Ferder85 Startet 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2021 (redigert) Dette er første gangen jeg legger inn noe på et forum, men trenger noen råd fra erfarende båt folk. Til uken møter jeg representanter fra en av de mer anerkjente båtmerkene i Norge. De kommer for befaring av skade. Ønsker ikke å si noe som kan sverte selger / Merket, men båten en en ryddig daycruser på 28 fot 300 HK. Innerlineren/ bunstokken er løsnet, dette har ført til følgeskader i glassfiber rundt motor/ bak på båten. båten er en 2018 modell så den er fortsatt innenfor garanti. Båten er kjørt i bølger, men definitivt ikke hoppet på bølgene fra Danskebåten... Båten har vært inne til en nøytral takst / jeg bestilte takstering, hovedsaklig for å utelukke yttre skader, det var ingen yttre skader. Har snakket med et par advokater, og der vi står nå, så skal vi selvfølgelig gå inn for en god dialog ovenfor leverandør /selger, men er tydelige på at dette tar vi til retten om nødvendig, innerlineren skal ikke løsne på en 2018 mod. til 900.000 - hva tenker dere? Redigert 1.Mai.2021 av Ferder85 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Uklart hva du mener med bunnstokk, og hvordan- og hvor innerliner har løsnet, så tror du vil slite med å få noen bedre svar enn: Nei, innerliner bør ikke løsne, og hvertfall ikke innenfor bruk som ikke kategoriseres som ekstrem', uten å legge ved bilder og / eller en mer inngående beskrivelse. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Hei. Eg ville gått for heving. Om produsent/seljar skal utbetra skaden vil det ta tid, og du blir neppe kvitt tanken på om reparasjonen er god nok. Annanhandsverdien vil òg kunne bli påverka av denne skaden. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 En båt skal minimum tåle det den er CE-merket for. Mer er det vel egentlig ikke å si uten mer informasjon om hva det dreier seg om... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ferder85 Svart 1.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Svar så raskt, takk! ? jeg må gi leverandør en mulighet til å håndtere dette før jeg går ut med merke evnt/PM. Er støpet mellom «bærestolpene» til innerlineren / dørken og skroget som er løsnet. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 At det er en reklamasjon er det lite tvil om. Dette fenomenet er ganske kjent i båtbygger miljøet å desverre et resultat av moderne produksjons metoder. Vil tro at det dreier seg om en innerliner som i sin konstruksjon danner langsgående å tverrgående bunnstruktur som er limt ned mot ytter skroget. Problemet er ikke limet men hvordan det er utført på den aktuelle båten. Flere velrenommerte seilbåtprodusenter har opplevd det samme . Hele innmaten i skroget løsner. Det samme har hendt for flere produsenter rundt omkring i verden. Hvorfor det har løsnet akkurat på denne båten er ikke så lett å si da det er mange feller å gå i ved denne metoden. Når båten er utrustet med en 300 hk. i hekken så må dette henge godt sammen noe det ikke har.. Som et eksempel bruker en av verdens fremste produsenter av frittfalds livbåter samme metode til innfesting av tilsvarende konstruksjon uten at det er et problem. Desverre er det en stor jobb å utbedre som flere nevner å det vil bli varige forandringer i konstruksjonen om ikke alt deles å limes på nytt. Ja om det er sånn som jeg tror det er da. Uansett lykke til ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Ferder85 Svart 1.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Ask skrev 28 minutter siden: Hei. Eg ville gått for heving. Om produsent/seljar skal utbetra skaden vil det ta tid, og du blir neppe kvitt tanken på om reparasjonen er god nok. Annanhandsverdien vil òg kunne bli påverka av denne skaden. Lykke til. Ask Det er helt korrekt Ask, jeg kommer til å selge båten og må være ærlig Om skaden, så tenker dette blir et salg for en av deres forhandlere. Sitér dette innlegget Link to post
Ferder85 Svart 1.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Knude skrev 4 minutter siden: At det er en reklamasjon er det lite tvil om. Dette fenomenet er ganske kjent i båtbygger miljøet å desverre et resultat av moderne produksjons metoder. Vil tro at det dreier seg om en innerliner som i sin konstruksjon danner langsgående å tverrgående bunnstruktur som er limt ned mot ytter skroget. Problemet er ikke limet men hvordan det er utført på den aktuelle båten. Flere velrenommerte seilbåtprodusenter har opplevd det samme . Hele innmaten i skroget løsner. Det samme har hendt for flere produsenter rundt omkring i verden. Hvorfor det har løsnet akkurat på denne båten er ikke så lett å si da det er mange feller å gå i ved denne metoden. Når båten er utrustet med en 300 hk. i hekken så må dette henge godt sammen noe det ikke har.. Som et eksempel bruker en av verdens fremste produsenter av frittfalds livbåter samme metode til innfesting av tilsvarende konstruksjon uten at det er et problem. Desverre er det en stor jobb å utbedre som flere nevner å det vil bli varige forandringer i konstruksjonen om ikke alt deles å limes på nytt. Ja om det er sånn som jeg tror det er da. Uansett lykke til ! Du har helt rett i din beskrivelse, treffer spikeren på hode :) dumt å høre for det hjelper ikke meg i sommer selv om det er en garanti sak, det er jo knapt noen erstatningsbåter å oppdrive. Håper bare ikke dette blir advokat mat, liker produsenten og de har flere modeller jeg eventuelt ønsker i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 (redigert) Burde ikke bli advokat mat da problemet er kjent. Heller ikke om du har kjørt villmann eller ikke. At vi i år 2021 ville oppleve at det igjen var venteliste på nye båter eller ikke var å oppdrive hadde jeg aldrig trodd kom tilbake da Norges samlede båtproduksjon gikk dukken bortsett fra noen få standhaftige produsenter i 2011. Det ryktes også at godkjente/ ikke fullt så godkjente verksteder har ventelister til langt over sommeren allerede. Forstå det de som vil Redigert 1.Mai.2021 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Ferder85 Svart 1.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Knude skrev 11 minutter siden: Burde ikke bli advokat mat da problemet er kjent. Heller ikke om du har kjørt villmann eller ikke. At vi i år 2021 ville oppleve at det igjen var venteliste på nye båter eller ikke var å oppdrive hadde jeg aldrig trodd kom tilbake da Norges samlede båtproduksjon gikk dukken bortsett fra noen få standhaftige produsenter i 2011. Det ryktes også at godkjente/ ikke fullt så godkjente verksteder har ventelister til langt over sommeren allerede. Forstå det de som vil Jeg har kartlagt alle rundt oslofjorden i forbindelse med denne «skaden» ingen som kan ta jobben før july/ agust Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 (redigert) Leverandøren har som hovedregel rett til å rette feilen før du kan kreve heving. Unntaket er der retting åpenbart ikke vil føre frem. At innerlineren løsner fra skroget er en såpass stor feil, spesielt hvis det har ført til at selve skroglaminatet er skadet, at det ikke lar seg rette uten at båten taper verdi. Da kan prisavslag i tillegg til reparasjon være aktuelt i forbindelse med retting, eller så må kjøpet heves. Jeg regner med at du har kjøpt båten som forbruker. I så fall er det forbrukerkjøpsloven som gjelder om den gir deg bedre rettigheter enn avtalt garanti. Redigert 3.Mai.2021 av oyster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.