pacuare Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Krimart skrev 5 minutter siden: Jeg mener papirkart er klart best for å seile på fyrlyktene om natten Der er jeg enig. Mye zooming inn og ut for å finne sektorer på iPad og plotter. På natt blir det litt for ofte til at jeg stoler på GPS. Fyr er jo eneste som er lett å stole på når alt er mørkt. Men etter som alle hytter har utelys på året rundt har det både blitt lettere og vanskeligere å orientere seg uten gps. Men så lenge papirkartene ligger hjemme blir det skjerm. Men fyr er så inngrodd at når jeg legger rute så legger jeg gjerne de i fyrsektorer heller enn midt i sundet når det er risiko for å gå der i mørke og det er naturlig rute. Lenge til det er en utfordring, natta som er helt mørk er jo veldig kort allerede, og forblir kort til slutten av august. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Har kartplotter både oppe og nede, og det nesten utelukkende det som brukes... Men som andre her nevner, er papirkart alltid kjekt til planlegging... Så de er fremdeles med... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Papirkart for oversikt, riktignok utdatert for en del år siden. Men landskapet endrer seg ikke mye over tid. Kartplotter for detaljer og kontroll på egen posisjon. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
S/Y Emma Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Har bare brukt ett oversiktskart for plotting av posisjoner. Ellers er det støvsamlere. Har to kartplottere + AIS med kartplotter + nettbrett og mobil med Navionics. Det holder i lange baner. Ellers er det urovekkende å høre hvor ofte folk får elektronikken om bord slått ut av lynet. Det er mulig vi har vært heldige så langt. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
SamH Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Papirkart finnes ombord men blir fint lite brukt av meg. De blir heller ikke holdt oppdatert, så jeg er mer skeptisk til de enn ukentlig og lettvindt oppdaterte kart fra o-charts/kartverket. Unntak når det er feminint innslag ombord, hun liker å titte på papirkart underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 (redigert) Samme med bil også egentlig. Før GPSen hadde du kartbok/ studerte kart merked deg hvor de største byene var hvilket nummer veien hadde og himmelretningen. Nå (dvs før mars 2020) kommer man ned til Frankfurt fyrer opp GPSen og stoler blindt på den. Jeg liker meg best når jeg har to uavhengige kilder, i tillegg til egne øyne, og muligheten til å dobbeltsjekke mot hverandre... Redigert 1.Mai.2021 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Uten tvil papirkart Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
mons Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Bilkart for etpar fylker er ypperlige til planlegging. Viser mye bedre hva som er å se på. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 De første årene med båten fra 1987 til 1996 hadde jeg kun papirkart, spritkompass, lupe med lys og diverse linjaler. Det fungerte utmerket. Etter det hadde jeg så først en 10" Cetrek 345 svart/hvit kartplotter før jeg fikk min nåværende Interphase Chart Master 11CVS+ 11" fargeplotter i 2003, begge med C-map. Kartplotteren har egen ekstern GPS, men jeg bruker data fra AIS transduceren da den har en nyere ekstern GPS. Med plotter ble papirkartene kun for planlegging og oversikt. Nå har de nok ikke vært fremme på noen år da jeg stort sett ferdes der jeg har vært før, men de er alltid ombord som sikkerhet sammen med 2 laptop'r med OpenCPN, et nettbrett og to mobiler, disse også med OpenCPN. Så, da er jeg vel godt sikret. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marwin Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Har nedkopierte kart i en ringperm, i tilfelle alle ploterne ombord svikter... (OG har liggende peilekompass i en skuff) Burde kanskje ha holdt vedlike kunnskapen.) Men med TelChart, to andre plottere med radar og lodd, foroverseende lodd OG iPadder ++, blir ikke papirkartene brukt, dessverre kanskje... iSailor på padda blir brukt mest, også til planlegging; Lett å legge inn ruter og kurser. . (Og til deg som skulle gå fra Smøla til Trondheim: Holder du godt klar av land, (midt i leia...) er Munkholmen den eneste du må passe deg for ?) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
