Skarv1 Startet 28.April.2021 Link til dette innlegget Startet 28.April.2021 Hei, mitt første innlegg her! Jeg oppgraderer for tiden det elektriske anlegget i båten, og har valgt en batterivelger fra BEP. Ut fra spekken til bryterpanelet (markert tekst) kan det se ut som det kan ta en ladestrøm fra dynamo som er begrenset oppad til 140 A. Min dynamo, som sitter på en D3 220 fra 2013, er oppgitt til å gi 180 A. Er det noen her som kan svare på om dette blir en utfordring...? Det er jo skrevet opp og ned om emnet i utallige tråder her på forumet, men etter å ha pløyd svært mange har jeg ikke vært i stand til å finne gode svar. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Det står vel ganske så tydelig her at dette ikke er bra. Jeg ville prøvd å finne en bedre løsning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Skarv1 Svart 28.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Som Index sier står det i klartekst at dette ikke er bra, så mye skjønner jeg også. Jeg ser at jeg formulerte meg litt dårlig, det som ikke kommer fram er at jeg allerede har montert og koblet dette ferdig. Først da jeg samlet dokumentasjon etterpå oppdaget jeg denne begrensningen, og det var også da jeg sjekket hvor mye dynamoen på D3 gir. Siden båten fremdeles står tørt i snøbygene her i Trøndelag har jeg heldigvis ikke hatt behov for motorkraft og D3-en ligger fremdeles uvitende i vinterdvale. Min kompetanse på strøm er svært begrenset, jeg spør derfor litt annerledes: Hva galt kan skje med dette oppsettet, og MÅ jeg demontere bryterpanelet og erstatte det med en annen løsning? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Tja... for at dynamoen din skal gi 180A må det være noe i andre enden til å ta imot like mye. Et flatt batteri er en god kandidat, men eg blysyrebatteri klarer vel ikke å ta inn så mye strøm uten å være rimelig nedkjørt. Jeg tar forbehold om at noen med mer peiling korrigerer meg. Du kan kanskje vurdere en sikring på 140A eller deromkring før bryteren og se hvor lenge den holder. Om den går med en gang er det nok best å bytte. Om den ikke går betyr det at du er innafor spec. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Fantino Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Det er alltid greiest å ha litt å gå på ift ratinger. Når det er sagt så skal det svært mye til at den dynamoen leverer 180A med original regulator (har samme selv). Og alle disse 180A - om det skulle skje - trenger ikke gå gjennom DVSR. Siden det er et DVSR vil jeg tro du kan kople dynamo direkte til forbrukspakken og la startbatteri lades gjennom DVSR uten særlig mye plunder. Startbatteriet er sjeldent veldig sultent. Du må antakelig fjerne ledning som nå antakelig går direkte fra dynamo B+ til innslag på starter (og dermed videre til startbatteri for lading) og la den gå direkte til forbrukspakke. Det kan også være at det er forskjell på rating på ‘House battery’ og ‘start battery’ hovedbryter men ville trodd at ‘house’ tåler 180A - bør sjekkes. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 (redigert) En strømtang gir deg kjapt svaret du søker. Om bankene dine ikke er helt tømt vil det nok ikke gå i nærheten av den strømmen ut av dynamoen. Ettersom dette allerede er montert ville jeg nok forsøkt meg på dette oppsettet og heller fulgt litt ekstra med den første tiden. Det er spesielt etter at du har ligget lenge og tæret på forbruksbanken at dette kan være et problem. Om du da kjenner med hånden på DVRS`en jevnlig den første halvtimen etter oppstart, vil du få en god ide om hvor lurt dette var. Blir den ikke lunken engang er du nok på relativt trygg grunn. Om du kontrollerer med et tangampermeter får du noe som kan minne om en fasit. Det er likevel viktig å tenke over at innslagstidspunktet er den aller største utfordringen, med risiko for å brenne kontaktene under høy belastning. Men om du har litt spenningsfall i kabler og du ikke har "sense" koblet på forbruksbatteriet har jeg troen på at dette vil fungere greit. Men det aller aller beste er å gjøre som @Fantino foreslår. Koble dynamoen direkte til forbruksbanken og la DVRS koble inn startbatteriet. Da er problemet ditt løst, samtidig som du får en raskere og bedre lading av forbruksbanken! Din DVRS vil også leve et veldig mye lettere liv i alle år fremover. Forhåpentligvis kan dette fikses ved å bare bytte plass på to av kablene? Redigert 28.April.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Denne dynamoen har ikke ekstern sense så vidt jeg vet (er vel en bildynamo som bilmotoren D3 har fått med på lasset). Forlaget med sikring (på DVSR kabel) skulle gjøre det noenlunde safe. Backup har en i paralellbryter om sikring skulle gå. Og sikkert smart å sjekke med hånda om rele blir varmt. Men blir definitivt minst strøm gjennom DVSR ved å la lading gå direkte til forbruk. Det eneste måtte være mulig alarm for lav spenning på EDC dersom det tar lang tid før DVSR kopler inn en gang forbruksbank er veldig sulten? Men dynamo er såpass kraftig etter det jeg har sett så spenning øker raskt også med stor bank (jeg har rundt 800Ah totalt). Sitér dette innlegget Link to post
Skarv1 Svart 29.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2021 Takker for utfyllende tilbakemeldinger! Jeg må i båten og dobbeltsjekke hvordan dynamo/startmotor/ batteribanker er satt opp for å konkludere, men høres ut som lading direkte på forbruk er den beste løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.