turbodillum Posted April 28, 2021 Share Posted April 28, 2021 Hei, en venn har en 2006 Volvo Penta D2 40 hester i seilbåt. Det er forsøkt å bytte olje fordi båten har stått lenge og det er observert antydning til rust på ventilfjærene, samt noe fukt. Det var et håp om at kondens over tid skapte problemet. Det er nå ikke mulig at det kan være årsaken, da det er byttet olje og filter 2 ganger uten at det hjelper. Sjekket eksosbend og det er ikke problemet. Nå har vi ett håp igjen, men før vi prøver å demontere noe mer ønsker jeg innspill fra noen av dere. Hva kan være galt? Quote Link to post
TrikkerN Lønning Posted April 28, 2021 Share Posted April 28, 2021 Har du sjekket eksosbendet? Quote Link to post
turbodillum Posted April 28, 2021 Author Share Posted April 28, 2021 (edited) ja, og funnet iorden ved demontere fra motor og å blåse i saltvannsinngangen. God luftgjennomstrømning som indikerer at det er fint. Kun koks funnet. Edited April 28, 2021 by turbodillum (see edit history) Quote Link to post
TrikkerN Lønning Posted April 28, 2021 Share Posted April 28, 2021 turbodillum skrev 3 minutter siden: ja, og funnet iorden ved demontere fra motor og å blåse i saltvannsinngangen. Gold luftgjennomstrømning som indikerer at det er fint. Kun koks funnet. Shit, du skrev jo det i innlegget beklager! Synker kjølevannet i ekspansjonstank? Quote Link to post
navid Posted April 28, 2021 Share Posted April 28, 2021 Kjenner ikke denne motoren, men ligner den på 2002, så kan det være innvendig lekkasje i sjøvannspumpa som går videre inn i registeret og ned i bunnpanna. Quote Link to post
turbodillum Posted April 28, 2021 Author Share Posted April 28, 2021 (edited) Nei, Kjølevannet i ekspansjonstanken er stabilt og hverken øker eller minsker. Det neste vi demonterer er kjølevannspumpa, og fixer nye simmeringer på den. Og dersom det høres ut som en grei vei videre kommer oppdatering deretter. Er det noen måte å bekrefte at feilen ligger der eller bare å gjøre det og prøve på nytt? Takker begge så langt for hurtige svar Edited April 28, 2021 by turbodillum (see edit history) Quote Link to post
Ask Posted April 28, 2021 Share Posted April 28, 2021 Hei Det kom vatn i olja på ein VP MD5A, eller 6A me hadde før. Me måtte skifta olja ca seks gangar før alt vatnet var borte. Det skal visst ikkje så mykje vatn til før olja blir grå. Ask Quote Link to post
turbodillum Posted April 28, 2021 Author Share Posted April 28, 2021 (edited) Hei Ask, Det skal nok ikke det, men dersom det er kondens og 2 stk oljeskift (og filter) ikke hjelper, er det jo et problem at vann har kommet inn og det er det problemet jeg ønsker besvart. I ditt tilfelle antar jeg du så forbedring for hvert oljeskift, og at du vet hvordan vannet tok veien inn i oljen? Edited April 28, 2021 by turbodillum (see edit history) Quote Link to post
Ask Posted April 28, 2021 Share Posted April 28, 2021 Hei Dette er lenge sidan, men om eg hugsar rett så kom forbetringa ganske brått. Dette er sjølvsagt òg avhengig av kor mykje olja (med vatn) som ligg att i motoren mellom kvart oljeskift. Ja. Me hadde ei klar formeining om kor vatnet kom inn, og hadde gjort tiltak for å fiksa det. Ask Quote Link to post
turbodillum Posted April 28, 2021 Author Share Posted April 28, 2021 Supert, da er veien videre å sjekke den sjøvannspumpa @navid nevnte. Desverre skjer det ikke før fredag at den blir demontert. Takk for ditt innspill. Båteier var klar for å gjøre dette byttet opptill 3-5 ganger til. Mvh Roger Quote Link to post