mthoms Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Jeg medbringer altid papirkort og de er opdateret til seneste tilgængelig version. Sammen med et kompas (som er suppleret med en deviationstabel) er det den ultimative backup for GPS-systemet. Uanset hvor mange enheder man medbringer, er de alle sammen afhængige af signalerne fra GPS-satelitterne, og de signaler er nemme at jamme. Jeg forstår det mest sker i Middelhavet, men der findes underlige mennesker overalt, som kan finde på at jamme signalerne "fordi jeg kan"; for ikke at tale om stormagterne. https://www.gard.no/web/updates/content/30454065/gps-interference-and-jamming-on-the-increase Ja, jeg er lettere paranoid ... det bliver man af at arbejde med backup og sikkerhed i komputerverdenen. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Du mister da ikke elektroniske kart selv om GPS-signalene forsvinner/jammes. Det i seg selv er ingen grunn til å ha med papirkart. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Tror det er større mulighet for at papirkartene blåser overbord, en at GPS signaler jammes ...eller lynet treffer båten din... Men og holde navigering med kart og kompass vedlike støtter jeg... Om ikke annet er det god hjernetrim... Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Papirkartenes tid er forbi. Skaff deg ett par skjermer som er store nok, og ha minst en plotter i backup. Papirkart blir våte, blåser overbord, osv, så det er ett avlegs system for backup. Ipad under dekk, og 2 plottere over dekk er oppsettet mitt. Brukervennligheten på plotter er elendig sammenlignet med ipad, men ipad tåler dårligere sollys, kulde, vann, osv. At det kan være morsomt å navigere med kart vet alle som har lært det, og føring av bestikk gjør nok noe med totalforståelsen av kurs,fart,strømsetting, osv. Alikevel har jeg nok ikke lagt en linjal på ett papirkart de siste 20 årene. sist jeg hadde ett papirkart fremme, seilte jeg fra Nederland mot Norge. Hadde med en kompis som var rørlegger, og mindre sjøvant. På bordet i salongen lå ett overseilingskart over Vesterhavet mellom Tyskland, de Frisiske øyer, England og en bit av sørnorge. Det var februar, og vi seilte med en sterk kuling rett bakfra. Sjøen var grov, og vi krenget tidvis like mye til begge sider. Fra byssa hørte man kopper og kar som skled fra side til side i skapene, og det var generelt endel lyd under dekk. Rørleggeren satt forskremt helt bak i dekksalongen, og trodde vel hans siste time var kommet. Da var vi ca 130 nm vest for Esbjerg, og han strammet seg opp idet jeg passerte, og skulle hente avløseren min ved roret, som sov i en lugar midtskips. Vi hadde vært ute ett knapt døgn, og han trodde dette hadde pågått i dagesvis. Det er vel bare å komme seg til land vel, mente han, med håp i røsten. I neste øyeblikk fikk båten en overhaling, og kartet på bordet seilte over mot ham, som satt som en spent stålfjær i hjørnet bak bordet, med både sjøbein, seildress og allerede oppblåst redningsvest. Stemmen hans knakk til noe i nærheten av gråt, panikk og fullstendig knefall....og nå kommer de jævla tegningene igjen. Han hadde ihvertfall fått nok, både av hav, seilas og papirkart. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Kanskje ikke så romantisk av meg, men muligens noe gammeldags. Har vanskelig for å kvitte meg med papirkartene, de er alltid med meg i båten. Men i kjente farvann må jeg innrømme at de brukes mer og mer sjeldent. Plotter med zoomfunksjon og med svinger for ytterligere bekreftelse på riktig angitt posisjon er det som benyttes. Kommer jeg inn mot mer ukjent kyst fra åpent hav tar jeg imidlertid alltid frem papirkartene og sjekker opp mot plotter for å merke av hvor jeg er. Dette som back up. Dette etter en erfaring jeg hadde da jeg av ren latskap stolte for mye på plotteren. Var på vei inn gjennom en "kirkegård" (område fullt av kryss for farlige grunner) da plotteren gikk i svart. Som skipper om bord på en middels stor seilbåt var det ikke særlig gøy. Med flauhet må jeg innrømme at løsningen ble å legge seg i hekken på en annen seilbåt som styrte selvsikkert innover skjærgården. Krysset fingrene og stolte på at vedkommende var kjent. Uansett var det jo et greit "ekkolodd" å ha der fremme Det kommer ikke til å skje igjen! Sitér dette innlegget Link to post
