Campingcruisern Startet 29.April.2021 Del på Facebook Startet 29.April.2021 På vår Fjord Weekender 24 har vi hatt lekkasjer flere steder. Blant annet igjennom ett stort frontvindu , to vinduer i siden, men også fra takluka rett foran det store vinduet. Vi har demontert luken og holder på å pusse opp metallet på den. Selve luka monteres på toppen her med 4 skruer. Rammen i underkant skrues fast til skroget med flere skruer. Mellom her og skroget bør man vel fylle på masse med butyl. I tillegg kommer det en underdel som monteres innenfra og opp mot denne. Selve luka ser sånn ut(bilder under) Den er buet etter skroget. Men det jeg lurer på. Kantene har ingen slags list ned mot skroget? Skal det være sånn? Den andre luka på båten, som anker og tauverk lagres i har nemlig en list som ligner på dette rundt ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 (redigert) Dere bør ha en gummilist, ellers vil det lekke inn. Men ikke slik du viser, det er kun en kantlist. Jeg ville limt en myk gummipakning inn mot kantet på luka, slik at den tetter mot den opphøyde kanten på lukekarmen. Evt byttet til noe ala dette. Men det blir jo en del dyrere da. Redigert 29.April.2021 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom Cognac Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 På den Fjorden jeg hadde - hadde selve luka en tre - fire cm kant rundt som gikk ned (litt sånn som på bildet ditt nr. 4 ovenfra, snu luka opp/ned så skjønner du kanskje?) Rundt selve åpningen i dekket var det en metallkant (såvidt jeg husker på et par - tre centimeter) som gikk opp og som luka tredde seg på utvendig. Tenk deg prinsippet som lokket på en skoeske. Håper du skjønner? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Campingcruisern Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2021 (redigert) Endelig fått tatt ett bilde av lukas ramme montert i. Nå står den i åpen tilstand og man kan se de 4 hullene på toppen som selve "luketaket" skal monteres i. Luken har en liten kant opp og det skal monteres en indre ramme innenfra. "Luketaket" Her ser du de 4 skruene det skal monteres med. Og som dere ser på nederste bildet, er det ingen list eller kant som beskytter glassfiberkanten på luka eller en gummilist som ville gå i klem mot skroget når man lukker den, slik jeg ville trodd det skulle være. Luken følger riktignok skrogets form, men når vi la luka oppå i lukket tilstand, kunne man se gliper i mellom (glemte dessverre å få tatt bilder av den på før vi måtte skyndte oss på med presenning fordi det begynte å regne) Luken fra undersiden. Redigert 23.Mai.2021 av Campingcruisern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 23.Mai.2021 Del på Facebook Svart 23.Mai.2021 På min Fjord hadde luka ikke mer enn det som dere har skrudd sammen nå. Men jeg tror min luke var montert 90 grader i forhold til hvordan du har montert den?! Er ikke selve luka og festeanordningen ganske kvadratiske?) Når luka er åpen (som for lufting hadde jeg vel en åpning på 3 - 4 cm, såvidt jeg husker, på bildet ser du hvordan jeg hadde luka når vi var underveis) er det viktig å ha litt helling på den slik at evt regn renner av (jeg lot den helle nedover mot baugen, men mest fordi jeg syntes det var mest estetisk pent), jeg hadde aldri problemer med at regnvann slo inn i båten. Derimot var jeg veldig påpasselig med at luka var skikkelig lukket og "låst" når jeg kunne forvente vann over dekk som jeg opplevde noen ganger. Ellers ser jo dette kjempebra ut Du-verden for et stykke arbeide dere har gjort Kan jeg få spørre om hva slags lakk/maling dere har brukt i forpiggen? Jeg tror ganske sikkert jeg gjør som dere - når jeg først er i gang Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Campingcruisern Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2021 altera mulier skrev 10 minutter siden: På min Fjord hadde luka ikke mer enn det som dere har skrudd sammen nå. Men jeg tror min luke var montert 90 grader i forhold til hvordan du har montert den?! Er ikke selve luka og festeanordningen ganske kvadratiske?) Når luka er åpen (som for lufting hadde jeg vel en åpning på 3 - 4 cm, såvidt jeg husker, på bildet ser du hvordan jeg hadde luka når vi var underveis) er det viktig å ha litt helling på den slik at evt regn renner av (jeg lot den helle nedover mot baugen, men mest fordi jeg syntes det var mest estetisk pent), jeg hadde aldri problemer med at regnvann slo inn i båten. Derimot var jeg veldig påpasselig med at luka var skikkelig lukket og "låst" når jeg kunne forvente vann over dekk som jeg opplevde noen ganger. Ellers ser jo dette kjempebra ut Du-verden for et stykke arbeide dere har gjort Kan jeg få spørre om hva slags lakk/maling dere har brukt i forpiggen? Jeg tror ganske sikkert jeg gjør som dere - når jeg først er i gang Hvis du ser bildet av båten i første innlegget i tråden, ser det ut til ut til at luka vår er lik på din. På bildene i den siste innlegget mitt, er det bare det at jeg satt på siden av luka da jeg tok bildet i sted Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 23.Mai.2021 Del på Facebook Svart 23.Mai.2021 (redigert) - og så sier de at et fotografi aldri lyver.............?????? (har over 45 års erfaring som utdannet fotograf), men hukommelsen er det dessverre ingen som kan gjøre noe med - den blir bare dårligere og dårligere......... slippbelegg på teflonen sier de Redigert 23.Mai.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Campingcruisern Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2021 altera mulier skrev 5 minutter siden: - og så sier de at et fotografi aldri lyver.............?????? (har over 45 års erfaring som utdannet fotograf), men hukommelsen er det dessverre ingen som kan gjøre noe med - den blir bare dårligere og dårligere......... slippbelegg på teflonen sier de Forøvrig glemte jeg å skrive at vi brukte Bengalack grunning under skrogtrekket. I dørken kommer jeg til å male noen ekstra strøk og muligens avslutte med Bangalack universal som toppstrøk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.