Ask Posted April 28, 2021 Share Posted April 28, 2021 På VP-motoren eg nemnte var feilen slitt pakning som skal hindra vatn frå impellerhuset å følja akslingen inn i motoren. Det er dreneringshol som skal visa om pumpa lek, og hindra at vatn kjem inn i motoren. Dreneringsholet var tett av original maling. Sjekk gjerne om det er same feil på motoren det gjeld. Quote Link to post
turbodillum Posted April 28, 2021 Author Share Posted April 28, 2021 Ja, skal bytte simmeringer for å deretter å prøve på nytt. Dreneringshullet vil vel egentlig bare varsle når ytre pakning/kulelager m/fjær bør skiftes?. Der er ingen indikasjoner i så måte her og det er egentlig noe underlig når jeg tenker på det. Uansett er det vel ingenting annet det faktisk kan være. Får leve i spenning til fredag. Håper det vil vises på simmering/aksling at feilen ligger her, men sjekker nok spor i aksling på punktet simmering ligger. Dersom det ser greit ut må man vel bare prøve tenker jeg. Må sjekke det dreneringshullet samtidig ja. Quote Link to post
Ask Posted April 29, 2021 Share Posted April 29, 2021 Hei Om eg ikkje tek feil er det ein pakning/zimmerring der aksling går ut av motoren, eit "tomrom" med dreneringshol, og ein ny paking der akslingen går inn i impellerhuset. Førstnemnte pakning er vel laga med tanke på trykk frå motorsida. Det skal kanskje ikkje så mykje til før den slepp vatn inn om dreneringsholet er tett? Ask Quote Link to post
Martine29 Posted April 29, 2021 Share Posted April 29, 2021 Enig med Ask. Hadde samme utfordring selv. Sladrehull malt over av en ivrig sjel. Staket opp, bytta begge simmeringene. Polerte akslingen. Satte sammen. Bytta olje og filter flere ganger, viktig å kjøre motor mellom skifta. Funka ok etterpå. Lykke til. Quote Link to post
Gullfisk Posted April 29, 2021 Share Posted April 29, 2021 Kan også være oljekjøler, om den har det. Quote Link to post
Martine29 Posted April 29, 2021 Share Posted April 29, 2021 Hvis det er oljekjøler som lekker så vil det vel legge seg oljefilm i sjøen ved eksos slange? Mener jeg å huske. Er en oring i begge ender av denne hvis det er rørkjøler... Quote Link to post
index Posted April 29, 2021 Share Posted April 29, 2021 Oljen har høyere trykk enn sjøvannet, så oljekjøleren er lite sannsynlig. Men sjøvannspumpen er en kjent kilde til vann i oljen på VP motorer. Kanskje den vanligste, faktisk. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
turbodillum Posted April 29, 2021 Author Share Posted April 29, 2021 Hei, Tror ikke det er oljekjøler på denne motoren. Har i alle fall ikke funnet noe som kan ligne. Skal undersøke dette. Quote Link to post
Lazyjack Posted April 29, 2021 Share Posted April 29, 2021 D2-40 har ikke oljekjøler. Quote Link to post
turbodillum Posted May 1, 2021 Author Share Posted May 1, 2021 Hmm får ikke til å poste bilde, men sjøvannspumpe er demontert og tannhjul har tydelig rust. Så tror feilen ligger her. Problemet er at sladrehullet er fint, og åpent. Bytter uansett simmeringer og pakninger for deretter å fylle olje og prøve pånytt. Mandag da alt er stengt i dag. mvh Roger Quote Link to post
Ask Posted May 1, 2021 Share Posted May 1, 2021 Hei Om motoren har dreneringsplugg under, så sparar de nokre oljeskift om de får tappa ut olja derifrå. Om de må pumpa ut olja via holet til peilepinnen så er det vanskelegare å få ut alt vatnet. Ask Quote Link to post
turbodillum Posted May 4, 2021 Author Share Posted May 4, 2021 Hei, simmeringer i sjøvannspumpa byttet og etter ett par oljeskift er alt i skjønneste orden. Takk for alle innspill Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.