bladfyken Startet 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2021 Hei Sitter å styrer med en kartplotter med ekkolodd. Garmin 922xs. Har fungert flott i noen år. Men nå har det sluttet å vise dybde, det er nå en ting. Men, skjermen viser at jeg bare 11.0-11.4 volt. Og det finner jeg litt rart. Batteriene mine ligger på 12.6 når jeg måler rett på. Noen som har en ide mon tro Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Spenningsfall i ledningene, sikringer, brytere og koblingsskinner mellom batteriet og kartplotter senker spenningen. Ville gått over koblingspunkter og evt. Vurdert dimensjoneringen. Har du 12.6v på batteriene med motoren i gang? Da burde du ta en titt på ladeopplegget også. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
bladfyken Svart 1.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Heisann og takk for svar. Nei, 12.6 er nå som jeg ligger i ro, uten landstrøm. Ser at det er ganske så tynne ledninger til kartplotteren, så kan vel være her det ligger ja. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Både tverrsnitt og lengde spiller inn på spenningsfall, men spørsmålet er jo om disse tallene kommer via nmea-nettverket (altså sannsynligvis fra det motoren «ser») eller om det er spenning målt av plotteren selv. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
oyster Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Det kan også ha noe å si om du nylig har koblet på annet utstyr. Slå av alt annet, og se om plotteren virker igjen, og om du får samme spenning på plotteren. Det kan også være at batteriene dine har tapt seg litt over tid. Og som HiWard nevner, det er av stor betydning hvor du måler. Alt henger sammen med alt, så prøv deg frem med elimineringsmetoden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.