Jump to content

I år tester jeg kjeramisk forsegling Gyeon Q²R GelCoat på båten


mmosberg

Recommended Posts

I år prøver jeg kjeramisk forsegling på båten for første gang. Gyeon Q²R GelCoat https://bilnerden.no/gyeon-q-r-gelcoat. Det er særlig viktig med rent underlag og fettfri overflate for at den skal sette seg skikkelig. Etter polering gjør jeg "wipedown" ved å spraye isopropanol blandet med med 1/3 vann og tørker med microfiberklut. Nå er jeg svært spent på å se holdbarheten på dette produktet. Kommer til å oppdatere tråden utover sommeren og høsten.

20210428_191508.jpg

20210428_191537.jpg

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde ceramic gloss fra Rupes på blåstripa i fjor! det var ingen sucsess! var fint med samme, men på slutten av sessongen var det mer skjoldet enn noen gang! måtte rubbe i vår og brukte trestegs Meguiars. da ble det fint igjen.

Brukte den samme på sort pianolakkerte styling detaljer på bilen og til det var den perfekt! men sol og salt er en vanskelig kombinasjon.  Legg inn post  her så vi får høre hvordan dette gikk!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Første sesongen var som forventet. Vann/nedbør perlet og det var nesten ikke misfarging ifht andre områder på båten som relativt fort får mørk misfarging etter nedbør. Etter vinteropplag i vår var effekten fortsatt veldig god, men noe forringet ifht i fjor. Med det så mener jeg at det var mer misfarging, men den var lekende lett å få bort med vanlig vasking. Bare å dra svampen lett over. 

 

Nå i midten av juli oppdaget jeg derimot at coatingen begynte å "slippe" på enkelte områder. Det ble skjoldete med en antydning gulfarge. Resterende coating sitter som f_en og lar seg ikke fjerne uten å polere. 

 

Konklusjon for mitt vedkommende: Jeg kjøper ikke et så dyrt produkt igjen. Man kan hevde at jeg skulle ha vedlikeholdt behandlingen med Gyeons eget coating vedlikeholdsprodukt, men for meg "koster" dette mer enn det smaker. Coating er bedre enn voks, men ikke så mye bedre at jeg vil bruke det fast. Legger heller Collinite #845 voks hver vår.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, mmosberg said:

Første sesongen var som forventet. Vann/nedbør perlet og det var nesten ikke misfarging ifht andre områder på båten som relativt fort får mørk misfarging etter nedbør. Etter vinteropplag i vår var effekten fortsatt veldig god, men noe forringet ifht i fjor. Med det så mener jeg at det var mer misfarging, men den var lekende lett å få bort med vanlig vasking. Bare å dra svampen lett over. 

 

Nå i midten av juli oppdaget jeg derimot at coatingen begynte å "slippe" på enkelte områder. Det ble skjoldete med en antydning gulfarge. Resterende coating sitter som f_en og lar seg ikke fjerne uten å polere. 

 

Konklusjon for mitt vedkommende: Jeg kjøper ikke et så dyrt produkt igjen. Man kan hevde at jeg skulle ha vedlikeholdt behandlingen med Gyeons eget coating vedlikeholdsprodukt, men for meg "koster" dette mer enn det smaker. Coating er bedre enn voks, men ikke så mye bedre at jeg vil bruke det fast. Legger heller Collinite #845 voks hver vår.

Takk for tilbakemelding! Det var med andre ord litt som med min erfaring! Jeg prøvde ceramic coating fra Rupes på blåstripa. veldig fint med samme, men ble veldig skjoldete!  tror sol og salt ikke er egnet.  på sortte detaljer på bil derimot har jeg veldig god erfaring!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
mmosberg skrev On 20.7.2022 at 7.44:

Første sesongen var som forventet. Vann/nedbør perlet og det var nesten ikke misfarging ifht andre områder på båten som relativt fort får mørk misfarging etter nedbør. Etter vinteropplag i vår var effekten fortsatt veldig god, men noe forringet ifht i fjor. Med det så mener jeg at det var mer misfarging, men den var lekende lett å få bort med vanlig vasking. Bare å dra svampen lett over. 

 

Nå i midten av juli oppdaget jeg derimot at coatingen begynte å "slippe" på enkelte områder. Det ble skjoldete med en antydning gulfarge. Resterende coating sitter som f_en og lar seg ikke fjerne uten å polere. 

 

Konklusjon for mitt vedkommende: Jeg kjøper ikke et så dyrt produkt igjen. Man kan hevde at jeg skulle ha vedlikeholdt behandlingen med Gyeons eget coating vedlikeholdsprodukt, men for meg "koster" dette mer enn det smaker. Coating er bedre enn voks, men ikke så mye bedre at jeg vil bruke det fast. Legger heller Collinite #845 voks hver vår.

Forsøkte du også keramisk coating på propellen? Evt. erfaring ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...