Jump to content

1 batteri kaputt og resten tappet helt ned, burde jeg bytte alle?


nomen

Recommended Posts

Når jeg kom ned i båten idag, oppdaget jeg at forbruksbanken kun hadde 10,35 volt.

 

Hovedstrømmen har vært av og batterimonitoren viste 0Ah, altså ingenting annet som har tappet de ned.

 

Startet motoren, og dynamoen pøste på med strøm.

Sjekket mine 3 110Ah forbuksbatterier, og kjente at det ene ble varmt.

 

Stoppet motor, og av med hovedstrøm, demonterte alle 3 batterier og tok de med hjem.

 

Batteriet som ble varmt, hadde en celle hvor syrevekten var under 1:10 ( det laveste på skalaen) spenningen var ca 10 volt.

Det er definitivt kaputt, og har da tappet ned de to andre til hhv. 11,7 og 11,5 volt.

 

 

Er igang med og lade disse opp igjen, men de har jo fått seg en trøkk.

 

Alle er fra 2016, og har blitt passet godt på mtp. etterfylling av batterivann, lading osv.

 

 

Siden batteriene er under 5 år, har jeg ett lite håp om å få reklamert på det som er kaputt.

Spørsmålet er om det er særlig lurt å sette ett nytt batteri inn sammen med de to andre fra 2016, som itilegg har vært kraftig nedtappet.

 

Om jeg kjøper nye batterier, lurer jeg på å gå for AGM.

De kan vel tappes mer ned, kunne jeg klart meg med 2 på 110Ah tro?

 

"Tilsvarer" 220 Ah AGM, 330Ah bly/syre?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...