PanzerHans Startet 3.Mai.2021 Del på Facebook Startet 3.Mai.2021 Jeg har en nyervervet dobbeltinstallasjon av KAD43-290DP med manuelle kabler for styring av turtallet på maskinene. Irriterer meg over at babord maskin har lavere turtall enn styrbord på samme spakeposisjon (ca 200 RPM). Masete når jeg skal slå revers og båten vrir seg.... Har: Seastart 700: http://www.seastarsolutions.com/wp-content/uploads/2011/06/700TS-and-700TD-Controls-Rev.4-003123.pdf Kikket litt på skjematikken til motoren for å se om jeg kan justere rett på kabelen på motorsiden og kom til min forundring over at de også har elektronisk styring: https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-spare-parts.aspx?Catalog=7738870&Category=27&View=5096B Er det noen vesentlig fordeler med dette vs, de helt mekaniske? Verdt å vurdere å få byttet til? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 3.Mai.2021 Del på Facebook Svart 3.Mai.2021 Om du er villig til å betale 50-70000 for elektroniske spaker, så er det så klart verdt det. Men jeg tror nok at det skal/bør være mulig å justere bort differansen mellom motorene til bortimot null med spakene du har i dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bellil Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 I fri så er begge like. Framover så er turtallet likt og begge spaker parallelle. Akter så er ikke turtallet likt ved parallelle spaker. Er det riktig forstått? Har selv to ganger KAD32 med elektronisk styring og det er helt gull, men har aldri hatt noe annet så jeg kjenner ikke til forskjellen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PanzerHans Svart 4.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 (redigert) I fri er de like, setter jeg den fremover, så skiller det 2-300 på parallell posisjon og tilsvarende bakover. Mindre praktisk problem bakover, da det er sjelden jeg kjører det så hardt, men frustrerende likevel. Jeg antar det bare er litt lenger vandring på gasswire på babord side slik at gassarmen beveger seg litt etter styrbord sin gassarm. Håper det er en justeringsskrue der, men jeg har ikke fått kikket etter ordentlig enda. Redigert 4.Mai.2021 av PanzerHans (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bellil Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Dette, må slik jeg skjønner det, skyldes at wiren står lengre inn eller ut på en eller begge tilkoblingspunktene og dermed skyver den mindre på gssspjeldet. Jeg ville ha sjekket der. Hvis de er like så mener jeg det neste er at den ene motoren faktisk får mindre drivstoff ved samme åpning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PanzerHans Svart 5.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Har vært og kikket idag men har ikke funnet noen god måte å få synket turtallet mellom motorene. Når jeg "tomgangskjører" motorene oppover på turtall så ligger babord litt bak, men når jeg trekker turtallet nedover igjen, så synkes det. Mulig det kan justeres på kablene, men jeg er usikker på hvordan, da de har samme utgangsturtall (600RPM). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 5.Mai.2021 Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Høres ut som det er stor slakke i wiren siden den ikke er i synk på vei opp, men er synk på vei ned. Sjekk wiren ved pumpa på motoren og på hendelen. Om du røsker litt i gasshendelen på pumpa, så merker du kansje at det er stor forskjell på babord og styrbord motor. Da er det enklere å finne ut hvor slakken er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 6.Mai.2021 Del på Facebook Svart 6.Mai.2021 Er wiren brun eller sort? Brun er gammal treg og sort er ny teflon som går 50 ganger lettere :-). Har du brun, så bytt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PanzerHans Svart 6.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2021 Den er brun..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 6.Mai.2021 Del på Facebook Svart 6.Mai.2021 Da motoren er mekaninsk styrt vil en elektronisk gear kontrol løsning bare gå ned til en boks på motoren og wire/ kabel videre. Volvos EDC løsning var både dyr og dårlig. Bytt til teflonkabler, idiotsikkert og billig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PanzerHans Svart 6.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2021 bellen skrev for 8 timer siden: ...... Om du røsker litt i gasshendelen på pumpa, så merker du kansje at det er stor forskjell på babord og styrbord motor. Da er det enklere å finne ut hvor slakken er. Supert tips. Det skal jeg gjøre. Det skal vel strengt tatt ikke være noe slakk her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PanzerHans Svart 6.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2021 hanto1 skrev for 1 time siden: Da motoren er mekaninsk styrt vil en elektronisk gear kontrol løsning bare gå ned til en boks på motoren og wire/ kabel videre. Volvos EDC løsning var både dyr og dårlig. Bytt til teflonkabler, idiotsikkert og billig. Takk, det havner på lista mi over prioriteringer til høsten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 6.Mai.2021 Del på Facebook Svart 6.Mai.2021 (redigert) PanzerHans skrev for 3 timer siden: Den er brun..... Bare å bytte. Jeg bytta på en Bavaria32sport vi hadde. Ble knallbra :-) Redigert 6.Mai.2021 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.