin. Jeg har kun gjort dette for mange år siden, og den gangen kun for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Skal ikke se bort fra at noen kommer inn her og svare, men nå er det jo ørten tråder om akkurat dette, så du skal ikke se bort fra at proffene på området ikke gidder å skrive det samme om igjen i uendelighet. Har du lest noen av de eksisterende trådene? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
rdalen Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 (redigert) Hei, jeg har skrevet ganske omfattende om det i tidligere tråder, men jeg kan gjenta noe av det, og jeg har funnet mer effektive produkter også. Jeg, som mange andre, har jo noen års erfaring med å pusse båt, og alle gjør det på sin måte, og er ofte fornøyd med det. Men det jeg beskriver her gir så godt resultat, at mange i havna blir stående og måpe. Jeg har gått systematisk til verks, og testet ulike måter å gjøre det på, og poenget har vært å få det blankt og bra uten å slite seg i hjel. Da har jeg samtidig tatt livet av noen gamle myter. Jeg har benyttet denne fremgangsmåten med forskjellige produkter - Autosol, akrylpasta, og nå til sist et produkt fra Biltema, Ultimate Cut. Den er halve prisen av det meste annet, og minst like effektivt. Om noen er redd for at det sliper for mye, kan jeg berolige. Det farger ikke det minste når jeg bruker den på de blå stripene. Det gjorde Autosol. Arbeidsflyten jeg etterhvert er kommet frem til - og som gir et fantastisk resultat - er Bruk maskin til påføring og polering. Roterende eller oscillerende maskin er best, men det går bra med en eksentersliper med pute også. Ha polermiddelet på puta, og spray det du skal polere med litt vann. Jobb med polermaskinen - ikke la det gå tørt. Bruk litt vann hvis det skjer. Når polermiddelet har gjort jobben sin, tørker jeg av det meste med en våt svamp. Dette er mye lettere enn gamlemetoden der du gjerne ventet på at polishen skulle tørke og brukte masse krefter for å få det av - og det blir minst like bra. Når polermiddelet har gjort jobben sin, og fjernet skitt og oksidering, er det ingen effekt i å la det tørke. Blankhet skaper vi med voks senere. Det er også viktig å ikke ta for store områder av gangen, da er det lettere å få av. Når du har vasket bort det meste av polermiddelet blir det en tynn tørr film igjen. Denne tar du bort med et frottéhånkle. Det er allerede da temmelig blankt. Så må det hele forsegles med en god flytende hardvoks som du påfører og polerer av. Den skal tørke før du polerer av. Hardvoks er helt essensielt, ellers blir båten stygg igjen veldig fort. Dette virker, enten båten er gammel og ser ut som en haug, eller du bruker det på den årlige båtpussen. Du må kanskje jobbe litt ekstra hvis båten er veldig matt og stygg. Det er nok mange som vil stusse over denne metoden, siden jeg bruker vann til å fjerne polermiddelet. Til dem kan jeg bare si: prøv, og du blir overrasket. Denne metoden virker ikke med kombiprodukter som for eksempel One Step Compound, siden det er polish og voks i ett. Så gjelder det å finne en hardvoks som er effektiv og lett å jobbe med Jeg har prøvd det meste, fra de kjente båtpleiemerkene, til Biltemas rimelige. Men jeg har funnet ut at det letteste, og det som gir superresultat er den helt flytende hardvoksen: MARINAMAX M2 – Liquid Hard Wax. Den koster noen hundrelapper, men du har en flaske i flere år. Du får den på nett, men jeg kjøpte den hos Autoutstyr i Drammen (Lier). Og alt dette er et resultat av at jeg er blitt lat. Da må man finne effektive måter å jobbe på. Redigert 27.April.2021 av rdalen Oppdaterte linken (see edit history) Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
Kveitefisker Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Prøvde nano extract på båten i forige uke . Enkelt å raskt , å båtn ble blank . Gjenstår å se hvor holdbar den er. Sikkert noen her inne med mer erfaring om nano extract som kan si mer. Sitér dette innlegget Link to post
rdalen Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 (redigert) Kveitefisker skrev for 2 timer siden: Prøvde nano extract på båten i forige uke . Enkelt å raskt , å båtn ble blank . Gjenstår å se hvor holdbar den er. Sikkert noen her inne med mer erfaring om nano extract som kan si mer. Jeg har prøvd den også. Min erfaring er at den ikke er spesielt effektiv når båten er matt og oksidert i utgangspunktet. Jeg synes ikke den var spesielt holdbar heller, og måtte ta en ny runde på sommeren. Men det ble blankt når båten hadde et bra utgangspunkt. Men den er dyrere enn Cognac... Redigert 27.April.2021 av rdalen (see edit history) Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
Smyg1 Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 rdalen skrev for 1 time siden: Denne metoden virker ikke med kombiprodukter som for eksempel One Step Compound, siden det er polish og voks i ett. Jeg brukte Meguiars one step compound, rubbing og polish i ett. Inneholder ikke voks, så dette må påføres i tillegg Sitér dette innlegget Link to post
rdalen Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 (redigert) Smyg1 skrev 11 minutter siden: Jeg brukte Meguiars one step compound, rubbing og polish i ett. Inneholder ikke voks, så dette må påføres i tillegg Ja, det har du nok rett i. Jeg prøvde den for noen år siden. men da på helt vanlig måte (tørrpolerte). Ble bra det også, men jeg synes det er lettere med den metoden jeg beskriver over. Kanskje jeg skal gjøre et forsøk med den med vann til neste år. Men Meguiars one step compound var helt suveren for å polere plastvinduene i kalesjen. Brukte middels hard pute på polermaskinen - magisk. PS. Prøv deg frem for å se om kalesjevinduene tåler det. Redigert 27.April.2021 av rdalen (see edit history) Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
Smyg1 Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Jeg synes faktisk Meguiars OSC var bedre å jobbe med når panelene var litt fuktige, ble ikke så tørt. Tenkte å bruke en sprayflaske med vann neste gang, for å påføre litt vann Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Jeg bruker samme fremgangsmåte som rdalen, med unntak av å spraye på vann under polering. Det var et bra tips som jeg skal ta til meg. Bruker Jotun sin polish med eksentermaskin. Etter polering påfører jeg Collinite 845 for beskyttelse og glans. Gjennom sesongen vasker jeg båten etter behov med en bilshampo som inneholder voks. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Tariq Svart 27.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Tusen takk for gode råd! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.