Jump to content

Securmark og Småbåtregisteret - hva gjelder etter sammenslåingen?

Sørlandssommer

Recommended Posts

Tidligere i vår kjøpte jeg en båt som var registrert hos Securmark. Den hadde også registreringsnummer basert på det.

I forbindelse med omregistrering fikk både selger og jeg beskjed om at omregistrering nå skulle skje via Småbåtregisterets nettside. Altså ved at kjøper logget seg inn med f eks BankID og ba om omregistrering. Selger fikk deretter en melding om at han måtte logge seg inn og godkjenne salget. 

Dette ble utført, og båten kom opp på min egen "Min Side", men med teksten "venter på godkjenning"

Da intet mer skjedde de neste 14 dagene tok jeg kontakt med Småbåtregisteret og spurte. Fikk beskjed om at de manglet dokumentasjon på kjøpet (noe som i seg selv er sært siden selger hadde godkjent salget elektronisk). Men jeg sendte da i alle fall inn kopi av kjøpekontrakt.

Kort tid etter fikk jeg melding om at båten var omregistrert, og at den hadde fått registreringsnummer "Tre bokstaver - tre siffer".

Jeg kontaktet på nytt Småbåtregisteret og spurte om hvorfor jeg fikk nytt registreringsnummer, jeg skulle jo bare omregistrere. Spurte også hvorfor det fortsatt står "venter på godkjenning" på MinSide.

- Fikk til svar at det var noe datatrøbbel som gjør at det står "venter på godkjenning". Og at det er normalt å få nytt registreringsnummer når man melder seg inn i et register.

Jeg sendte på ny mail og ba om en redegjørelse. Jeg har nemlig aldri forsøkt å bytte noe register. Jeg og selger forsøkte bare å omregistrere en Securmarkregistrert båt, og fulgte prosedyren til punkt og prikke. Jeg spurte i mailen om alle som har en Securmark registrert båt får nytt registreringsnummer. Og om jeg nå kan risikere å få årlig regning fra både Securmark og Småbåtregisteret...

- Denne henvendelsen vil de altså ikke svare på..!

Er det noen som vet hva som egentlig gjelder etter disse to (Småbåtregisteret og Securmark) slo seg sammen?

Det er en omlegging  på gang i av Småbåtregisteret og Securmark.

Fikk følgende mail i begynnelsen av april som muligens forklarer det som foregår.

Hei, Xxxxx
Nå gjør vi det litt enklere og litt tryggere å være båteier. Securmark planlegger å slå sin registerordning sammen med Redningsselskapets småbåtregister, og bli til ett register.

Småbåtregisteret er Norges største båtregister, og drives av Redningsselskapet (RS). Securmark er i dag et heleid datterselskap av Redningsselskapet og samordningen skjer som ledd i en rent konsernintern omorganisering. Med tyverimerking fra Securmark gjør du verdiene dine verdiløse for tyvene, og registrering i Småbåtregisteret gjør blant annet at redningspersonell har oppdatert kontaktinformasjon til deg hvis noe skulle skje med din båt. Sammen passer vi på deg - og båten din!

Kort fortalt:

Du som har Securmark-merket båt/motor blir ved sammenslåing automatisk overført til Redningsselskapets småbåtregister. Prisen er den samme, og du trenger ikke å foreta deg noe.
Det aller meste blir som før, men du får noen ekstra fordeler, gjeldene fra 15. mars:
1. Ny «Min side» med enkel innlogging via BankID – hvis du vil prøve.
2. Nytt båtskilt – hvis du vil ha.
3. Medlemspris i nettbutikken til Redningsselskapet – hvis du trenger sikkerhetsutstyr.

Hvorfor gjør vi dette, og hva betyr det for deg som kunde og behandling av dine personopplysninger?

Formål med samordningen

Med samordningen av registrene vil vi øke kvaliteten på registreringsordningen og databasen for lagring og behandling av registrert informasjon. Informasjonen din vil behandles med samme formål: Sikre oppdatert informasjon om deg og båten din dersom noe skulle skje!

Ved en sammenslåing av registrene vil vi kunne øke behandlingseffektiviteten og kvaliteten på registreringstjenesten og gjøre Redningsselskapet i stand til å tilby bedre tjenester til våre kunder!

Følger med samordningen
Rent praktisk innebærer samordningen at de opplysningene som i dag er inntatt i Securmark sine kunderegistre blir overført til Redningsselskapet for innføring i Småbåtregisteret. Overføringen vil bli gjennomført med virkning fra 15. mars 2021 og Redningsselskapet overtar da behandlingsansvaret for disse opplysningene. Dette innebærer ingen øvrige endringer i bruken av opplysningene dine.

Personvern
Redningsselskapet vil sikre at all videre behandling av dine personopplysninger skjer innenfor rammene av den til enhver tid gjeldende personvernlovgivningen, inkludert de krav som gjelder etter Personvernloven og GDPR. Nærmere informasjon om håndtering av de personopplysninger som overføres etter innføringen i Småbåtregisteret finner du her:
https://www.redningsselskapet.no/personvern/personvern-smabatregisteret/

Her finner du også mer informasjon om kontaktpersoner for henvendelser om personvernspørsmål, samt nærmere informasjon om dine rettigheter til sletting, retting mv. etter personvernlovgivningen.
Dersom du ønsker å reservere deg mot overføringen fra Securmark til Småbåtregisteret ber vi om å få skriftlig beskjed innen 12. mars 2021 via e-post til mail@securmark.no eller ved brev adressert til «Securmark Scandinavia AS, Postboks 1881 Stoa, 4858 Arendal».

Vi gjør oppmerksom på at utøvelse av reservasjonsretten vil medføre at dagens registrering bortfaller, og at dine opplysninger ikke lenger vil være tilgjengelige for søk eller bruk i forbindelse med uønskede hendelser, eierskifte mv. da Securmark ikke lenger vil opprettholde registertjenesten etter gjennomføringen av overføringen. Enkelte forsikringsselskap og båthavner krever at båten er registrert i Småbåtregisteret, så sjekk med ditt forsikringsselskap og båthavn før du reserverer deg mot overføring.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...