Campingcruisern Startet 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2021 I og med at båten vår, en Fjord 24 Weekender, har lidd av diverse lekkasjer og påfølgende vannskader, har vi strippet den helt ned. I den forbindelse har vi fjernet septiktank og slanger som er forbundet med dette. Vi tenker derfor å stenge eller fjerne skroggjennomføringer som hører til dette (pluss diverse andre som ikke er i bruk) Det beste er vel å støpe igjen dette.?Men hva slags støp bruker man til dette? Såvidt jeg har forstått er epoxy best til slikt? Noen som kan peke ut hvilke produkter hos feks Biltema som kan brukes til slikt(lettest og raskest tilgjengelig her jeg bor)? Blir sykt forvirret av hva som brukes til hva og hva som trengs og hvordan det gjøres. Jo mer jeg leser om det, jo mer forvirret blir jeg ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Campingcruisern skrev for 3 timer siden: Det beste er vel å støpe igjen dette.?Men hva slags støp bruker man til dette? Dette støper du lett igjen med glassfiber og polyester. https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/polyester/polyester-2000045004?gclid=CjwKCAjwm7mEBhBsEiwA_of-THhrBjekdXuou_1yoCKnvGZWWZ7471dbjCPnvVbOfbk7EoGljKYWGhoCQ8QQAvD_BwE https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/kompositter/glassfibermatte-2000023906?gclid=CjwKCAjwm7mEBhBsEiwA_of-TNQahk4J1TJO9FRpKX4D9xcIWfiqfBoqneVsTwYTYLMD8TumTjUf_BoCotoQAvD_BwE Slip et område på ca 20cm i diameter rundt hullet slik at laminatet går ut i null. Slipingen gjør du fra utsiden, fra innsiden sliper du kun vekk gelcoat slik at du kommer inn på ren glassfiber. Bruk 1% herder når du blander polyester. Teip fast en pappkartongbit over hullet på innsiden. Klipp til tre biter som er litt større enn hullet og støp disse fast fra utsiden og mot papplata. Bruk en pensel til å væte glassfiberen passe. Til akkurat denne litte biten bruker du 3% herder, og blander kun en liten skvett i en kopp. (Poenget er at dette skal herde fort, og styrkemessig får denne lille biten ingen misjon). Bruk sprøyte fra apoteket for å dosere herder riktig. Når dette er herdet fjerner du pappbiten fra innsiden. Nå kan du rubbe over med et K40 slipepapir og støpe fra innsiden. Støp alle lagene ferdig i ett jafs. Du kan godt legge på 7-8 lag, klipp til biter med gradvis større størrelse. Den siste biten kan du godt rive til for hånd slik at du ikke får skarpe kanter, men det betyr ingenting. til slutt bygger du opp fra utsiden med glassfiber til du har fått tilbake skrogtykkelsen. Dette høres kanskje omstendelig ut, men det er fort gjort. Har du flere hull du skal støpe igjen tar du alle samtidig. Hvis du søker litt på google med baatplassen i søket finner du flere forklaringer på dette, også med bilder. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Er det så enkelt å støpe under opp fra utsiden? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Ja, faktisk, det går som en lek. Årsaken er at polyester er tixotropisk, det er ikke epoxy. Når du først klasker den på, så henger den godt av seg selv. Da er det bare å rulle ut luft med alu-rulla. Men det kan kreve litt øvelse å få på mattene. Trikset er da å bløyte opp matter på en pappbit, og legge den bløte matta rett på skroget. Da får man også en riktig andel polyester i forhold til matte. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hakkannen Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Bilder fra da jeg tettet noen skroggjennomføringer i et over 20 år gammelt skrog. Tettet til sammen fire hull. Ideelt sett skulle gjerne støpen ha vært fra begge sider ved bruk av polyester, men på grunn av innerlineren og generelt trange forhold på innsiden ble det til at jeg ble nødt til å tette kun fra utsiden. Derfor valgte jeg å bruke epoksy, da dette er en limtype jeg har jobbet en del med før og vet at limer godt til det meste, også eldre glassfiber. Skiftet også ut resten av gjennomføringene (som jeg ville beholde) i samme slengen, da til Trudesign. Slipte vekk flensen på skroggjennomføringene med vinkelsliper. Maskerte rundt med teip for å ha bittelitt "varslingssystem" om jeg var på vide veier. Vet en del bruker hullsag eller konisk bor, men siden alle gjennomføringene jeg skulle skifte var under vannlinja og det var en hel del av dem som skulle tas ble det kjappere og greiere med vinkelsliper for min del. Slipte inn som vist på første bildet for å raskest få vekk selve flensen fra gjennomføringene uten at det ble for mye varmgang. Når flensen var helt slipt vekk kunne gjennomføringene enkelt dyttes inn. Som Komodo beskriver over slipte jeg et felt som gikk mot null der selve hullene var. Vanlig å slipe om lag 12x tykkelsen av laminatet, men her kjørte jeg 14-15 ganger tykkelsen, siden