4l64tro55 Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Har man plotter, tablet og smarttelefon ombord så har man lett tre uavhengige navigasjonsløsninger ombord, og alle fungerer like godt som papirkart om GPS-signalet skulle forstyrres av fremmede makter eller lastebilsjåfører som ikke liker flåtestyringen til arbeidsgiver. Oddsen for at tre uavhengige skjermer skal gå i svart samtidig er vel den samme som oddsen for at alle tre slåss ut av EMP fra en lokal atombombe. Dette om man passer på å holde enhetene oppladet da. Idioti kan ingen gardere seg mot. Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Jeg har papirkart ombord for områdene jeg ferdes i. Dessverre er det så som så med både bruk og oppdateringen av disse kartene. Etter at Kystverket de siste årene har endret sektorene på fyrlyktene kysten rundt, er mine gamle kart verdiløse ved nattseilas. Jeg planlegger i hovedsak på nettbrett og ruter synkroniseres over til kartplotter. Kartplotter og nettbrett brukes underveis. En ting er utdaterte papirkart. En annen ting er utdatert kartverk på kartplotteren. Jeg oppdaterer månedlig under sesongen, men jeg kjenner svært mange som sjelden eller aldri har oppdaterer plotterkartene. Hvis du ikke har oppdatert plotterkartene på et par år, kan nattseilas bli problematisk når du finner ut at fyrsektorene på kartet ikke stemmer med virkeligheten. Forleden kom jeg over denne oversikten fra Kartverket. Denne viser hvor ofte de ulike distributørene oppdaterer sine sjøkartdata fra Kystverket. Oversikten er absolutt lesverdig for de fleste av oss, og ga i alle fall meg et par overraskelser. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
haraldgl Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Det er heller ikke alltid greit å stole helt på de elektroniske kartene. Tror det var i 2019 at overrett på Kjøkøy endre farge fra rødt til hvitt lys. I Garmin kartene (og i Navionics) så ble disse vist med forskjellig farge i forskjellige zoom-nivåer. Tok veldig lang tid fra jeg meldte fra om det til Garmin til det ble rettet. Henger meg derfor på @kjerosmed at oppdatering er viktig - uansett papir eller elektronisk. Særlig da lykter og fyr stadig endres, men også andre endringer som vises i kartene. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 haraldgl skrev for 8 timer siden: Henger meg derfor på @kjerosmed at oppdatering er viktig - uansett papir eller elektronisk. Særlig da lykter og fyr stadig endres, men også andre endringer som vises i kartene. Dette siste vises tydelig på dette eksempelet fra Gule sider. Her vises Kinn lykt som sektorlykt i et zoomnivå og enkel rød lanterne i et annet nivå (dette er riktig). Denne og mange andre oppdateringer ble gjort i fjor sommer i Kristiansandsområdet. Ellers er jeg enig i at papirkart ikke er noe romantisk fjas, men de brukes lite for tida. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Siden jeg var 10-12 år har jeg studert sjøkart i områdene rundt hytta på Trøndelagskysten og Nordmøre. Jeg har en bra serie med papirkart! jeg begyndte som guttunge å tegne inn ruter og kurser i papirkarttene! Da jeg var i Marinen ombord på MTB fikk jeg lært navigasjon og sjømannskap sikkelig. Vi brukte papirkart stoppeklokke og paralellforsyver! til tider svert krevende navigasjon. Jeg er veldig glad for at jeg har fått med meg denne lærdommen. Nå har jeg vanligvis ikke med noen papirkart, da jeg bruker Kartplotter og Ipad med Navionics. Ipaden er veldig fin å planlegge ruter på, fint oversiktsbilde. mens kartplotteren er til finnavigering. Føler ikke jeg har behov for å tegne inn kurser med blyant lengre! