Jump to content

Turseiling kontra regattaseiling.


Fred

Recommended Posts

Jeg har hatt båt noen år, og beveget meg stort sett i motorbåt kategorien daycruiser av den raske sorten. Solgte den siste høsten 2004, og våren 2005 fikk jeg lyst til å bevege meg inn i seilbåt livet.

 

Har derfor startet i det små og kjøpt en turseilbåt av typen Vivacity 21 fot. Den er engelsk og er dobbeltkjølt.

 

Lært å seile, gjennom prøve og feile metoden, samt endel litteratur. Alt fungererte i sommer optimalt og båten fikk 35 dager totalt sett på havet.

 

Jeg er skikkelig bitt av bassillen nå.

 

Jeg vet ikke om jeg bør bevege meg i retning regatta type båt eller gå for en større turseiler.

 

 

Har sett på flerskrogs seilbåt og da en type 50 tusen kroner + klasse. Har sett på Hobie Cat bl. a men vil denne begrense gleden veldig? vil det bare bli seilerglede og ikke noe kos?

 

Har nemlig en kjæreste som ikke er veldig glad i å være på sjøen.

 

Noen som har noen tips eller råd?

Link to post
Share on other sites

Dersom det er en kjæreste du regner med å ha noen år, og også vil ha med ut, så høres Hobie Cat ikke akkurat ut som løsningen. Det er neppe en yndlingsfarkost for en lite sjøglad kvinne.

 

Ville nok satset på noe som var relativt enkel å håndtere, og uten altfor livlige egenskaper.

F.eks noe a la IF. En fin langkjølt turbåt som seiler utmerket, og som ligger i ditt ønskede prisleie og kanskje litt til.

IF'ene har også en aktivt regattamiljø.

Link to post
Share on other sites

.........Jeg er skikkelig bitt av bassillen nå.

 

.......Jeg vet ikke om jeg bør bevege meg i retning regatta type båt eller gå for en større turseiler.

 

.........Har nemlig en kjæreste som ikke er veldig glad i å være på sjøen.

Hei Fred! Og velkommen "ombord i" dette forum. :o)

 

Ser at ingen har svart deg ennå - og grunnen til det, misstenker jeg å være det faktum at bare du selv vet best av hva du vil trives med! Det er alltid vanskelig å gi råd til andre når det gjelder valg av båt, uten å kjenne vedkommende.

 

Jeg våger meg litt utpå, med noen motspørsmål og / eller forslag:

 

1) - Første "krumtapp" ville kanskje være å spørre seg selv om du vil ha med kjæresten ut i båt, eller om du synes det er "greit" at hun ikke deler din hobby? Er hun ikke særlig glad i å være på sjøen i utgangspunktet så blir hun ikke bedre av å måtte sitte på en regattabåt / Hobie Cat. Jenter trenger litt tid og ikke minst vil gjerne ha en sikker plattform (les: en båt som beveger seg forutsigbar!) å være på. Kompromisset ville være å ta med henne på en week-end tur (med maks-værmelding og høytrykk i vente) til Koster i f. eks. en IF-båt og lage en litt romantisk stemning rundt det hele. Ingen stress, ingen regatta, kun dere to, tid til hverandre, og en flaske rødvin til middag! :wink:

 

2) - Om du BØR bevege deg i retning regatta-type båt? Hvis du da tenker på en "all-out racer" type seilbåt så blir det snakk om investering i en spesiell type båt som muligens har - når den tiden kommer og du skal selge en gang - et begrenset antall interessenter? Mye styr med hele tiden å ha "state-of-the-art" av seil og utstyr. Personlig ville jeg heller (og det er ikke en anbefaling - kun mine egne tanker) satset på en cruiser/ racer type båt. Eller hvorfor ikke satse på en "allrounder" som f. eks. IF-båten eller Maxi 77 eller H-båt, som er et godt kompromis av turbåt, men kan samtidig seiles på regatta-vis på onsdagsseilaser i klubbsammenheng. Går ut i fra at det gjennomføres onsdagsregatta'er i Skjebergskilen? Både IF og H-båt er en stor klasse hvor du kan seile match-racing.