jeg kun fikk støpt fra utsiden av. Siden skroget hos meg var såpass buet der gjennomføringene var ville det bli feil å slipe så flatt at man kunne lagt en linjal flatt fra senter og ut mot kanten, derfor slipte jeg inn ringer og spor der jeg målte dybden slik at jeg ikke skulle slipe for dypt eller for grunt. Så var det bare å lage seg til en form for støpebord da. Klippet til duk i passende dimensjoner, og blandet opp lim med litt fortykning i for å unngå for mye siging. Aluminiumsrulle er alltid kjekt å ha, men man kommer langt med gode hansker og håndmakt også. Jeg støpte alt i en omgang. Lurt å være godt forberedt å ha klippet til glassfiberen på forhånd. Det går jo fort med en del. Selv måtte jeg av med hanskene og til med litt klipping av glassfiber mellom satsene med epoksy, men det gikk greit. Velger du epoksy er det en fordel å bruke f.eks. isbokser til å blande i framfor blandebegrene man ofte får kjøpt hos forhandleren. En isboks har større flate og dermed går det ikke like fort varmgang i limen som ved smale begre. Blir limen varm er den bare å kaste, så har du blandet herder og base gjelder det å jobbe effektivt og rasjonelt slik at du får utnyttet all limen. Når epoksyen har herdet såpass at den er forholdsvis fast, men ikke hard er det enkelt å skjære vekk overskytende laminat. Når limen har herdet skikkelig kan overflaten slipes jevn. Selv brukte jeg først vinkelsliper til grovsliping av overflaten og så båndsliper til resten. Til slutt et godt lag med epoksy på toppen, som mattes ned etter herding og bunnstoff rett oppå. Burde kanskje brukt primer, men bunnstoffet sitter nå likevel godt i de fartene jeg seiler, så har ikke vært plaget med avskalling av bunnstoff på tross av at jeg ikke hadde tid til primer den gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 2.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Hakkanen: Ikke rart jeg blir forvirret. En anbefaler epoxy og en anbefaler polyester . Det var nok din tidligere tråd om dette, som gjorde at jeg tenkte man burde bruke epoxy. Båten står på land, så det skal vel være mulig å komme til på begge sider. Men hvordan vet jeg hva som er best? Og hvis vi skal bruke epoxy , hva er det man trenger fra Biltema som tilsvarer det du har brukt? Ser at den glassfiber duken du har brukt er finere vevd og enn den som er anbefalt til polyester lenger opp her ? Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 (redigert) Båten din er laget av GlassfiberArmert Polyester (GAP. På engelsk GlaaaReinforced Polyester = GRP). Det mest naturlige blir vel egentlig å bruke polyester og glassfibermatter vil jeg tro https://www.dycas.no/laminering-og-liming/38-poltix-reparasjonssett-250-ml.html til å reparere med, og sparkle med: https://www.dycas.no/25-sparkling Redigert 2.Mai.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Jens_P Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Skal du gå vitenskapelig til verks og ha det beste resultatet så gjør du en vedheftsprøve, ref @Knude. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hakkannen Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Campingcruisern skrev for 4 timer siden: Båten står på land, så det skal vel være mulig å komme til på begge sider. Men hvordan vet jeg hva som er best? Og hvis vi skal bruke epoxy , hva er det man trenger fra Biltema som tilsvarer det du har brukt? Ser at den glassfiber duken du har brukt er finere vevd og enn den som er anbefalt til polyester lenger opp her ? Beklager, det var ikke intensjonen å forvirre. Jeg valgte epoksy hovedsakelig fordi jeg kun kom til fra utsiden av laminatet (epoksy limer bedre mot de fleste underlag, på generell basis), da stolte jeg mer på epoksy enn polyester. Men også fordi jeg ikke hadde tid til å la laminatet tørke ut over tid og fordi jeg i tillegg har mer erfaring med bruk av epoksy enn polyester. Hadde jeg som deg kommet til fra begge sider hadde jeg nok heller vurdert polyester ja. Fordelen med polyester er at den ikke er like følsom for blandingsforholdet herder/base som epoksy (feil blandingsforhold med epoksy = dårlig herding og styrke), i tillegg er polyesteren en god del rimeligere i innkjøp. Fordelen med epoksy er bedre liming til de fleste materialer, den krymper ikke nevneverdig og er tettere mot vanninntrengning. Lagde blant annet gasskassen til båten min i polyester og har også støpt enkelte andre ting fra bunn av med polyester, men da har alt vært nytt og polyesteren har heftet godt med resultatet at laminatet ble sterkt og bra. Har vel egentlig alltid tenkt slik at ved nybygg ville jeg ha valgt polyester, men ved reparasjoner hadde jeg valgt epoksy, mest fordi jeg stoler mer på limeegenskapene der. Biltema har det de kaller lamineringsepoksy som gjør