Jump to content

Rense diesel tank innenbords motor, hva er godt vedlikehold?


Martine29

Recommended Posts

Heisan, har en sak gående med mitt forsikringsselskap etter et nesten sammenstøt med moder jord pga driftsstans i dårlig vær. Hva mener dere er normalt vedlikehold ang rens av diesel tank med tilhørende skvalpeskott. Mitt forsikringsselskap vil ikke definere hva "normalt vedlikehold" innebærer...moro å høre hva dere mener. Og ja, motor stoppet pga tette filter. Filter byttes 2 ganger pr år. 

Link to post

Om man ikke har mannlokk, begrenser vel vedlikeholdet seg til bytte av filter, og avtapping i bunn noenganger i året, om det er mulighet. Om man har tilgjengelige mannlokk, bør man vel ta en kontroll om det kommer møkk i filter. 

For de som setter bort filter bytte, vil jeg tro de fleste ikke hører noe om tilstand til hverken tank eller filter, før det er stopp. 

Link to post

Normalt vedlikehold burde være innvendig inspeksjon av tanken, og om nødvendig tømming og mekanisk vask med børste og såpevann. 

Utfordringen er at de fleste fritidsbåter dessverre ikke er utstyrt med gode mannlokk som gir innvendig adkomst. Jeg er derfor som deg nysgjerrig på hva forsikringsbransjen mener bør gjøres av oss båteiere. For min del tok jeg ut tanken og satte inn et stort mannlokk, men det kan vel umulig være meningen at alle skal gjøre det. Jeg tenker at mannlokk er en salderingspost når båter skal bygges, kun for å få ned produksjonskostnadene. Produsentene gjør sjeldent mer enn de må for å følge nedfelte krav, og de fleste forbrukere har ikke kunnskaper nok til å etterspørre slike ting når de kjøper båt. 

Link to post
Martine29 skrev 25 minutter siden:

Heisan, har en sak gående med mitt forsikringsselskap etter et nesten sammenstøt med moder jord pga driftsstans i dårlig vær. Hva mener dere er normalt vedlikehold ang rens av diesel tank med tilhørende skvalpeskott. Mitt forsikringsselskap vil ikke definere hva "normalt vedlikehold" innebærer...moro å høre hva dere mener. Og ja, motor stoppet pga tette filter. Filter byttes 2 ganger pr år. 

Hvilket selskap bruker du 

Link to post
Hulda skrev 1 minutt siden:

sjekk dieselen du fyller på tanken. Hver eneste gang.

 

Hvordan sjekker du det?

Etter et par tilfelle med dieseldyr har jeg besluttet heretter å alltid tappe den første skvetten i en kanne og sjekke for vann og grums før jeg fyller på tanken, og så en skvett på kanne til slutt som siste kontroll. Dette er ingen stor prosedyre, da jeg vanligvis fyller bare et par ganger i året.

 

Og så tar jeg jevnlig en prøve fra tanken ved å suge opp en skvett med håndpumpe fra laveste punkt, gjerne umiddelbart før og etter tanking.

 

Og så bruker jeg heretter biocide på tanken, maximum en gang årlig.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Har en kompis som fikk motorstopp nå nettopp pga tette filter. Hadde heller ikke ekstra filter med. Måtte slepes iland. Han fikk innvilga profesjonell rens av tank med garanti og slapp også egenandel. Så det gjelder vel å sette seg inn i vilkårene. Man får vel hva man betaler for, her som ellers i samfunnet. 

Link to post
NilsPils skrev 1 minutt siden:

 

Hvordan sjekker du det?

Etter et par tilfelle med dieseldyr har jeg besluttet heretter å alltid tappe den første skvetten i en kanne og sjekke for vann og grums før jeg fyller på tanken, og så en skvett på kanne til slutt som siste kontroll. Dette er ingen stor prosedyre, da jeg vanligvis fyller bare et par ganger i året.

 

Og så tar jeg jevnlig en prøve fra tanken ved å suge opp en skvett med håndpumpe fra laveste punkt, gjerne umiddelbart før og etter tanking.

 

Og så bruker jeg heretter biocide på tanken, maximum en gang årlig.

 

Nice akkurat samme her 👍

Link to post

Det er jo ille hvis vi for hver fylling rundt om må tappe opp ei flaske med fuel og gjemme på denne i tilfelle selskapet forlanger test av diesel. Mange av oss vet jo heller ikke hva et mannlokk er... Det er visstnok mye enklere bare å la båten drive på land ihvertfall når det gjelder å få noen kroner av "assuransen". 

Link to post

Mange gode forslag her, men hvordan vil dere dokumentere at dere gjør sånn og sånn overfor deres selskaper. Ikke morro uansett når motor stopper og som regel i grov sjø. Jeg klarte å bytte filter og komme meg til havn på tomgangskjøring men stoler ikke på at jeg fikk ut all gørra mellom skvalpeskott. Matrosen vil ikke være med før tankene, 2 a 160 liter er rene. Dette blir for meg en kostnad på 15 tusen. Så jeg får vel bare krype til korset.... Igjen. 

Link to post
NilsPils skrev 21 minutter siden:

 

Hvordan sjekker du det?

 

 

 

Pumper opp fra bunnen av tanken og tømmer over på en 1,5 liter flaske. Lar den stå til utfelling natten over. 

