Jump to content

Vedr. fjerning av gammelt lim etter kledning på skrog.


tom Cognac

Recommended Posts

Jeg har jo revet ut skrogkledning for å legge på nytt. Det gamle var stygt lagt på og falmet av elde. Bildet viser et lite utsnitt av hvordan skroget ser ut etter at kledningen er revet ut. Det er masser av gammelt kontaktlim (???) som må fjernes. 

14-22-42.jpg.51d3a71be83bfe60b3b30775192a0da4.jpg

Fikk et tips om å kjøpe Duxola power gel malingsfjerner. Kjøpte det inn og fulgte bruksanvisningen på boksen og hva damen hos Fargerike anbefalte.

14-23-39.jpg.be7e97a5196e42de408783c269f758c0.jpg

Klinte på med pensel et godt lag på en flate på ca 30 x 30 cm, lot det virke i ca. 10. min mens jeg satt og så på, la så på enda mer gel. Boksen sa en tykkelse på ca 2 mm. Så skal det virke i fra 20 til 60 min. Jeg ventet i 40 min.

14-27-42.jpg.b00036a8715c6ecd211c00e6e8d096ad.jpg

Begynte så å skrape. Først med enkel håndskrape/sparkel, etterpå med multiverktøy.

15-25-19.jpg.e836810d1bab875c0c7987d8c411348f.jpg

Men ble det egentlig noe bedre?

Jeg skal fjerne ganske mange limrester fra forpiggen, også i taket. Det kommer til å bli en skikkelig grisejobb med MYE søl.

15-25-29.jpg.821d996edd277dd086807a104e48e1a7.jpg

Er det egentlig verd det?

Kan det være like greit å bruke eksentersliper med grov kornig på papiret? (Ok - det vil støve no inn i hampen, men jeg har vernebriller og støvmaske)

Hva mener godtfolket der ute? Hva ville dere ha gjort?

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Jeg nevnte vel at ved mekanisk fjerning så har jeg blitt anbefalt flapdisk med 80 korning eller grovere. https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/flapdisc-2000017845

 

Og lavt turtall. Altså ikke høyt turtall, for da blir limet varmt og kleber ennå mer. 

Jeg har ikke prøvd det selv. Men blitt fortalt at det er måten å fjerne limet mekanisk på.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 19 minutter siden:

Jeg nevnte vel at ved mekanisk fjerning så har jeg blitt anbefalt flapdisk med 80 korning eller grovere. https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/flapdisc-2000017845

 

Og lavt turtall. Altså ikke høyt turtall, for da blir limet varmt og kleber ennå mer. 

Jeg har ikke prøvd det selv. Men blitt fortalt at det er måten å fjerne limet mekanisk på.

 

Joda :smiley: du har nevnt det, men jeg har ikke vinkelsliper og har en form for angst for det verktøyet. Derfor lurte jeg på om det var andre måter.......men TAKK for innspill :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...