samme jobben som WestSystems variant. Har brukt en del av Biltemas epoksy til diverse prosjekter, den er god den så lenge man er nøye med blandingsforholdet. De har også polyester som fungerer helt fint. Til laminering skiller man mellom matte og duk/vev, der matta (som Biltema fører) kun er beregnet for bruk med polyester, ikke epoksy (matta inneholder bindemidler som binder seg med polyester, ikke epoksy). Mens duken kan brukes for begge, både polyester og epoksy. Bildene jeg la til i forrige post var mer for å vise litt av det Komodo beskrev med bilder, slik gjorde jeg det med tanke på slipingen av skråkanten og lamineringen av duk opp til ønsket skrogtykkelse ble oppnådd Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 2.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 (redigert) Noen av de som skal tettes er under vannlinjen, så da er det vel veldig viktig at det holder?! En annen forskjell jeg mener å ha lest, er vel at epoxy er mindre var for temperaturen under herding, da den ikke absolutt må ha høy temperatur under hele herdingen, og starter opp igjen herdingen hvis den blir for lav en stund? Temperaturen her på Nordmøre er jo ikke så høy enda, spesielt på nattetid. Det er mulig å ha en ovn på og holde grei temperatur innvendig i båten, men blir fort litt mer komplisert utvendig. Forøvrig kjempekjekt med bilder og fremgangsmåte så man skjønner litt mer gangen i ting ?? Redigert 2.Mai.2021 av Campingcruisern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 (redigert) Jeg holder på med akkurat samme jobben, bytte noen gjennomføringer, og lappe igjen hull som ikke lenger skal brukes. Også for meg stod valget mellom polyester og epoxy. Jeg har landet på epoxy i mitt tilfelle av primært én årsak: temperaturen. Polyester krever gnaske høy temperatur fram til den er ferdig utherdet, mens epoxy tåler så lav temperatur at herdingen tar pause, den kommer likevel i gang igjen når temperaturen stiger. Med utetemperatur opp til 3-4 varmegrader på dagen, og ned til -5 på natten, vil polyester krever for mye kunstig varme over iallefall et par dager, helst mer. Med epoxy kan jeg sørge for at råvarene holder god romtemperatur fram til jeg klasker det på båten, slik at herdingen kommer i gang. Så sette på ei lita varmevifte i båten over natta med litt isolasjon mot skroget på yttersida. Da vil det herde ferdig over tid. Forøvrig har jeg valgt å slipe slik at tykkelsen på laminatet går mot null, fra begge sider. Jeg har plass å støpe fra innsiden også. Og der så jeg at Campingcruisern er innom akkurat det samme. Legger ved et bilde av hull klargjort for støping fra innsiden. Det er likedan på utsiden. Redigert 2.Mai.2021 av alf-inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2021 Hadde satt inn en ny gjennomføring med blindplugg i enden. Såfremt dette ikke står i veien for annen moro, da. Plutselig så ønsker du eller neste eier den gjennomføringen igjen. På forrige båten fjernet jeg en ekkolodd sender, og satt inn skrogjennomføring med blindplugg/ mutter i enden. Det er jo helt tett. Hadde i tillegg fyllt hele gjennomføringen med sika eller tech7, så selvom endemutteren skulle ha gitt seg - umulig å se for seg - så ville det fremdeles vært tett. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2021 nordan family 27 skrev for 14 timer siden: Hadde satt inn en ny gjennomføring med blindplugg i enden. Såfremt dette ikke står i veien for annen moro, da. Plutselig så ønsker du eller neste eier den gjennomføringen igjen. Søkte meg nesten blå etter en slik løsning da jeg sto i vurderingsfasen om jeg skulle tette hullene eller ikke, men Trudesign har dessverre ikke blindplugger/blindlokk. Alternativet; å sette inn en ny messinggjennomføring med blindplugg i messing var ikke aktuell for min del. Litt av poenget med å skifte til Trudesign over alt er jo å slippe bekymre seg for korrosjon mer. For hadde Trudesign hatt en løsning for enkelt tette gjennomføringer hadde dette selvfølgelig blitt valgt framfor jobben med å støpe nytt. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2021 Du kan jo sette Trudesign gjennomføring og Trudesign kuleventil, og så en messing eller syrefast plugg eller endemutter i ventilen igjen, og heller bytte endemutteren år om annet. Bestiller du rett Trudesign så passer jo gjengene overens. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2021 Ikke dum løsning det @nordan family 27 Vurderte forsåvidt å sette inn gjennomføring og ventil + slangestuss og bare trekke en slange litt høyt opp etter skutesiden med trepropp i enden, men de koster jo en del disse ventilene, så da jeg kunne støpe igjen to hull for prisen av en septikventil ble det at økonomien trumfet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.