Jump to content

Bruker dere papirkart, eller er det romantisk fjas?

larole

Recommended Posts

Krimart skrev On 1.5.2021 at 11.52:

En undersøkelse gjort i Tyskland viste klart at de som brukte papirkart/plotter kombinert hadde en mye bedre totalforståelse av hvor de var og om omgivelsene.

Grunnen til bedre totalforståelse, er at papirkart har bedre kjennemerker på land.

For de fleste som beveger seg langs land, inkl meg selv, er det bare fjas med papirkart.

Skal man langt avsted, er det ok å ha med sjøkart.

Da bør man også lære seg å bruke en sekstant, slik at man vet hvor man er. 

Ønsker man å bli tryggere på navigasjon, så melder man seg på ett D5L kurs.

Redigert av dobsen62 (see edit history)

Har papirkart over de stedene vi ferdes, Rederinnen følge med på de selv om de er noen år gamle. Trenger ikke oppdaterte papir for i følge leden til havn hvis all elektronikk skulle konke.

Har dagens kart på pcene og brett.

en leser like godt sjøkartet på PV`n  i tilfelle Gpsene feiler det hender som her i 2019 da AIS`n dro ut til BB og   Gps`n var vekk, ingen krise viste hvor vi var og hadde jo kartet på skjermen.

UFO_DSCN4678.JPG.fdae3b37de14607cb3bbd10777cf036a.JPG

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Papirkart vs digitale sjøkart :crazy:

Jeg er så drittlei alle (som på land) går med nesa nedi en mobiltelefon, nettbrett, I-Pad eller lignende. Vi mennesker har slutta å se på hverandre, smile, hilse høflig og si "Hei:wink:"

Derfor har jeg som prinsipp at jeg skal bruke papirkart (brukte det for nesten 30 år siden da jeg var mye på tur rundt om i Oslofjorden) og ikke noe annet :thumbsup: OK - så er jeg et gammelt fossil, men DET kan jeg leve veldig godt med. 

(Dessverre har jeg etter min første sesong på fjorden i egen båt i fjor observert at det er tydelig viktigst å se ned i en skjerm framfor å observere forover og til sidene - når man farer avgårde i 20 - 35 knop, eller enda fortere:sweat: Mange båtførere passerte meg på alt for kort avstand - sansynligvis fordi oppmerksomheten lå på en skjerm foran på dashbordet!)

Vel - det var min personlige mening - og utblåsning :wink:

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

pacuare skrev On 1.5.2021 at 12.08:

Der er jeg enig. Mye zooming inn og ut for å finne sektorer på iPad og plotter. På natt blir det litt for ofte til at jeg stoler på GPS. Fyr er jo eneste som er lett å stole på når alt er mørkt. Men etter som alle hytter har utelys på året rundt har det både blitt lettere og vanskeligere å orientere seg uten gps. Men så lenge papirkartene ligger hjemme blir det skjerm. Men fyr er så inngrodd at når jeg legger rute så legger jeg gjerne de i fyrsektorer heller enn midt i sundet når det er risiko for å gå der i mørke og det er naturlig rute.

Lenge til det er en utfordring, natta som er helt mørk er jo veldig kort allerede, og forblir kort til slutten av august. 

Jeg har ennå til gode å finne en plotter/elektronisk kart som presenterer fyrleden på en god nok måte, der sonene og skillelinjene er godt synlige. Hvilken bruker i så fall du? 

OpenCPN på laptop synes jeg fungerer bra med hvordan sektorene vises. Dette ser en på skjermdumpene nedenfor. På de to nederste bildene holder jeg bare cursor over den lykten der jeg vil se sektorene lenger utover.

sektorer_a.jpg.b5e793f8b24313c5d058666e9a114961.jpg

sektorer_b.jpg.1d696c2ec469b2edc36672884162c755.jpg

sektorer_c.jpg.2893f82a9986f42d1e131e1d98cca234.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Krimart skrev for 2 timer siden:

Jeg har ennå til gode å finne en plotter/elektronisk kart som presenterer fyrleden på en god nok måte, der sonene og skillelinjene er godt synlige. Hvilken bruker i så fall du? 

