Grand Banks jr Startet 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2021 Vi kan leie en plass som ikke er helt standard. Det er på enden av en flytebrygge, inneklemt mot en betongbrygge. Normal tidevannsforskjell er liten. 30-50 cm. Det kan være en del sidebølger, men da små og heller ofte. Båten er en Wester 360. Jeg tenker å montere fast fendring på flytebrygge, og ha tau med rykkdempere på der. Min første tanke er å montere tau mot betongbrygge (land), og ha grei lengde på de og godt lodd som vil dra båten bort fra flytebryggen, og også vil være ettergivende mtp lavvann og høyvann. Jeg ønsker innspill til hvordan dette kan løses på grei måte, og om jeg bør tenke annerledes. Her er bilder av den aktuelle båten og plassen. Den ligger veldig i le for ettermiddagsbrisen og all vind fra sør til vest her på Sørlandet. Østavind vil bringe bølger inn fra styrbord side. Det er også ønskelig å ha den så nære landgangen som mulig, slik at den kommer minst mulig i veien for båter som vil ligge longside på betongbrygge (servicepunkt). Første kladd med "lodd": Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Arne Henriksen Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Synes det ser greit ut det der, polstre utriggeren med sånne så går dette bra. Båten er jo liten og lett. Tips fra min side er å ha ta bakfortøyningen via en blokk, så du kan stramme opp fra kaia. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 @Arne Henriksen, det er akkurat slike jeg vil ha. Men jolla bør trekkes ut fra utriggerne, for når sjøen kommer inn fra siden så kan den hekte under dem. Har sett det med annen jolle før. Det er derfor jeg vurderer å ha et par tau mot betongbryggen med lodd på, slik at jolla alltid dras ut fra utrigger. Godt innspill med blokk Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.