Jump to content

Bytte laderelæ ut med argofet skillediode

Gert84

Recommended Posts

Hei

Holder på at oppgradere litt i broderen sin båt. 

Der var et ganske sliten laderelæ, som jeg tenkte å bytte ut med skillediode. 

Men fra dynamo går der en 6mm2 over til forsyning på starter. Og det blir litt feil om jeg kopler på samme måten for da vil den lade forbruksbank fra startbatteri. 

Kan jeg ligge en 16 mm2 (1.5 mtr) direkte opp til input på argofet og bare kople vekk forbindelse mellom dynamo og starter? 

Og også frakople ledning som styrer laderelæ? 

Gert84 skrev for 4 timer siden:

Hei

Holder på at oppgradere litt i broderen sin båt. 

Der var et ganske sliten laderelæ, som jeg tenkte å bytte ut med skillediode. 

Men fra dynamo går der en 6mm2 over til forsyning på starter. Og det blir litt feil om jeg kopler på samme måten for da vil den lade forbruksbank fra startbatteri. 

Kan jeg ligge en 16 mm2 (1.5 mtr) direkte opp til input på argofet og bare kople vekk forbindelse mellom dynamo og starter? 

Og også frakople ledning som styrer laderelæ? 

Jeg går ut i fra du tenker på VSR, siden du nevner skillediode.

VSR ville jeg anbefalt, evt skillediode dersom du har senseledning fra dynamo?

Hvor mye strøm produserer dynamoen?

X10an skrev 1 time siden:

Hva er et "laderelæ", og hvordan vet du at den er sliten? Er det en VSR, et standard relé som er styrt av "D+" eller et ekte laderelé fra en likestrømsdynamo? Har  du eventuelt et bilde?

Det er ikke nødvendigvis noe problem å lade forbruksbanken fra startbatteriet. Hvilken størrelse har disse bankene?

Hei. det er et standard rele som nok blir styrt fra d+ ja.

den er sliten, plast deksel knekt og tilkoplinger løse. 

nei ikke et vsr men denne

https://www.victronenergy.com/battery-isolators-and-combiners/argo-fet-battery-isolators

og jo tenkte ikke å lade forbruksbank fra start bank.

TrikkerN Lønning skrev 46 minutter siden:

Jeg går ut i fra du tenker på VSR, siden du nevner skillediode.

VSR ville jeg anbefalt, evt skillediode dersom du har senseledning fra dynamo?

Hvor mye strøm produserer dynamoen?

nei et https://www.victronenergy.com/battery-isolators-and-combiners/argo-fet-battery-isolators

ikke VSR men skillerele/batteriskiller.

spørsmålet var, vil det bli noe feil når ikke d+ er koplet til noe, og ser nok at 16mm2 er litt snaut for er vistnok en 85 ah dynamo, (får ikke sett merkeplate uten å demontere) men tilkoplings skruen er jo kjempeliten.. men ser jeg kan få kabelsko i 35mm2 med 6mm hul.

Redigert av Gert84
rettelse (see edit history)
Gert84 skrev 4 minutter siden:

Hei. det er et standard rele som nok blir styrt fra d+ ja.

den er sliten, plast deksel knekt og tilkoplinger løse. 

nei ikke et vsr men denne

https://www.victronenergy.com/battery-isolators-and-combiners/argo-fet-battery-isolators

og jo tenkte ikke å lade forbruksbank fra start bank.

nei et https://www.victronenergy.com/battery-isolators-and-combiners/argo-fet-battery-isolators

ikke VSR men skillerele/batteriskiller.

spørsmålet var, vil det bli noe feil når ikke d+ er koplet til noe, og ser nok at 16mm2 er litt snaut for er vistnok en 85 ah dynamo, (får ikke sett merkeplate uten å demontere) men tilkoplings skruen er jo kjempeliten.. men ser jeg kan få kabelsko i 35mm2 med 6mm hul.

Okei.

Ved korte lengder går 35mm2 greit, evt 2 parallelle 16mm2(viktig med lik lengde).

TrikkerN Lønning skrev for 2 timer siden:

Ved korte lengder går 35mm2 greit, evt 2 parallelle 16mm2(viktig med lik lengde).

Jeg er overbevist om at @TrikkerN Lønningkan sin strøm. Men det finnes absolutt ikke et eneste teknisk argument for at lik lengde er viktig. Estetikken er dog viktig, og det ser kanskje litt penere ut med lik lengde? 

Når det er sagt så tenker jeg at 16mm2 holder i massevis for en kabel fra dynamo til batteri dersom strekket er inntil et par meter. Å kjøre på med 35mm2 her er bare tull! Så langt jeg kan forstå er det snakk om å lade opp kun ett forbruksbatteri? Din dynamo vil i verste fall pøse på med 70A noen få minutter før strømmen begynner å dale kraftig.

Fordelen med å strekke kabel rett til startmotor er at det blir et veldig kort strekk med dertil lavt spenningstap. Fra starter til batteri går det jo betydelig tykkere kabel. 

