Jump to content

VP D2-40 Grå olje. Hvor kommer vannet fra?


turbodillum

Recommended Posts

Hei, en venn har en 2006 Volvo Penta D2 40 hester i seilbåt. Det er forsøkt å bytte olje fordi båten har stått lenge og det er observert antydning til rust på ventilfjærene, samt noe fukt. Det var et håp om at kondens over tid skapte problemet. Det er nå ikke mulig at det kan være årsaken, da det er byttet olje og filter 2 ganger uten at det hjelper. Sjekket eksosbend og det er ikke problemet. Nå har vi ett håp igjen, men før vi prøver å demontere noe mer ønsker jeg innspill fra noen av dere. Hva kan være galt?

Link to post
Share on other sites

turbodillum skrev 3 minutter siden:

ja, og funnet iorden ved demontere fra motor og å blåse i saltvannsinngangen. Gold luftgjennomstrømning som indikerer at det er fint. Kun koks funnet.

Shit, du skrev jo det i innlegget beklager!:flag_bp:

 

Synker kjølevannet i ekspansjonstank?

 

 

Link to post
Share on other sites

Nei, Kjølevannet i ekspansjonstanken er stabilt og hverken øker eller minsker.

Det neste vi demonterer er kjølevannspumpa, og fixer nye simmeringer på den. Og dersom det høres ut som en grei vei videre kommer oppdatering deretter. Er det noen måte å bekrefte at feilen ligger der eller bare å gjøre det og prøve på nytt?

 

Takker begge så langt for hurtige svar:yesnod:

Redigert av turbodillum (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Ask,

Det skal nok ikke det, men dersom det er kondens og 2 stk oljeskift (og filter)  ikke hjelper, er det jo et problem at vann har kommet inn og det er det problemet jeg ønsker besvart. I ditt tilfelle antar jeg du så forbedring for hvert oljeskift, og at du vet hvordan vannet tok veien inn i oljen?

Redigert av turbodillum (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dette er lenge sidan, men om eg hugsar rett så kom forbetringa ganske brått.

Dette er sjølvsagt òg avhengig av kor mykje olja (med vatn) som ligg att i motoren mellom kvart oljeskift.

 

Ja. Me hadde ei klar formeining om kor vatnet kom inn, og hadde gjort tiltak for å fiksa det.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

På VP-motoren eg nemnte var feilen slitt pakning som skal hindra vatn frå impellerhuset å følja akslingen inn i motoren.

Det er dreneringshol som skal visa om pumpa lek, og hindra at vatn kjem inn i motoren.

Dreneringsholet var tett av original maling.

 

Sjekk gjerne om det er same feil på motoren det gjeld.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, skal bytte simmeringer for å deretter å prøve på nytt. Dreneringshullet vil vel egentlig bare varsle når ytre pakning/kulelager m/fjær bør skiftes?. Der er ingen indikasjoner i så måte her og det er egentlig noe underlig når jeg tenker på det. Uansett er det vel ingenting annet det faktisk kan være. Får leve i spenning til fredag. Håper det vil vises på simmering/aksling at feilen ligger her, men sjekker nok spor i aksling på punktet simmering ligger. Dersom det ser greit ut må man vel bare prøve tenker jeg.

Må sjekke det dreneringshullet samtidig ja.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Om eg ikkje tek feil er det ein pakning/zimmerring der aksling går ut av motoren, eit "tomrom" med dreneringshol, og ein ny paking der akslingen går inn i impellerhuset.

 

Førstnemnte pakning er vel laga med tanke på trykk frå motorsida. Det skal kanskje ikkje så mykje til før den slepp vatn inn om dreneringsholet er tett?

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hmm får ikke til å poste bilde, men sjøvannspumpe er demontert og tannhjul har tydelig rust. Så tror feilen ligger her. Problemet er at sladrehullet er fint, og åpent. 
 

Bytter uansett simmeringer og pakninger for deretter å fylle olje og prøve pånytt. Mandag da alt er stengt i dag.

 

mvh

Roger

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...