tom Cognac Startet 28.April.2021 Link til dette innlegget Startet 28.April.2021 (redigert) Jeg har nå bestilt meg en ny lanternemast til båten. I rustfritt stål. Ikke svære, fancye saken, men den KOSTER! Kr. 12.000,00 skal han ha for den. Greit nok. Det har jeg råd til. Men da er den ikke polert opp. Finnes det en måte jeg kan gjøre det selv? Ett eller annet lurium av en paste som jeg kan få på og polere med pusseskive med eksentermaskin/poleringsmaskin/drill??? Noen som vet? Redigert 28.April.2021 av altera mulier skrivefeil. (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Andora Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Biltema har polerskive og "polerpasta", noen av skivene loer noe helt vilt, andre ikke. De passer på benkesliper med 12 mm aksel. Jeg har laget meg en overgang så jeg kan bruke den på en polermaskin som farten kan stilles på. Gasolin har også polerutstyr. Har kun erfaring med biltema sitt. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Flapdisk og polerpasta (først den hvite, så den blå) gjør jobben raskt og effektivt. Inni krinkelkroker kan du bruke samme polerpasta, men polerstifter som passer til Dremel og lignende maskiner. Har du ikke Dremel har Biltema en helt grei dremelkopi til under to hundrelapper (har noen av disse på jobb, de blir brukt hardt, men tåler faktisk litt). Har ikke andre bildeeksempler enn denne gitarsliden laget av superduplex, polert kun med Dremel. Med vinkelsliper og flapdisk er det enda mer effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Biltema og Jula har poleringssett og utstyr for både drill og vinkelsliper. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 altera mulier skrev 54 minutter siden: Jeg har nå bestilt meg en ny lanternemast til båten. I rustfritt stål. Ikke svære, fancye saken, men den KOSTER! Kr. 12.000,00 skal han ha for den. Hmm, kanskje jeg burde begynne å ta noen slike jobber under bordet Hakkannen skrev 42 minutter siden: Inni krinkelkroker kan du bruke samme polerpasta, men polerstifter som passer til Dremel og lignende maskiner. Ja, bortsett fra at jeg vil anbefale rettsliper, ikke Dremel. Man skal jo bli ferdig også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 28.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Komodo skrev 5 minutter siden: Hmm, kanskje jeg burde begynne å ta noen slike jobber under bordet Det er ikke for seint å avbestille jobben, vil du ha den kan jeg sende deg tegninger? Bare å si ifra Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Hakkannen Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Komodo skrev 20 minutter siden: Ja, bortsett fra at jeg vil anbefale rettsliper, ikke Dremel. Enig der, men rettsliper blir fort litt dyrere om man ikke har tilgang til trykkluft (jeg gikk ut fra at de aller fleste har en Dremel liggende, men det er kanskje å tro for godt om det norske folk?). Kjøpte for øvrig en elektrisk rettsliper fra Wurth for et par år tilbake, en helt fantastisk maskin når jeg lager slides til gitarene Effektiv som få og lett å slipe rørbitene koniske inni slik at de passer fingrene godt. Men polerer enda innsiden med Dremelen, utsiden tas med vinkelsliperen og remediene linket til over (sliden på bildene ble til før både rettsliperen og vinkelsliperremediene kom i hende). Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 altera mulier skrev 1 time siden: Det er ikke for seint å avbestille jobben, vil du ha den kan jeg sende deg tegninger? Bare å si ifra Takk for tilbudet, men det får bli en annen gang. Har litt fullt opp for tiden... Synes kanskje også at det er litt viktig at du overholder den avtalen du har. Men nå vet jeg jo ikke hva dere har blitt enige om. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
KDB Svart 29.April.2021 Link til dette innlegget Svart 29.April.2021 Alltid lettere å polere deler hver for seg før det sveises sammen, så polere sveisen til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 29.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2021 Komodo skrev for 7 timer siden: Synes kanskje også at det er litt viktig at du overholder den avtalen du har. Men nå vet jeg jo ikke hva dere har blitt enige om. Eniig i det med å overholde avtaler, men jeg var hos sveiseren i Horten i går (28.04.2021) så hvis du hadde tatt jobben hadde det vært ganske enkelt å ta en telefon i dag og kansellere. Synd jeg ikke visste om deg tidligere så hadde du fått jobben Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 29.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2021 KDB skrev 48 minutter siden: Alltid lettere å polere deler hver for seg før det sveises sammen, så polere sveisen til slutt. Han som lager masta til meg polerer ikke. Han sa at det gjøres av et firma i Drammen, så han måtte i såfall sende masta fra Horten til Drammen, og det hadde kostet ekstra i tillegg til de kr. 12.000,00 som sveiseren skal ha Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Hulda Svart 29.April.2021 Link til dette innlegget Svart 29.April.2021 Elektrisk rettsliper har vært på ønskelisten lenge. De er uforholdsmessig dyre. Uunværlig verktøy for oss sveisere/rørleggere offshore. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 29.April.2021 Link til dette innlegget Svart 29.April.2021 Har blå bosch med ledning og makita på batteri, fordelen med bosch'en er at den har turtall regulering. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 29.April.2021 Link til dette innlegget Svart 29.April.2021 Bosch har to utgaver, en som er giret ned og en direkte. Den nedgirete har en vinkel og kan gi bedre tilkomst, samt lavere turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.