Gert84 skrev for 14 timer siden:

skjønne bare ikke hva de men med den forbindelsen/bryteren mellem energixe og plus på det ene batteri

Det skal vel være tenningsnøkkel går jeg ut fra. Ellers ville ladelampe lyst konstant.               Sjekk også at det ikke er noe annet enn lade ledning på dynamoens B + kontakt før du kobler opp det nye ladeskille. Mange volvo penta tar strøm til nøkkel fra B+ på dynamo og den må flyttes når et slikt ladeskille du skal sette inn.

X10an skrev for 10 timer siden:

Jeg er overbevist om at @TrikkerN Lønningkan sin strøm. Men det finnes absolutt ikke et eneste teknisk argument for at lik lengde er viktig. Estetikken er dog viktig, og det ser kanskje litt penere ut med lik lengde? 

Når det er sagt så tenker jeg at 16mm2 holder i massevis for en kabel fra dynamo til batteri dersom strekket er inntil et par meter. Å kjøre på med 35mm2 her er bare tull! Så langt jeg kan forstå er det snakk om å lade opp kun ett forbruksbatteri? Din dynamo vil i verste fall pøse på med 70A noen få minutter før strømmen begynner å dale kraftig.

Fordelen med å strekke kabel rett til startmotor er at det blir et veldig kort strekk med dertil lavt spenningstap. Fra starter til batteri går det jo betydelig tykkere kabel. 

Jøss, både tiltro og litt mistro i samme avsnitt ?

Lik lengde er både estetisk og teknisk.

Hvor viktig det er teknisk i dette tilfelle kan nok diskuteres. Men grunnen er at strømmen går som kjent letteste vei. Dersom man har en kabel som er lengre enn den andre, så er det større motstand i den lengste(Rho*L/A).

Derfor blir det for min del som fagmann feil å ytre noe annet ?

Strømføringsmessig kan man belaste en 16mm2 med 94A/115A(PVC isolert /PEX) forlagt i fri luft 

Det står såvidt jeg kan se ingen ting om lengde her. Men ved 12V er lengde/spenningsfall en viktig faktor.

Vi kjenner heller ikke til hva som er koblet på anlegget, er det feks en teinehaler inni bildet, så kan dynamoen få kjørt seg. ?

TrikkerN Lønning skrev 1 time siden:

Vi kjenner heller ikke til hva som er koblet på anlegget

Det vi kjenner til er at forbruksbanken tidligere har blitt ladet over et relé. Jeg forutsetter da vi snakker om et 30A eller 40A standard lite firkantet relé. Dette sier trolig en del om hvordan resten av anlegget ser ut. Alt er basert på egen erfaring de siste 20 årene.

X10an skrev for 2 timer siden:

Det vi kjenner til er at forbruksbanken tidligere har blitt ladet over et relé. Jeg forutsetter da vi snakker om et 30A eller 40A standard lite firkantet relé. Dette sier trolig en del om hvordan resten av anlegget ser ut. Alt er basert på egen erfaring de siste 20 årene.

Det er vel strengtalt ikke et relé, som skal være dimensjonerende for kabel valg??

Hei hei her går det unna. 

Kunne jo ha nevnt at der blir en bank på 5 x 115 ?

Så kom frem til 16 mm2 nok er litt 

Før var det 2x115 6mm2 mellem dynamo og starter som da ble til 50 mm2 som da igjen gikk ned til 6mm2 over laderele ?

Ble 35mm2 nå da jeg hadde sko med 6mm hul, så er det bare å få det festet fornuftig på b+

hegra skrev for 15 timer siden:

Det skal vel være tenningsnøkkel går jeg ut fra. Ellers ville ladelampe lyst konstant.               Sjekk også at det ikke er noe annet enn lade ledning på dynamoens B + kontakt før du kobler opp det nye ladeskille. Mange volvo penta tar strøm til nøkkel fra B+ på dynamo og den må flyttes når et slikt ladeskille du skal sette inn.

Skjønner ??

Gert84 skrev for 17 timer siden:

Hei hei her går det unna. 

Kunne jo ha nevnt at der blir en bank på 5 x 115 ?

Så kom frem til 16 mm2 nok er litt 

Før var det 2x115 6mm2 mellem dynamo og starter som da ble til 50 mm2 som da igjen gikk ned til 6mm2 over laderele ?

Ble 35mm2 nå da jeg hadde sko med 6mm hul, så er det bare å få det festet fornuftig på b+

Skjønner ??

Har du tang til 35mm?? 

Gert84 skrev 53 minutter siden:

Jepp, trikkern liker det sikkert ikke men kjøpte tang på wish ?som klemmer i 6 kant. 250 kr.. Opp til 50mm2. Har testet å sitter som bare det. Og klemmer ikke for hardt heller ?

Ble iallefall bedre end den jeg hadde som man må kakke med en hammer.. 

Jeg skal tur/retur Kristiansand - Farsund på søndag,så kunne du evt lånt ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...