Gode løsninger har jeg ikke funnet. Bruker navtronics på ipad, plotter står med høy detaljfokus. Men når jeg finner sektorer på ipaden så bytter fyret sektor når navtronics sier så. 

Marwin skrev On 2.5.2021 at 3.41:

(Og til deg som skulle gå fra Smøla til Trondheim: Holder du godt klar av land, (midt i leia...) er Munkholmen den eneste du må passe deg for ?)

Hehe, ja, det ser ikke akkurat ut til å være det mest kompliserte farvannet jeg har vært borte i, så holder jeg tunga rett i munnen skal jeg nok klare å unngå å kjøre på Munkholmen...:giggle:

Ja, krasjer du med Munkholmen kommer nok gjenferdet til min kjære kone Trude Koppelow Helgesen sin forfader Jørgen Cristopher Koppelow fra 1690 til 1759 og tar deg! Han var kommandant på holmen den gang.

koppelow.jpg.d4863c398debe417685d44bc082d447b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Papirkartenes tid er forbi. Det har jeg hevdet i mange år. Det betyr ikke at brukervennligheten på kartplottere er ferdig utviklet. Det er en grunn til at jeg har med meg tre skjermer på tur, og kombinerer Garmin og Navionics. Til dels finnes vel brukervennligheten der, men leverandørene av kart og plottere beskytter seg selv, og vil selge det dyrest mulig. Man kan jo bare spekulere i hva utviklingen vil føre til med tiden. Kanskje vi bare vil se ett tredimensjonalt bilde for oss i luften, med online oppdatering, og all tenkelig informasjon tilgjengelig ved bare å bevege blikket. Og selvsagt varsling ved enhver form for uregelmessighet, være seg navigasjonsfarer, vanntemperatur, høy eksosremperatur, eller fall i kronekursen. 

BØstrøm skrev 16 minutter siden:

Man kan jo bare spekulere i hva utviklingen vil føre til med tiden. Kanskje vi bare vil se ett tredimensjonalt bilde for oss i luften, med online oppdatering, og all tenkelig informasjon tilgjengelig ved bare å bevege blikket. 

Ja, ikke sant. Så da trenger man ikke båt en gang, man kan sitte i sofaen i stua og oppleve skjærgården i all dens prakt. Og da er i alle fall papirkartenes tid forbi :giggle:

BØstrøm skrev 40 minutter siden:

Man kan jo bare spekulere i hva utviklingen vil føre til med tiden. Kanskje vi bare vil se ett tredimensjonalt bilde for oss i luften, med online oppdatering, og all tenkelig informasjon tilgjengelig ved bare å bevege blikket. Og selvsagt varsling ved enhver form for uregelmessighet, være seg navigasjonsfarer, vanntemperatur, høy eksosremperatur, eller fall i kronekursen. 

Hvis kirurger kan gjøre det for operasjoner med HoloLens, så kan man lett lage et båtkart. Fremtiden er her ;-)

HoloCare - Hepatology

LiVIN

BØstrøm skrev for 3 timer siden:

Papirkartenes tid er forbi. Det har jeg hevdet i mange år.

Det er vel et gigantisk nederlag å påstå dette?:headbang:

Når øynene er mer nedi en skjerm av ikkedefinert størrelse for å finne ut hvor man er eller ikke er og hvor fort man kjører- da ser man ikke den jolla med det eldre ekteparet som er ute på en kveldstur for å trekke makrellen - eller hodet på han som svømmer - eller hun som sitter i kajakken og padler! Det er nok av nestenulykker fra uvettige båtførere - dessverre!

