Jump to content

VP D4 - Originalt oljefilter eller er det ok med pakke fra Eurofritid f.eks?


bjoris

Recommended Posts

På min D4 går det ca 4-5 sekunder før oljetrykket kommer, samme om motoren er kald eller har stått bare en times tid og to. Jeg vet ikke om oljen renner ut av originale filter også, men det gjør det åpenbart på Eurofritid filtrene siden det ikke går lenge før det tar noen sekunder å få trykket opp igjen.

 

Tenkte å prøve originale filtre i år, men er jo nyskjerrig på om noen har testet ut dette og sett om det er noe forskjell. Motoren bruker ikke olje og er nok i orden så tror ikke det er noe feil annet enn at det jo går veldig liten tid å få opp trykket når det ikke har rent ut av filtrene...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte servicemateriell fra marinedeler.no forrige gang. Fikk da ikke hvitlakkerte oljefiltre. Altså ikke i VP-farge, men fra en av de store filterprodusentene (kanskje det var fra Mann?). Har ikke opplevd noen forskjell mot originale filter bortsett fra fargen utvendig. Oljetrykket kommer nesten umiddelbart etter oppstart ved både kald og varm motor. 

 

Gjelder en VP D6, som bruker samme oljefiltre som D4. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hmm, skulle nok ha sett på dette tidligere, men har nå kjørt 100 timer med dette. Ringte like godt EuroFritid nå og de sier at filtrene kommer fra anerkjente leverandører, men de sier at det kan tenkes at det er en feil på bypass filteret hos meg siden det renner ut olje, noe som åpenbart skjer siden det går like lang tid å få trykket på varm motor som kald så det renner ganske fort ut, tror ikke det går enn time en gang før det igjen tar langt tid å få trykket opp.

 

Vel, kjøper originale denne gangen så jeg er helt sikker!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket med filteret for min båt (D2-40), og fant ut at et filter fra en lastebilutstyrsforretning var akkurat det samme filteret. Samme modellbetegnelse og samme tekniske data. Den eneste forskjellen var at det ikke var Volvo-hvitt. Og prisen? En tredjedel.. :smiley:
Gjorde akkrurat det samme med grov- og finfilter for diesel - med samme resultat.

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke VP D2, men på D4/D6 står oljefilterene «opp ned». Da er det vesentlig at det er en ventil som hindrer oljen å renne ut, i alle fall når filterene har gjort sin nytte og skal byttes. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg fått skiftet olje og satt i originale filter. Oljetrykket kommer nå mye raskere. Jeg har snakket med Eurofritid som leverte filtrene og de foreslo selv at det kunne være noe feil med filteret. De jeg tok av hadde veldig stor forskjell i vekt så de ene hadde åpnebart ikke holdt på olje. Ser også at det nå ikke er forskjell i oljenivået fra når jeg peiler direkte etter stopp og dagen etter, noe det var før så ingen tvil om at olja rant ut av ene filteret. 
 

Vel, motoren har nok tålt å gå ca 4 sek på tomgang før trykket kommer, fikk ingen alarm eller lys så antar det er lagt inn mer enn 4-5 sek før disse uler og dermed tror jeg dette har gått fint, men god følelse å få dette i orden!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nyttig tilbakemelding @bjoris  Jeg kan ikke huske at tilsvarende har vært tema her på forumet tidligere, noe som kan tyde på at du har vært uheldig og fått et filter med feil på. 

 

Ble det noe oljesøl når du demonterte filteret?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nesten ikke søl, men det gikk noen timer før jeg fikk tatt av filtrene da jeg også rigget seilbåten samtidig:) Pumpet av oljen når motoren var varm og så satte vi opp riggen før jeg tok av filtrene. Det «tomme» rant litt av, men ikke mye igjen antakelig.

 

Eneste minuset er at jeg fikk litt «bulk» i filtrene med oljefilterklemmen fra Biltema, skal en ikke bruke denne når en setter på filterene? Dro dem 3/4 til fra pakningen traff slik det står på dem, men siden de sitter så tett og det er vanskelig å komme til bruket jeg dette verktøyet til å stramme også, kanskje bruke en webbing neste gang?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker ikke verktøy ved montering av oljefilterene. Kun håndmakt. Olje på pakningen først. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Etter som jeg har forstått, er det kun originale oljefilter som holder på oljen.

Filterene står så høyt og opp ned at de uorginale tømmer seg for olje, så du merker ikke noe mer søl ved skifte.

De originale levere raskere oljetrykk.

Kun original her 👌

 

Redigert av Inter 9000 (see edit history)

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Inter 9000 skrev 8 minutter siden:

Etter som jeg har forstått, er det kun originale oljefilter som holder på oljen.

 

 

Oljefiltrene som står på her nå (D6) er sorte av farge, altså ikke original VP. Men de kommer fra en av de store produsentene (Mann mon tro?), og det kan jo godt hende at de kommer fra samme produksjonslinja som de hvite VP selger. VP produserer i alle fall ikke de hvitlakkerte filtrene selv. 

 

Jeg legger merke til at filtrene er varme lenge etter at motoren er stanset. Det tolker jeg dithen at filtrene står fulle av olje også når motoren ikke går. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Lærte en lekse med den der strammingen, kommer ikke inn på siden av motoren så i farten konkluderte jeg med at denne oljetangen måtte brukes, men ble bluk, men ikke noe hakk så går nok fint, men får gjøre dette bedre neste gang.

 

Interessant at det nevnes at bare originale holder på oljen, tenker at de aller fleste neppe teller sekunder og nistrirrer på oljetrykksmåleren når motorene startes så dette har den nok tålt helt fint, men blir også bare originalt fra nå av her...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Kun håndmakt ved montering ja, deformert filter bør byttes og evt garanti bortfaller. En halv til 3/4 tørn på alle filtre jeg kjenner til er vanlig. Samme gjelder f.eks dieselfiltre (spin-on), strammer du for hardt vris pakningen og filteret lekker...

 

Denne innebygde ventilen det siktes til for at filteret skal holde på oljen kalles Antidrain. Både Fleetguard og MANN har dette. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...