Nils Strand Startet 29.April.2021 Del på Facebook Startet 29.April.2021 Kjøpte ifjor en 2010 Sting 570dc med en evinrude 115 etec. Etterhvert i sesongen ifjor så merket jeg at styringen ble tyngre og tyngre. Dette toppet seg på slutten av sesongen at jeg i fint driv fremover (typ 15kn) slapp rattet og motor gikk over i 100% høyresving. Båt ble tatt opp og lagret nå i vinter og fikk verksted til å se på styringen i forrige uke. Ble idag oppringt av verksted om at de visste hva som var feil men anbefalte meg da å bytte fra wirestyring til hydraulisk styring siden de aldri hadde sett en 115hk motor med wirestyring. Mitt spørsmål er da, prøver verksted her da å prakke på meg en hydraulisk styring til 16000kr eller fungerer wirestyring mer enn godt nok til denne motoren. Wirestyring er betydelig billigere men går dette utover sikkerheten? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Wirestyring på en 115 E-Tec har jeg aldri hørt om og det er etter mitt syn å be om trøbbel. Invester i hydraulisk og du vil få en langt bedre båtopplevelse. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
ivar Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Har wirestyring på min F115 , ultraflex NFB, aldri savna hydraulisk. Sa de hva som var feil? slik du beskriver det så høres det ut som at trimfinnen har løsnet og vridd seg til sides, da vil motoren trekke hardt til ene sida Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 (redigert) Wirestyring er ikke uvanlig på motorer opp til 150 hk. Men naturligvis bedre med hydraulisk, som koster fra rundt 5-6 båtlapper. Jeg byttet fra wire til hydraulisk på en 90 hk i 2013, og byttet til 115 hk i 2015 (beholdt samme styringa). Helt klart en mere behagelig og presis styring. Kostet vel rundt 4 båtlapper den gangen (monterte selv da). Redigert 29.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
HiWard Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Trimfinnen skal vel sørge for at båten går rett fram med motor i midtstilling. Det trådstarter beskriver er at han får fullt rattutslag til høyre når han slipper rattet. Hydraulisk styring krever ikke at du holder rattet i posisjon, noe som er praktisk med en såpass momentsterk motor som 115 E-Tec Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
ivar Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 HiWard skrev 45 minutter siden: Trimfinnen skal vel sørge for at båten går rett fram med motor i midtstilling. Det trådstarter beskriver er at han får fullt rattutslag til høyre når han slipper rattet. .. og hvis denne finna løsner og vris seg til sida så vil motoren trekke kraftig til sida. Teleflex med NFB (non feedback) krever heller ikke at man holder ratter i posisjon Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HiWard Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Ok, jeg har aldri hatt problemer med trimfinne så jeg vet ikke hvordan båten oppfører seg når den står i feil stilling. Men siden dette åpenbart fungerte for trådstarter tidligere er det jo noe galt. Urovekkende om ikke verkstedet er i stand til å konstatere at det eventuelt er trimfinne som er synderen, den må vel stå rimelig på snei om båten skal dra hardt styrbord. Eller? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
ivar Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Står jo at de fant feilen. Men ikke hva det var. Skal ikke så veldig mye skjevhet til før det merkes godt i rattet om man har kabel- eller hydraulisk uten nfb /tilbakeslagsventil Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Og sånt som dette er grunnen til at jeg ikke har hatt noe annet enn hydraulisk de siste 10 årene, selv på så små motorer som 40hk Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 (redigert) Denne Ultraflex NFB styresnekka var originalmontert i båten jeg kjøpte i 2010. Solgte den for en OK sum. Redigert 29.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
HiWard Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Hva er alternativ kostnad da @Nils Strand? Om du planlegger å beholde båten en stund tror jeg hydraulisk styring kan være en fin oppgradering. Jeg har sett flere gjøre jobben selv, men det kommer selvsagt an på evne, tid og vilje og der er vi alle forskjellige. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
-morten- Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Har selv båten på Service for øyeblikket og har samme problem med styringa, samt veldig dødgang i snekka! så skifter til hydraulisk styring, men prisen er ikke i nærheten av 16000!! snarere det halve. en type som går opp til 115. Har 115 Merc/Yamaha Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