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hedwig Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 (redigert) Ting er kun nyttig om man kan bruke dem. Det er sjelden utstyr svikter når det er vindstille, midt på dagen og solskinn. Og hvis det gjør det er det ikke så farlig uansett. Hvis man ikke bruker papirkart regelmessig, eller er voksen nok til å ha brukt papirkart før gps kom, så er papirkart ganske ubrukelig. Du kan ikke forvente at en som er vant til å navigere etter gps og kartplotter plutselig skal mestre å gå over til papirkart dersom plotteren tar kvelden en mørk og vindfull natt med dårlig sikt. Sånn sett er papirkart falsk trygghet. (Med som sagt åpenbart unntak for de som faktisk KAN dette. Men slik jeg oppfatter TS er han ny på sjøen, så dette er råd til ham og ikke til sjøulkene her inne. For dere er papirkart like bra som plotter). Så kan dette fint øves opp, da får man gjøre som pilotene gjør og sette papp over plotteren. Og det gjøres vel av de færreste. Da er det et greit alternativ å ha flere uavhengige systemer ombord. Og la oss ikke gjøre dette for vanskelig, det er forskjell på yrkesbåter som må ut i all slags vær og alle forhold, og en fritidsbåt som helst går ut på dagtid i finvær. Om du har et hovedsystem som er drevet av båtens strømforsyning, og en backup drevet av eget batteri så kommer du langt. Gjerne en håndholdt GPS eller en mobiltelefon med offline kart og gjerne en powerbank til å lade tlf. Og bare dropp spekulasjoner om gps-jamming og slikt. Hvis GPS, Gallileo og Glonass faller ned er verden neppe i en situasjon der man har lyst til å dra på båtferie med familien. Jamming av GPS har vært et problem i Finnmark, det er antagelig ikke et problem for noen som skal på ferie nedover vestlandskysten. Som @SamH påpeker mister man heller ikke kartene på plotteren selv om man skulle miste gps-fix. Har man radar ombord er det da en nødløsning å matche kart mot radarbilde. Ikke det letteste, men antagelig lettere enn å navigere med papirkart for en som aldri har gjort det før. Men som sagt, dette er ikke en aktuell problemstilling. For de spesielt interesserte. Guardian har en god "long read" om avhengighet av elektroniske hjelpemidler og hvordan vi skal øve for å klare oss uten: https://www.theguardian.com/technology/2016/oct/11/crash-how-computers-are-setting-us-up-disaster Redigert 3.Mai.2021 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 For oss gamlingan som var på sjøen før kartplotteren, og måtte finne fram med kart og kompass, er nok papirkartene ikke noe romantisk fjas. Må innrømme at de blir mindre brukt. Men de er ombord og det kommer de for alltid å bli. Men for nattseilas duger de nok ikke lengre, men det er min egen skyld. Lurer på om dagens navigatør-aspiranter lærer å navigere etter papirkartene eller om de bruker kun plottere. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Noe entydig svar får du neppe her. Har man 2 plottere med litt størrese på trenger man ikke annet. Forsvinner plutselig all støm ombord er man i store problemer uansett. Har man bare en plotter og skal lengre trekk i ukjent farvann så kan kart være et godt suppement for hvor man skal kjøre og evt alternative ruter. her ser man jo milevis frem, mens på plotteren så er man som regel zoomet inn på et par hundre meter. Ikke lett å holde oversikt på liten plotter. Kartmappa mi har ikke vært i bruk de siste 10 år til navigering, kun dratt frem i godt lag for å diskutere plasser å besøke. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 S/Y Emma skrev On 1.5.2021 at 12.44: Har bare brukt ett oversiktskart for plotting av posisjoner. Ellers er det støvsamlere. Har to kartplottere + AIS med kartplotter + nettbrett og mobil med Navionics. Det holder i lange baner. Ellers er det urovekkende å høre hvor ofte folk får elektronikken om bord slått ut av lynet. Det er mulig vi har vært heldige så langt. Har papirkart ombord. Bruker de først og fremst på lengre turer der posisjon plottes regelmessig på kartet. Som backup i tilfelle strømbrudd eller lynnedslag Elektronisk hos oss er det doble plottersystemer, ipad i vanntett boks og en håndholdt GPS som backup. I tilfelle lyn så er tanken at de portable enhetene sammen med satelitt telefone går i stekeovnen som faraday bur. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Må (i min bok) ha papirkart ombord, uansett hvor mange redundante elektroniske duppedingser man har. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.