adundas Startet 3.Mai.2021 Del på Facebook Startet 3.Mai.2021 Sink-anodene sitter fast! Hvordan får jeg dem av? 🤔 Ikke mitt bilde (glemte å ta selv), men jeg har tre tilsvarende indre anoder på min Yamaha F80. Problemet er at selve sink-anoden sitter som limt til braketten. Jeg har prøvd å dunke med hammer og vri med hender og tang, men de står helt potte fast. Har dere noen gode tips? Jeg vet ikke hvor mye kraft jeg kan bruke - er redd for å ødelegge noe. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 3.Mai.2021 Del på Facebook Svart 3.Mai.2021 Men du fikk bolten ut? Når bolten er ute, så kan du legge de i kokende vann en halvtime. Sitér dette innlegget Link to post
adundas Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2021 Jepp, bolten er ute. Det var derfor jeg ble så overrasket over hvor godt fast de satt. Men da prøver jeg koking i morgen - takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Ha gjerne litt sitronsyre i det kokevannet så bør den gå enda fortere. Den er snill mot aluminium også. Sitér dette innlegget Link to post
adundas Svart 4.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Da var anodene ute. Bør disse byttes, eller tåler de én sesong til? Ser ikke så veldig mye tæring..? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Gamle anoder kan av en eller annen grunn bli inaktive. Jeg kan ikke kjemien bak dette, men vi byttet for sikkerhets skyld, da anodene sannsynligvis var fra 2009. Hvis du velger å bruke de om igjen, så ville jeg stålbørstet de godt... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Mort1 skrev 2 minutter siden: Hvis du velger å bruke de om igjen, så ville jeg stålbørstet de godt... NEI, NEI, NEI ! Bruker du STÅLbørste passiviserer du anodene og de "varer" evig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
adundas Svart 4.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Lars H. skrev 3 minutter siden: NEI, NEI, NEI ! Bruker du STÅLbørste passiviserer du anodene og de "varer" evig. Hva vil dette si? Jeg har allerede skrapt de litt renere med et skrujern - oppstår samme problem? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Jeg har ikke så mye erfaring, men jeg skrubbet en slik klump jeg har på stevnsbeslaget grundig med en stålbørste, og påfølgende sesong ofret nesten ikke anoden seg noe. Men litt "pirking" med et et skrujern kan nok ikke bety så mye. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
adundas Svart 4.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 OK! Jeg kjøpte nye anoder i fjor, fra Boatparts.no, men disse har for kort "endestykke", så skruen får ikke skikkelig tak. Jeg ser at alle Yamaha-anoder jeg googler meg frem til ser like ut, så vet ikke helt hvilken type som stod der fra før. Men er det bare til å kjøpe en lenger bolt, i så fall? Rustfri? Noe spesielt å tenke på? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Sett boltene inn med aluminiumspasta så får du de ut igjen neste gang og.... Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Lars H. skrev for 5 timer siden: NEI, NEI, NEI ! Bruker du STÅLbørste passiviserer du anodene og de "varer" evig. Dette er jeg overhode ikke klar over. Har stålbørste anoden på braketter på påhengser ved flere anledninger, og de har fortsatt å ofre seg, har hatt flaks der da.... Er det noen som vet noe mer om dette? som kan forklare litt.... Sitér dette innlegget Link to post
adundas Svart 4.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Mort1 skrev 13 minutter siden: Dette er jeg overhode ikke klar over. Har stålbørste anoden på braketter på påhengser ved flere anledninger, og de har fortsatt å ofre seg, har hatt flaks der da.... Er det noen som vet noe mer om dette? som kan forklare litt.... Jeg googlet litt rundt etter det @Lars H. skrev, og det virker som om det er noe flere er klar over. Men samtidig er det flere som mener at det ikke stemmer. Så tipper det koker ned til om man tar sjansen, og da er i alle fall svaret enkelt for min del. Jeg pusser ned med sandpapir. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.