Jump to content

Yamaha F80, offeranoder sitter potte fast i braketten. Hvordan får jeg dem løs?

adundas

Recommended Posts

Sink-anodene sitter fast! Hvordan får jeg dem av? 🤔 Ikke mitt bilde (glemte å ta selv), men jeg har tre tilsvarende indre anoder på min Yamaha F80. Problemet er at selve sink-anoden sitter som limt til braketten. Jeg har prøvd å dunke med hammer og vri med hender og tang, men de står helt potte fast. Har dere noen gode tips? Jeg vet ikke hvor mye kraft jeg kan bruke - er redd for å ødelegge noe.

internal_anodes_8669de2bd6fd795aa3d3ebbe4490c025af226401.jpg.69954bbf0cf6ff76d73067941a4a968e.jpg

Mort1 skrev 2 minutter siden:

Hvis du velger å bruke de om igjen, så ville jeg stålbørstet de godt...

NEI, NEI, NEI ! Bruker du STÅLbørste passiviserer du anodene og de "varer" evig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har ikke så mye erfaring, men jeg skrubbet en slik klump jeg har på stevnsbeslaget grundig med en stålbørste, og påfølgende sesong ofret nesten ikke anoden seg noe. Men litt "pirking" med et et skrujern kan nok ikke bety så mye.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

OK! Jeg kjøpte nye anoder i fjor, fra Boatparts.no, men disse har for kort "endestykke", så skruen får ikke skikkelig tak. Jeg ser at alle Yamaha-anoder jeg googler meg frem til ser like ut, så vet ikke helt hvilken type som stod der fra før. Men er det bare til å kjøpe en lenger bolt, i så fall? Rustfri? Noe spesielt å tenke på?20210504_133405.jpg.9fa8376cd7361a4ebf574bb1946f1829.jpg

Lars H. skrev for 5 timer siden:

NEI, NEI, NEI ! Bruker du STÅLbørste passiviserer du anodene og de "varer" evig.

Dette er jeg overhode ikke klar over. Har stålbørste anoden på braketter på påhengser ved flere anledninger, og de har fortsatt å ofre seg, har hatt flaks der da....

Er det noen som vet noe mer om dette? som kan forklare litt....

Mort1 skrev 13 minutter siden:

Dette er jeg overhode ikke klar over. Har stålbørste anoden på braketter på påhengser ved flere anledninger, og de har fortsatt å ofre seg, har hatt flaks der da....

Er det noen som vet noe mer om dette? som kan forklare litt....

Jeg googlet litt rundt etter det @Lars H. skrev, og det virker som om det er noe flere er klar over. Men samtidig er det flere som mener at det ikke stemmer. Så tipper det koker ned til om man tar sjansen, og da er i alle fall svaret enkelt for min del. Jeg pusser ned med sandpapir. :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...