 

3) - Vivacity'n med dobbeltkjøl er ikke noe å bruke til regatta, det er vi enig om. Mens derimot Hobie Cat'en er ekstremen i motsatt retning. Sikkert gøy å sitte/ligge på et stålrør stativ og kjenne sjøspruten og vinden i håret og surfe avgårde i 10-12 knop. Seilerglede? Bevares, det er helt topp! Men, hvor lenge tror du det er gøy, når du har seilt slik i noen timer? Ikke mye annet å bruke den slags båt til, når været ikke er helt topp?

 

Både IF'en, Maxi 77 og H-båten får du tak i for en 50-60-70-tusen, avhengig av stand og utstyr.

 

Lykke til, Fred!

:seeya:

 

Regattabåt - Elvstrøm 717 til 70.000,-

Bilde

 

IF-båt: 65.000,-

Bilde

 

H-båt til 65.000,-

Bilde

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

H-båt er en meget kurat båt som det kan være lurt å starte med. Det går fint ann å seile regatta med denne båten

Hvis dama di overhodet ikke trives i H-båten, så finns det neppe håp.

Da har du to mulgheter - oppgi all seiling hvis du vil holde på dama - få med noen kompiser og satse kun på regatta uten dama di.

Et godt eksempel er Kong Harald. Han seiler masse, men har aldri Dronning Sonja med.

Hun har heller ikke Kongen med på sine fjellturer.

Det går fint å leve sammen uten å "tvinge" sin kjære med på samme hobby.

Link to post
Share on other sites

He he he...

 

Dette var mange artige svar! har sittet å småfliret en god del når jeg leste det..

 

Det blir vel til at jeg prøver å beholde kjæresten tror jeg.. kan hende jeg går for noe i retning av mer regatta type seilbåt og heller har den sammen med kompisser.. det fungerer nok fint.. Går jo ann å ta henne med ut på båt tur i andre båter for det.. selv om man selv eier en båt som ikke egner seg spesielt for bare søndagsturer..

 

Hvilke fartsressurser innehar de båtene som har blitt vist frem her da? Hva med Hobie Cat som jeg nevnte også?

Link to post
Share on other sites

Må også tillegge at jeg har vært endel på Koster med vin og romantisk stemning.. Helt topp der altså.. bevares!

 

Du skriver også;

"Personlig ville jeg heller (og det er ikke en anbefaling - kun mine egne tanker) satset på en cruiser/ racer type båt"

 

Hvilken type båt er dette? Og går de du har lagt ut bilde av som allroundere?

Link to post
Share on other sites

H-båt er en meget kurat båt som det kan være lurt å starte med. Det går fint ann å seile regatta med denne båten

Hvis dama di overhodet ikke trives i H-båten, så finns det neppe håp.

Da har du to mulgheter - oppgi all seiling hvis du vil holde på dama - få med noen kompiser og satse kun på regatta uten dama di.

Må inrømme at jeg ikke har så mye egen erfaring med H-båt, men jeg mener vel det at seltt ikke er den mest komfortable / damevennlige båten i denne klassen. Da er nok If eller Maxi 77 (som jeg har gode minner fra) et bedre alternativ.

 

Det blir vel til at jeg prøver å beholde kjæresten tror jeg.. kan hende jeg går for noe i retning av mer regatta type seilbåt og heller har den sammen med kompisser.. det fungerer nok fint.. Går jo ann å ta henne med ut på båt tur i andre båter for det.. selv om man selv eier en båt som ikke egner seg spesielt for bare søndagsturer..

Hvilke fartsressurser innehar de båtene som har blitt vist frem her da? Hva med Hobie Cat som jeg nevnte også?

