Jump to content

KAD43 - elektronisk turtallsstyring - erfaringer


PanzerHans

Recommended Posts

Jeg har en nyervervet dobbeltinstallasjon av KAD43-290DP  med manuelle kabler for styring av turtallet på maskinene. Irriterer meg over at babord maskin har lavere turtall enn styrbord på samme spakeposisjon (ca 200 RPM). Masete når jeg skal slå revers og båten vrir seg....

Har: Seastart 700: http://www.seastarsolutions.com/wp-content/uploads/2011/06/700TS-and-700TD-Controls-Rev.4-003123.pdf

Kikket litt på skjematikken til motoren for å se om jeg kan justere rett på kabelen på motorsiden og kom til min forundring over at de også har elektronisk styring: https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-spare-parts.aspx?Catalog=7738870&Category=27&View=5096B

Er det noen vesentlig fordeler med dette vs, de helt mekaniske? Verdt å vurdere å få byttet til?

Link to post
Share on other sites

I fri så er begge like.

Framover så er turtallet likt og begge spaker parallelle.

Akter så er ikke turtallet likt ved parallelle spaker. Er det riktig forstått?

 

Har selv to ganger KAD32 med elektronisk styring og det er helt gull, men har aldri hatt noe annet så jeg kjenner ikke til forskjellen.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I fri er de like, setter jeg den fremover, så skiller det 2-300 på parallell posisjon og tilsvarende bakover. Mindre praktisk problem bakover, da det er sjelden jeg kjører det så hardt, men frustrerende likevel.

Jeg antar det bare er litt lenger vandring på gasswire på babord side slik at gassarmen beveger seg litt etter styrbord sin gassarm. Håper det er en justeringsskrue der, men jeg har ikke fått kikket etter ordentlig enda.

 

Redigert av PanzerHans (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette, må slik jeg skjønner det, skyldes at wiren står lengre inn eller ut på en eller begge tilkoblingspunktene og dermed skyver den mindre på gssspjeldet.

 

Jeg ville ha sjekket der.

Hvis de er like så mener jeg det neste er at den ene motoren faktisk får mindre drivstoff ved samme åpning.

Link to post
Share on other sites

Har vært og kikket idag men har ikke funnet noen god måte å få synket turtallet mellom motorene. Når jeg "tomgangskjører" motorene oppover på turtall så ligger babord litt bak, men når jeg trekker turtallet nedover igjen, så synkes det. Mulig det kan justeres på kablene, men jeg er usikker på hvordan, da de har samme utgangsturtall (600RPM).

Link to post
Share on other sites

Høres ut som det er stor slakke i wiren siden den ikke er i synk på vei opp, men er synk på vei ned. Sjekk wiren ved pumpa på motoren og på hendelen. Om du røsker litt i gasshendelen på pumpa, så merker du kansje at det er stor forskjell på babord og styrbord motor. Da er det enklere å finne ut hvor slakken er. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 8 timer siden:

...... Om du røsker litt i gasshendelen på pumpa, så merker du kansje at det er stor forskjell på babord og styrbord motor. Da er det enklere å finne ut hvor slakken er. 

Supert tips. Det skal jeg gjøre. Det skal vel strengt tatt ikke være noe slakk her?

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 1 time siden:

Da motoren er mekaninsk styrt vil en elektronisk gear kontrol løsning bare gå ned til en boks på motoren og wire/ kabel videre. Volvos EDC løsning var både dyr og dårlig. Bytt til teflonkabler, idiotsikkert og billig.

Takk, det havner på lista mi over prioriteringer til høsten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...