Jump to content

AIS jag ser men syns jag?


Maufen

Recommended Posts

Hej, 

 

Har i vintras installerat en Raymarine AIS 650 i båten. I samband med detta tog jag bort den gamla VHF:en (planen är att köpa en ny men det får vänta). Så i min installation idag har jag ingen VHF radio, utan tog VHF kabeln och satte rakt in AIS (samt GPS antenn). Jag beställde ett nytt MMSI nummer och programmerade AIS:en via ProAIS verktyget. 

 

AIS:en lyser grönt och jag ser andra båtar på mina två Raymarine plottrar. Så långt är allt frid och fröjd, dvs jag tar emot signaler från andra. Men jag är osäker om jag 'syns', kollar jag på Marinetraffic och andra internetbaserade tjänster syns jag inte medan de jag ser syns. Har haft AIS på minst i 12 h. 

 

Har kopplat upp mig med ProAIS och får inga felmeddelande därifrån. 

 

Vad kan vara fel? 

Det kan väl inte vara nödvändigt att ha VHF för att det skall funka eller? 

 

Tar tacksam emot förslag vad som kan vara fel. 

Link to post
Share on other sites

Maufen skrev 29 minutter siden:

 Jag beställde ett nytt MMSI nummer och programmerade AIS:en via ProAIS verktyget. 


varför beställde du nytt MMSI-nummer?

du skall ha samma MMSI nummer i både VHFn o AISn

 

var ligger du, ser Sverige i din profil.......

är du i närheten av Marstrand ? Så kan jag testa o se om jag ser dig !?

 

Du har säkert gjort rätt, att man inte syns på MT kan bero på många saker !:smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tack för svaren. Vad gäller MMSI hade jag inget tidigare så därför tog jag ut ett nytt. 

 

Dessvärre ligger jag en bra bit från Marsstrand, hemmahamn Karlshamn Blekinge. Men tack ändå. 

 

Vad gäller MT så syns andra båtar i samma hamn på MT, vilket är mycket märkligt. 

 

Behöver jag ha en VHF för att AIS:en skall kunna skicka ut? 

Link to post
Share on other sites

Karlshamn blir lite långt :lol:....men har du lite Flaggpunsch ombord, kan jag komma innom :wink:

 

nej du behöver ingen vhf......AIS systemet är helt separat med egen gps o egen vhf sändare.....

 

det kan vara så enkelt att de andra båtarna i din hamn har ais-antennen plasserad högre än dig.....då får de längre räckvidd

 

kan du inte gå bort till ngn av båtarna i din hamn som du ser på MT,

o fråga dom om dom ser dig ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Maufen skrev 9 minutter siden:

Behöver jag ha en VHF för att AIS:en skall kunna skicka ut? 

 

Nei, men du trenger selvfølgelig en VHF/AIS antenne, og GPS-antennen som fulgte med AIS'n.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jag använde den gamla VHF antennen som satt i VHF radion. GPS antenn använde jag den externa som jag hade till min gamla plotter (min nya plotter har inbyggd). Jag kan se i ProAIS att jag har GPS mottagning så den borde ju funka (se bifogad bild). 

 

PXL_20210430_112825678.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...