Jump to content

Hvilken type frostvæske skal jeg bruke (VP MD2B)?


sirtroen

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal tømme ut all frostvæske i min ferskvannskjølte VP MD2B og ha i ny. Fra før av fant jeg en flaske med Mobil sin "Antifreeze, concentrated" i båten, men det er lite igjen.

Kan jeg kjøpe ferdigblandet glykol på biltema og fylle på med? Synes det er litt tungvindt å skulle blande ut. Jeg har ikke ekspansjonstank på varmeveksleren, men bare en slange som fører frostvæske ned i ei flaske hvis det skulle ekspandere, så noe av det fordamper sikkert. Jeg vil gjerne bruke en type som skal forhindre korrosjon.

Link to post
Share on other sites

Du kan godt bruke ferdigblandet fra Biltema ja. Men så veldig vanskelig er det nå ikke å blande halvt om halvt med vann og helle det på?:wink:

 

Husk å skylle godt gjennom systemet før du fyller på nytt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ser biltema også selger noe som heter frostvæske som er mer miljøvennlig enn glykol, men som kommer med advarsel om at den ikke inneholder korrosjonsbeskyttelse.

Skal jeg ha grønn, blå eller rød type? Som jeg ser så virker rød for å være beregnet på litt mer moderne motorer enn min. Grønn egner seg til "vinterkonservering", så da... må det bli blå?
 

index skrev 39 minutter siden:

Du kan godt bruke ferdigblandet fra Biltema ja. Men så veldig vanskelig er det nå ikke å blande halvt om halvt med vann og helle det på?:wink:

 

Husk å skylle godt gjennom systemet før du fyller på nytt. 

Og neida, jeg kan vel godt blande ut. Er det greit å blande ut på forhånd og ha liggende ferdig utblandet? På den typen som er ferdig utblandet følger det med streng beskjed om å ikke tynne ytterligere.

Link to post
Share on other sites

Blå kjører utmerket. Rød koster mer, holder lenger. Frostvæsken kan ligge ferdig utblandet i en viss periode. Begrenset oppad til 50 år, eller noe slikt. Rød er noe som blant annet brukes der det er topplokk i aluminium og den slags. MD2B er vel stort sett støpejern, og noe kobberlegeringer i varmeveksler. Ikke noe problem med blå. 

Link to post
Share on other sites

Ja, akkurat det der er en sannhet med modifikasjoner, tatt i betraktning om korrosjonshindring er fokusområdet. Sjøvann inneholder rundt 8 % fritt oksygen. Etter noen oppvarminger er oksygengehalten tilnærmet null, for alle praktiske formål. Ikke oksygen, ingen oksidasjon, ingen korrosjon. Derfor kan man senke skuldrene en smule. Motoren min er fra 1985. Grønn frostvæske var ikke engang funnet opp den gangen motoren min var ny. Den eldste bilen jeg har hatt var fra 1948, helt grei. 

 

Det jeg skriver her gjelder ikke motorer med aluminium i kjølekretsen.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 37 minutter siden:

Flushet du med ferskvann mellom dem, eller blandet du grønn og blå?

Etter gode råd her på BP flushet jeg en god stund med ferskvann gjennom en og en dreneringsskrue. Litt brunt det første som kom ut når jeg åpnet skruene, men ikke mye synes jeg. Det ene hullet måtte likvel pirkes litt i før det rant ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...