Når det gjelder dine valg m.h.p. å få henne med ut i båten har jeg ingen fasitløsning til deg, jeg har en del av de samme utfordringene som deg og vi hadde en ganske lang tråd på dette for en tid siden les her. Jeg har imidlertid merket meg følgende:Det er best når Mor styrer, det er best når det føles trygt, det er et KJEMPEPLUSS om hun har en venninde som liker seiling. I tillegg er hun jeg deler postkasse med veldig konkuranseorientert, og jeg tror hun hadde fått et lite kick av å være med på Onsdagsregatta, selv om det vanligvis går i 5-6 knop.

 

Å sammenligne hobie cat med H-båt, maxi 77 og If båt, blir helt feil, det blir som å sammenlikne en jolle med en sjekte. Alle de tre enkelskrogsbåtene er turbåter man kan reise på ferie i og bo noen dager i. H båten er nok den raskeste av de tre tror jeg. Cat'en er en båt man blir våt av å seile. Hobie cat er fryktelig gøy å seile, men du blir våt. En annen ting er at flerskrogsmiljøet er lite i Norge, mens det finne store klasser av de tre andre nevnte båtene.

Har selv en dorsk og treg turseiler, men skulle gjerne hatt en Hobie cat å leke meg med i tillegg.

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Siden H-båt og Maxi 77/IF er nevnt har jeg noen tanker om disse båtene. H-båten er den raskeste av disse, men tåler nok ikke like mye vind. Den er veldig lav under dekk, og jeg vil tro at din kjære ikke ville bli med på mange dagers overnatting i denne. Som regattabåt med Gutta er den allikevel førstevalget. Maxi 77 har større volum. Det er ståhøyde under dekk (ikke på alle steder) og man kan lage mat og leve greit. Det finnes regattaklasser for denne også, men de består nok mer av av seilere i kaffeklassen enn de som seiler H-båt. IF vet jeg ikke så mye om, men den er nogenlunde sammenlignbar med Maxi 77. H-båt er som regel en del dyrere enn Maxi 77/IF, kanskje på grunn av regattapotensialet.

 

Du må rett og slett bestemme deg for om du skal kjøpe regattabåt eller turbåt for deg og den utkårede.

 

Hobie cat er et rent leketøy, det er hverken regattabåt eller turbåt.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det går vel fint an å kombinere båt for tur og regattaseiling. Mange som gjør det.

 

Det går tilogmed an å få seg en rask båt til en rimelig penge. Båt det går an å bo i noen dager, riktignok ikke med hotellsuite innredning lik de båtene som selger godt nå om dagen.

 

X-79 for eksempel.

 

Eller denne.

 

Bilde

 

Sjøens Porsche. Banner 28 HR.

Utrolig gøyal å seile. Som å sitte i ei kjempejolle. Planer så vassføyka står når det blåser litt.

 

Ingen av disse bør seiles med lukene åpne. :rolleyes:

 

 

Lagt til: Dokumentasjon for Banneren. Den første "flyvepap" eller ULDB.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Viss du skulle hatt en båt sammen med kompisser så hadde jeg gått for elvstrøm 717. Den er relativt billig og det ser ut som det er en del godbiter av seil og utstyr. De seila er ikke billige, men båten seiler utrolig bra. Viss kjæresten din ikke liker båtlivet så veldig godt, så regner jeg med at det er mest det med krenging og bølger. En kompis av meg har en enda mindre Elvstrøm og viss kona skal på tur blir det vaneligvis for motorn eller liten seilføring i stille farvann.

 

Det er også ett par minitonnere på finn og de er det mye fart i + at det er litt innredning. Hunter Sonataen som jeg har er den mintonneren med desidert best plass inne, den seiler bra. Men den er veldig sjelden her i Norden. Viss du er heldig kan mann finne en i Norden til salgs eller så må man til Hong Kong eller England. Er svært fornøyd med min og det er mange som har vært piss redd seiling som har vært med, som syntes det var rimelig morsomt. Ett menneske kan forrandres!!! Man må bare ta det rolig i begynnelsen

Link to post
Share on other sites

Det går vel fint an å kombinere båt for tur og regattaseiling. Mange som gjør det.

Joda, men...

X-79 for eksempel.

 

Eller denne.

 

Sjøens Porsche. Banner 28 HR.

