Jump to content

Yamaha F115 AET 68V 2011 Problemer


CptShaw

Recommended Posts

Hei,

Noen der ute som har opplevd lignende eller har kjennskap til dette problemet?

Har en Yamaha  F115 AET 68V  4-takt  2011 mod    Som forsåvidt går greit men noe ugjevnt på tomgang og lave turtall ved test på land, motoren går bra også på høyt turtall men spraker litt man merker at noe er galt da det ikke er helt gjevn gange.

Det skal sies at båt m/motor har vært under(Saltvann) i underkant av ett døgn før den ble hevet og iflg båtverksted jeg kjøpte den av tatt hånd om etter alle punkter i boken ved en slik hendelse.Flushing/the works..Visste dette når jeg kjøpte båt og motor men håpet på en enkel fiks.

Når jeg sjøsetter og gir gass fra ca 2300 rpm og oppover begynner motoren umiddelbart å lugge og kommer ikke opp i turtall.

Ved å pumpe på gasshandtaket(Frem og tilbake) Kommer den som en rakett og går rett opp i max rpm men klarer ikke å opprettholde turtall mer enn 5-10 sekunder før den raskt dabber av.Går fint på tomgang og lavt turtall på vannet..

 

Jeg har gjordt følgende med motoren i år:

-Byttet plugger

-Byttet VST filter samt rengjordt VST kammer

-Byttet til ny lavtrykkspumpe

-Nytt fuel filter

-Sjekket fueltrykk

-Flushet og testet injectorer hos Yamaha verksted

-Hatt diagnose på Yamaha verksted men finner ingen feil Sensorer kalibrert og tomgang justert.

-Gått over alle kontakter og ledningsnett alt OK. Samt brukt elektrospray(For maritimt bruk) på alle kontakter.

 

Tips og gode råd settes veldig pris på da jeg blir litt oppgitt og rådvill når selv en Yamaha forhandler/verksted ikke klarer å stille diagnose på den.

Og værsåsnill, ikke kom med råd hvis du ikke vet hva du snakker om.Konkrete og kyndige tips er å foretrekke.

 

 

 

 

Link to post

Jeg kjenner ikke din motor, men noen tanker. 

 

De fleste nyere motorer har ei turtall-sperre når motoren står i fri. Kutter da på rundt 2000rpm. 

Det er en normalt en bryter på girstang på motoren. Hvis denne bryteren henger, så vil den indikere fri, å kutte turtall. Jeg vil også tro at du vil kunne starte den i gir også. 

Finner du bryteren så er det lett å sjekke dens funksjon. Eventuelt koble fra, men usikker om den skal bryte når den er i gir eller fri. 

 

Lykke til. 

 

Link to post

Denne er jeg litt spent på, har ganske like symptomer på vår motor (F115A, 2007 modell), men virker å være litt verre enn din.

 

Byttet dyser i fjor mens den var på vannet, men det hjalp bare noen minutter før det var like ille. Virker som den går ganske jevnt, men vil ikke opp i turtall. Vi kan også dra litt frem og tilbake på gassen, og den gir på litt, men faller straks tilbake.

 

Fikk kjøpt noen deler fra en hugget motor, så håper at det hjelper å bytte fuel rail, alle slanger fra filter og ut. Tenker jeg også bytter pumpen i VST'en samtidig, siden jeg fikk kjøpt den også, mens den er tilgjengelig.

 

Håper jeg fremdeles har alle skruene... forgasser med fuelsystem har ligget demontert i garasjen siden august i fjor.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...