ShetlandMarte Startet 3.Mai.2021 Del på Facebook Startet 3.Mai.2021 Hei! Jeg har nylig gått til innkjøp av min første båt - en Shetland Family 4 fra 1977. Jeg er ny i båtverden, og skjønner ikke alltid båtlingoen, beklager på forhånd. Båten går fint på vannet, men kunne trengt litt omtanke. Det virker som om fugen mellom dørlisten, yttergulvet og kahytten (?) er morken, slik at det lekker inn i båten. På innsiden av døren er det noe som ser ut som mose som stikker ut av dørlisten, vet ikke om dette er et gammelt tetningsmiddel eller hva. I tillegg ser det ut som om det er fuktskade på veggen inne til venstre, denne buler litt ut. Typisk har det lagt seg mye snø på utsiden av denne veggen vinterstid, båten har vært lagret ute. Er det noen som har tips til hvordan man på best mulig måte kan tette på nytt så det kan bli tørt på innsiden? Jeg er som sagt nybegynner, og noe stort renoveringsprosjekt kommer ikke til å skje her, båten er god nok. Men jeg kunne tenke meg å male gulvene både ut- og innvendig, samt pusse litt på inventaret. Da må båten bli tørr først. Takker for hjelpen! Vennlig hilsen Marte Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mai.2021 Del på Facebook Svart 3.Mai.2021 For å få best mulig hjelp her, hadde det vært fint med noen bilder, gjerne av der du har observert "mose". Velkommen til forumet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Mai.2021 Del på Facebook Svart 3.Mai.2021 Hei , velkommen til forumet! Shetland er gode båter. Jeg har en Shetland 498, altså 16 fot, som jeg fisker med. Jeg vil anbefale at du tar bilder av de områdene du spør om. I min båt er det glassfiber hele veien og kun litt treverk inne. Så usikker på hvordan din er. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ShetlandMarte Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2021 Takk for raskt (!) svar, her kommer bilder: Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Veggen ser ut til å være i glassfiber. Hvis den er lik min så er det glassfiber tvers igjennom, så da er nok selve veggen i fin forfatning. Men fukten kommer inn et sted. Vinduene er typiske lekkasjepunkter. Kan ofte tettes med Captain Tolley hvis det er pakningen som lekker: https://www.maritim.no/captain-tolley Men jeg forstår ikke hvorfor veggen "buler". Burde ikke gjøre det hvis det er massiv glassfiber (som mine vegger er). Den dørstokken hadde jeg skrudd ut og erstattet med en ny som jeg hadde oljet med Owatrol olje eller noe som beskytter godt. I tillegg hadde jeg "lagt den" i Sika ned mot dørken, samt lagt Sika i alle kanter, slik ayt man stopper vann fra å komme inn under dørstokken. Utvendig hadde jeg sjekket alle skjøtepunkter mellom plater, og kanskje fuget med Tec7/ Sika eller noe annet som tåler sol og fuktighet. Dere må uansett prøve å lokalisere hvor fukten kommer inn hen, og der utbedre (tette). Gulvene hadde jeg malt med egnet maling, eller lagt på et belegg som tåler fukt. Men aller først hadde jeg satt en luftavfukter inni båten, lukket alle luker og latt den tørke ut all fuktigheten som er der nå. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ShetlandMarte Svart 4.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Tusen takk for tips! Jeg har inntrykk av at veggen er dekket med tapet eller noe på innsiden, og at det er denne som buler og har løsnet liksom fra glassfiberveggen innenfor.. Jeg er nesten 100% sikker på at vannet kommer inn under denne veggen, at det ikke er tett mellom dørken og veggen. Resten av inventaret er tørt, inkl. puter osv som ligger under vinduene. Er Sika det samme som sikaflex? Det virker som om det er mange forskjellige typer sikaflex, er det en type du pleier å bruke? Igjen, tusen takk for hjelp! Helt supert. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Sikaflex ja. Jeg husker aldri hvilken sikaflex som er best. Selv bruker jeg mest Tec7, men dørstokken hadde jeg ikke satt ned i Tec7 tror jeg, for da sitter den godt for "evig". Jeg tror jeg hadde brukt en mer ren fugemasse med mindre lim til det. Samme mellom dørk og vegg. Gulvet blir nok lettest å holde rent med å male det med tokomponent lakk/ maling eller topcoat (gelcoat med 4% (tror jeg) herder). Min Shetland har innstøpt oppkant mellom vegg og dørk, så der må vannet opp ca 10 cm før det kan renne inn i kabinen. Men det ser ut til at i din båt så går veggen helt ned og står på dørken. Da må det tettes godt der med en god fugemasse. (Vask alltid med aceton før du prøver å feste fugemassen, for da får du bort gammelt fett etc. ) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.