rebop Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Wirestyring kan fungere fint, men det er viktig å huske at alle styringer er laget for en gitt størrelse motor. Min (wire)styring er eksvis laget for 10 - 50hk. Det vil fungere dårlig å putte 115hk på den styringen jeg har, men 50hk går veldig fint. Har du en styring som laget for den størrelse motor du har så høres det for meg ut som med vedlikehold så vil du klare å få dette til å fungere igjen uten større kostnader. Ivar gir et godt tips ifht styrepinne på motor. I tilegg så er det mulig å bade wire som er i strømpen slik at en får fjernet stivnet gammel grease. Dette vil gjøre styringen lettere dersom det er et problem ( en må smørre styring og kabel etter en har fjernet gammel grease). Sitér dette innlegget Link to post
Nils Strand Svart 29.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2021 Hei og takker for alle svar. Hadde jeg har aldri hatt båt før ifjor og har blitt «bitt av basillen» så er på utkikk etter ny og større allerede. Det er der det blir litt tungt å oppgradere til hydraulisk styring. Verksted sendte over det som måtte byttes i e-post tidligere, er prisene helt på jordet? Jeg er lite praktisk anlagt så gjøre dette selv er ikke aktuelt 😬 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 (redigert) Fakturerer de 2500 i timen da eller ? Komplett styring 6-7000kr, montering kommer litt ann på båten men det burde være gjort på 2timer ink lufting. Syns de er 5000kr for dyre Hvor holder du til ? Kansje jeg kan skaffe deg ett bedre tilbud der jeg jobber, hvis det er i nærheten Redigert 29.April.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nils Strand Svart 29.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2021 Hei. Holder til i Mauseidvåg ca 15min utenfor Ålesund hvis det sier deg noe. Årsak til valgt verksted er de ligger vegg i vegg til der jeg har lagring av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 (redigert) Det var i overkant langt unna. Jeg ville sjekka med div andre verksteder. Syns de var i overkant dyre, sjekk prisen på en baystar styring, er meget enkelt å montere selv. Bare å huske at slangene skal krysse hverandre Redigert 29.April.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nils Strand Svart 29.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2021 Skal sjekke andre verksted, noen som tilfeldigvis har bilde av styrepinne? Tittet litt på dette ifjor men fant ingen justeringsmuligheter? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Det er bare 11 skruer totalt. 4 på styrepumpa for og feste den, 1 i hver ende av slangene, 2 for å feste styringa til motoren og 1 for å feste selynderen til motoren. Det kan gjøres med 10 tommeltotter Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 (redigert) LS2428-styringa koster ca 8000 andre steder. Her noen eksempler på hydrauliske styringer til greie priser under 6-7 båtlapper. Denne får du for kr 4690 hvis du er medlem i Redningsselskapet: https://www.marineshop.no/komplett-sett/137935/multiflex-hydraulisk-styring-outboard-inntil-115hk Så har vi denne fra LS: https://seatronic.no/hydraulisk-styring-for-pahengsmotorer-opp-til-175-hk Denne under er ganske like den jeg har. Fordelen er at det er ingen hydraulikkslanger som beveger seg sammen med motoren når man svinger, så det blir en enklere/cleanere installasjon.: https://www.marineshop.no/komplett-sett/131349/nordflex--hydraulisk-styring-nf-115-mrs-komplett-sett?gclid=Cj0KCQjwsqmEBhDiARIsANV8H3Z3on4-i4muVUSOQXztrqj1TuPvQevXRt-LclVMpVHloshcYoGAnNAaAv3GEALw_wcB Den gode gamle Baystar Compact: https://www.marineshop.no/teleflex/117838/teleflex-baystar-compact-hydr-styring-hk4200a--outboard-intil-150hk Og til sist Ultraflex sin variant: https://www.marineshop.no/ultraflex/126838/ultraflex-hydraulisk-styring-go-tech-komplett-pakke-opp-til-115hk Redigert 29.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Cerberus Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Seriøst tar Mauseidvåg bil og båt så høg pris for det der? jøsses. Ellers skal du sjølvsagt ikkje ha T71 men T73. Den har tilbakesslagsperre og rattet vil ikkje reise sin vei om du slipper. .Om du går for kabel. Bruker samme styrekabelen. Ellers er nå dette lett å gjer sjøl. Ellers er det heilt normalt at rattet kan dra både hit og dit alt etter hvordan trimmen er justert om en ikkje har no feedback styring. Bare glem dette snakket om finnen. Drar eine vegen med trim innover og andre veien med trim ut. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Cerberus skrev 1 time siden: Drar eine vegen med trim innover og andre veien med trim ut. sant nok det , men om man ikke har styring med nfb så bør den jo justeres så båten går mest mulig nøytralt i farts/trimområdet man bruker mest Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Cerberus Svart 30.April.2021 Del på Facebook Svart 30.April.2021 Det sagt så kan eg ikkje anna enn varmt anbefale hydraulisk styring. Det vil føles som ny båt. Lett og deilig smooth. Og ikkje typisk småtreg og hakkete som med wire Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.