Nå fyller jeg ikke så ofte. Forrige gang var juli 2019. Planlegger å fylle i år, om coronaen slipper taket. Hvis ikke går det et år til.

 

Dessuten har jeg dagtank på 140 liter med kontinuerlig sirkulasjon gjennom filter. 

Link to post
NilsPils skrev Just now:

Dessuten setter det krav til tankens plassering med adgang fra oversiden.

Nei, det er ikke riktig Nils. 

 

Her fra NS-EN ISO 21487, som er tankstandarden som ligger til grunn ved CE-merking av fritidsbåter:

699217471_Tankstandard03Inspeksjonsluke.PNG.29d5974e8cf99fff038d07c20e4c83dc.PNG

 

For bensintanker gjelder andre krav:

1007008418_Tankstandard04Bensintank.PNG.2d7004bf0aa4b42ab8a778160e139c6a.PNG

 

Martine29 skrev 6 minutter siden:

, men hvordan vil dere dokumentere at dere gjør sånn og sånn overfor deres selskaper.

Det er jo bare å vise til denne tråden :wink:

 

Link to post

Alt idag må dokumenteres, og dette skjer nesten alle uansett vedlikehold. Og mange av oss bruker båten hele året og ikke bare i fellesferien. Så tilbake til essensen.. Hva er godt vedlikehold og hvordan vil dere dokumentere dette når uhellet først er ute....litt utfordringer må vi ha. Også opp mot forsikringsselskaper, ikke minst

Link to post
Martine29 skrev 2 minutter siden:

Hva er godt vedlikehold

 

Skuler vi litt over til bilverden har jeg ikke hørt om krav til vedlikehold (vedlikeholdsintervall) av diesel / dieseltank. Jeg kan i alle fall ikke huske å ha sett at innhold eller tank er sjekket (kanskje mot lekkasje dog)

 

Er det annerledes på sjøen ?

Link to post
omhI skrev 36 minutter siden:

Er det annerledes på sjøen ?

To ting er annerledes på sjøen. For det første kan motorstopp lede til havari og en potensielt meget farlig situasjon. For det andre er det litt ymse med kvaliteten på diesel som selges i marinaer langs kysten sammenlignet med bensinstasjoner som selger diesel til bil. 

Link to post
Komodo skrev 16 minutter siden:

For det andre er det litt ymse med kvaliteten på diesel som selges i marinaer langs kysten sammenlignet med bensinstasjoner som selger diesel til bil. 

Spørsmålet jeg stiller meg da er: hva slags ansvar har de som selger dårlig diesel? Hva hvis man ved f.eks en prøve fra marinaen og en kvittering fra sist fylling kan bevise at dieselen er forurenset?

Redigert av seilfred (see edit history)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Det er vel ingen overdrivelse å si at kvaliteten på diesel kan være så ymse rundt om i landet særlig på små plasser med lite fyllinger. Usikker på hvem som har ansvar her eller om det er krav om kontroller eller hvem som skal gjennomføre test av kvalitet. Båtlivet er jaggu meg  en kamp gutter og jenter. Nyere motorer er mer kresen på fuel enn gamle Sabber. 

Link to post

Var en bensinstasjon som leverte diesel i bensinpumpa ( eller vice versa) Tror de måtte ta utgiften for de bilene som fikk problemer umiddelbart etterpå.

Hvordan det er når an betaler for diesel og får forudrenset vann og dieseldyr på kjøpet vet jeg ikke, men det er jo ikke lett å bevise.

Er man uheldig med en common rail motor kan man fort få skader for flere titalls tusen om man kjører inn vann i diesel systemet.

Link to post
Martine29 skrev for 2 timer siden:

Mange gode forslag her, men hvordan vil dere dokumentere at dere gjør sånn og sånn overfor deres selskaper. 

 

Bilder!!

 

Har laget meg en Service og vedlikeholds logg for båten. Et word dokument der jeg dokumenterer hva jeg gjør. Etter å ha lest denne tråden skal jeg få dokumentert sjekk av diesel inn i loggen.  Tanken var i utg punktet mest for senere salg, men ser også at det kan ha en nytte mot forsikringsselskapet skulle det bli noen diskusjoner. Eksempel på hva jeg dokumenterer i loggen: 

 

 

 

image.png.709263d5f556eadfdf4f0563d24d6270.png

Link to post

Kjempemessig løsning. Det er helt ok å ha kjærlighet til det gode og late båtliv men samtidig ha respekt for havet. Og respekt for havet vil også si at vi alle tar oss tid til å gå gjennom båten og ha sånn noenlunde rede på hvordan ting fungerer. Enhver stopp med motor er i utgangspunktet risikosport. Derfor reflektere over hva som kan skje ombord og hva som kan gjøres in worst case. Ha en dieseldyrfri sommer folkens. 

Link to post
Martine29 skrev 5 minutter siden:

Kjempemessig løsning. Det er helt ok å ha kjærlighet til det gode og late båtliv men samtidig ha respekt for havet. Og respekt for havet vil også si at vi alle tar oss tid til å gå gjennom båten og ha sånn noenlunde rede på hvordan ting fungerer. Enhver stopp med motor er i utgangspunktet risikosport. Derfor reflektere over hva som kan skje ombord og hva som kan gjøres in worst case. Ha en dieseldyrfri sommer folkens. 

👍👍

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...