Utrolig gøyal å seile. Som å sitte i ei kjempejolle. Planer så vassføyka står når det blåser litt.

... er neppe stedet å begynne hvis man skal omvende landkrabber som er skeptiske til sjøen og seiling. De færreste damer jeg kjenner liker å være konstant våt i rompa...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Men Banner 28 kan også være en trygg og fin båt for turseilas hvis man er litt konservativ med duken.

En behøver jo ikke på død og liv gå for fullt.

Dessuten er det rekke rundt. Og den skal man holde seg innenfor.

 

Og jeg glemte. Man kan fremdeles kjøpe en ny Banner 28 fra MB Boats som har rettighetene. DKK 600000.-.

Elendig side.

 

 

Bilde

 

Lillesøstra. Banner 23. Her BLIR du våt

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt båt noen år, og beveget meg stort sett i motorbåt kategorien daycruiser av den raske sorten. Solgte den siste høsten 2004, og våren 2005 fikk jeg lyst til å bevege meg inn i seilbåt livet.

 

Har derfor startet i det små og kjøpt en turseilbåt av typen Vivacity 21 fot. Den er engelsk og er dobbeltkjølt.

 

Lært å seile, gjennom prøve og feile metoden, samt endel litteratur. Alt fungererte i sommer optimalt og båten fikk 35 dager totalt sett på havet.

 

Jeg er skikkelig bitt av bassillen nå.

 

Jeg vet ikke om jeg bør bevege meg i retning regatta type båt eller gå for en større turseiler.

Har sett på flerskrogs seilbåt og da en type 50 tusen kroner + klasse. Har sett på Hobie Cat bl. a men vil denne begrense gleden veldig? vil det bare bli seilerglede og ikke noe kos?

 

Har nemlig en kjæreste som ikke er veldig glad i å være på sjøen.

 

Noen som har noen tips eller råd?

Hei

Husk det er like stor forskjell på tur og regattaseiling

som det er på turkjøring med bil og rallykjøring.

2 vidt forskjellige verdener. :smash:

Avkobling / konkurranse.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei Fred !

 

Du kan jo melde deg inn i en seilforening. Seile onsdags-regatta som mannskap, med noen der, som blir dine venner etterhvert.

 

Deretter blir kanskje kjæresten med på regattaene.....

 

Og da kan du kanskje etterhvert , finne ut om "dere" vil ha regatta/cruiser , eller turbåt.

 

Helg/ferie med turbåt , og regatta som manskap????

 

 

Men en kombinasjon , høres vel i utgangspunktet ok ut.

Tur-dagene er mange fler i antalll enn regatta-dagene.

(Selv om man selvfølgelig prøver seile så fort som mulig, uansett,he-he)

(Førstemann ut Oslofjorden, særlig på kryss, hvem er først når møtes på neste slag osv)

 

Husk også at du kan seile regatta/onsdagsregatta med turseiler, idet tiden blir justert , eller du starter tidligere enn f.eks X-79.

(Se LYS-reglene )

 

X-79 / Banner28 er kule sporty seilere. Men som tidligere sagt , så har de høye master og må seiles aktivt. Er det bare deg ombord "som seiler" , kan det bli mye med lensetackler osv.

 

Ta med deg dama på seilkurs , det kan hjelpe stort. De blir mindre redde osv , når de ikke føler seg hjelpeløse.

Evt finnes også kurs for kun kvinner.

 

Har seilt X-79 , og det går fint med lengre turer også.Men du må vel opp i 70`-100`for disse fortsatt.

 

Lykke til !

Og god helg , hilsen Opus :flag:

Link to post
Share on other sites

Må glise litt i skjegget, med så mange gode råd har du nå det beste utgangspunkt, selv om jeg holder en knapp på Walter S sitt forslag - sol, mild bris, rødvin og romantikk - det er ikke lenge før dama blir med på regatta, garantert.

Ang. båt, også mange gode forslag, men jeg vil ta med Granada 27, stort regattapotensiale i forhold til lystall. Det samme gjelder Comfor 30. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...