"Mathilde" skrev for 3 timer siden:

Ja, ikke sant. Så da trenger man ikke båt en gang, man kan sitte i sofaen i stua og oppleve skjærgården i all dens prakt. Og da er i alle fall papirkartenes tid forbi :giggle:

Og det blir høyst sannsynlig også det tryggeste - for alle oss andre som bruker papirkart - og har orientert oss hvor vi skal på forhånd, og kan bruke turen til observasjon - observasjon - observasjon!!!:thumbsup::wink:

jotto skrev for 2 timer siden:

Hvis kirurger kan gjøre det for operasjoner med HoloLens, så kan man lett lage et båtkart. Fremtiden er her ;-)

Jeg vil ikke at denne legen bruker skalpellen på meg i alle fall  :wink:

altera mulier skrev 14 minutter siden:

for alle oss andre som bruker papirkart - og har orientert oss hvor vi skal på forhånd, og kan bruke turen til observasjon - observasjon

Det går ann å gjøre planleggingen og orientere seg hvor en skal på forhånd om en bruker kartplotter også. Litt problematisk med en 7" skjerm, men med en på 10" til 12" begynner det å hjelpe. Men om jeg skal en lengre tur i ukjent farvann, kommer papirkartet likevel frem før turen. Litt bakstreversk er jeg nok med mine 77 år.

Men altså: Normalt har jeg fremme en 11" kartplotter ved siden av en 14" laptop. En med C-map og en med OEsenc kart og OpenCPN, begge med GPS og AIS tilkoblet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Tanken er der. Jeg er ett fossil på smarttelefoner og digitalisering generelt. Min alder haster mot 52, og barna mine tar all skjerm kjappere enn meg. Alikevel vil det være dumt å stikke hodet i sanden, og hevde at alt var bedre før, når den digitale løsningen finnes, og gjør livet enklere. Man trenger ikke glane på en skjerm hele tiden. Det kommer ett pipesignal når du må skjerpe deg.( ihvertfall i fremtiden). Vil du seile de neste 20 årene med papirkart, så gjerne for meg. Men husk Mehrskumpipe, og ta med deg en påsa med trebein.

BØstrøm skrev 18 minutter siden:

Vil du seile de neste 20 årene med papirkart, så gjerne for meg.

Da blir jeg 93 - kanskje historisk den eldste på denne nettsiden :lol:

BØstrøm skrev 18 minutter siden:

Men husk Mehrskumpipe, og ta med deg en påsa med trebein.

Slutta å røyke i 2005 (akutt hjerteinfarkt), men jeg har trebein fra kneet og opp (det høyre) sausa inn med rå linolje :lol:

Jeg stikker nok ikke hodet i sanden :wink: Jeg hadde mange båter fram til 1996. Jeg har vært båtløs fram til i fjor. Jeg hadde mange gode turer på Oslofjorden. Dessverre så jeg flere stygge episoder hvor båtfører neglisjerte andre båter, roere, svømmere, seilende (snakker om motorbåtførere) som ikke overholdt 5 knop (meget tydelig og godt skiltet på land) og mye annen tullekjøring. Dessverre skremmer det meg når jeg vurderer å montere sladrespeil på båten min for ikke å bli kjørt i senk av noe hurtiggående - hvor føreren er mer opptatt av å kontrollere skjermen framfor å observere! Jeg hadde dessverre mange skremmende opplevelser på sjøen i fjor. Jeg har nesten 20 års erfaring med å føre fritidsbåt fra tidligere år. Flere av mine båtvenner har opplevd det samme. Hadde seinest i kveld en telefonsamtale med en venn som fortalte om en skrekkopplevelse i Herføllrenne (Hvaler) i fjor. Han ble innhentet av en stor cabincruiser i stor fart og som kom for tett på ham. Han fylte nesten Draco'en hans med vann pga. hekkbølgene. Det å ferdes på sjøen har blitt nesten et mareritt. Det er synd.

Redigert av altera mulier (see edit history)

altera mulier skrev 12 minutter siden:

Når øynene er mer nedi en skjerm av ikkedefinert størrelse for å finne ut hvor man er eller ikke er og hvor fort man kjører- da ser man ikke den jolla med det eldre ekteparet som er ute på en kveldstur for å trekke makrellen - eller hodet på han som svømmer - eller hun som sitter i kajakken og padler! Det er nok av nestenulykker fra uvettige båtførere - dessverre!

Jeg opplever det som motsatt. For meg var det en stor lettelse å gå fra papirkart til plotter med GPS. Med plotteren går det mye letter og raskere å  finne sted og hold kurs. Og da kan jeg konsetrere meg mer om å holde utkikk. Men papirkartene har jeg beholdt for planlegging og hygge. Jeg synes ikke det er bakstreversk . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...