Sovd Startet 1.Mai.2021 Del på Facebook Startet 1.Mai.2021 Hei, har et spesiel problem med min Indenor cav diesel pumpe med manuell stopparm. Etter en tur ble båten stoppet med stopphendel og ikke ville starte igjen, luftet dieselsystemet men ingen luft kom ut fra luftepunktene. Motoren ble tatt ut og det ble tatt en grundig sjekk av dieselsystemet, filtre, slanger og mekanisk fødepupmpe. Selve cav pumpen kan luftes helt fint men ingen diesel til dyser dyser fra høytrykksdelen. Hadde en "motormann" for å se på den og han nektet for at et kunne være stopphendelen, og etter mye banning over hvor dårlige disse mototene var bestemte den seg for å gi trykk på dyser igjen og lykken var der. Flyttet mororen ut på tunet for start uten å koble av diesel for å unngå luft, samme skjer igjen... Siden jeg mistenker stopparmen tar jeg forsiktig i den og jaggu er det diesel i dysene igjen (dette er bare min synsing på det som ble observert). Motormannen er helt uenig at det kan være noe med stopphendelen på CAVen men kan ikke si hva som kan være galt. Uansett det kommer diesel i dysene. Motoren ble montert igjen, stopphendelen ble behandlet som en dronning og alt var på stell i 6mnd. Da fikk vi en liten lekasje i en en kobling til en av dysene i trykkdelen ble motor tatt ut igjen for å komme til trykklekasjen. Da vi da skal simulere at motoren går med starter uten glødeplugger for å framprovosere lekasjen er samme problemet tilbake, null trykk til dysene. Har lest meg fjern på dette og spør da dere guruer om det finnes noen løsninger jeg kan prøve. PS: Jeg skal ta av topplokket på pumpa å myse litt, ser ikke ut på split-tegningen at fjærer spretter alle veier hehe Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Mai.2021 Del på Facebook Svart 1.Mai.2021 Sovd skrev 1 time siden: ser ikke ut på split-tegningen at fjærer spretter alle veier Det er viktig å merke seg hvilket av 3 hull fjæren sitter i på. Du må ha ny pakning til huset. Lønner seg også å bytte o-ringene på gass/stopp akslingene om man først har av lokket. Kommer det ikke noe diesel i det hele tatt ut av trykkrørene? Isåfall høres det ikke usannsynlig ut at et eller annet er feil ifm stoppmekanismen. Det eneste denne gjør er å lukke mengdeventilen helt. Ellers er det en typisk feil med denne pumpen at den ved lang tids lagring tørker ut og mengdeventilen setter seg, da vil det ikke komme noe diesel. Men dette kan jo ikke være tilfelle her. Som du kanskje har sett ligger det endel dokumentasjon i arkivet. https://baatplassen.no/i/topic/30580-cav-fordelerpumpe-og-dieselfiltere-servicemanualer-og-informasjon/ Sitér dette innlegget Link to post
Sovd Svart 2.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Takker for svar og tips, arkivet er som vanlig en gullgruve :) Sitér dette innlegget Link to post
Sovd Svart 17.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2021 Gratulerer med dagen alle! Takk for tips om fjær i plate og hendel, kom godt med. Det var korodert en del på de bevegelige delene i pumpehuset, spesielt link til mengdeventilen som satt seg fast ved fult utslag. Etter puss puss så får du en suss er nå alt i orden. Glemte å ta bilder når jeg holdt på. Litt jobb igjen for å få den klar til båten igjen, en Scand Classic 25, men det er heldigvis bare kosmetisk. Kjekt å besøke baatplassen etter mange års fravær, blir fort en kjekk tidtyv på en god måte. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 17.Mai.2021 Del på Facebook Svart 17.Mai.2021 Sovd skrev for 3 timer siden: Det var korodert en del på de bevegelige delene i pumpehuset, spesielt link til mengdeventilen som satt seg fast ved fult utslag. Dette vil si at du har hatt vann i dieselen, og vannet blir ofte liggende nederst i dieselpumpen, ofte kan det medføre at forstilleren i dieselpumpen ruster fast. Hvis det skjer vil ikke dieselpumpen klare og regulere "tenningen" ihht til turtall, og du kan miste effekt. Når det har vært vann i en slik dieselpumpe ville jeg levert den inn til demontering, rengjøring og omppakking, som et forebyggende tiltak. Dette er veldig gode dieselpumper, men de er ganske følsom for vann og skitt...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.