Jump to content

Kan jeg plugge hull på eksos til Mercury 9.9hk firetakter


glad

Recommended Posts

En venn har annskaffet en seilbåt med en løsning der man har installert en påhengsmotor i en brønn i cockpiten (Dehler).

 

Med båten fulgte en Mercury 9.9 hk firetakter som er helt topp, og den slipper ut eksosen ut gjennom propellen. Sistnevnte er vesentlig da motoren sitter i selve brønnen.

 

Men, eksospotten har et lite hull oppe på motoren som slipper ut røyk og som jeg ikke kan forstå funksjonen av. Hva skjer hvis man rett og slett plugger dette? Det vil redusere støy og røyk i cockpit. Jeg har forsøkt å holde fingeren over og kan ikke se at motoren plages av det. Når jeg tetter hullet kommer all eksosen ut gjennom propellen istedenfor bare litt. Jo raskere den går jo mer av eksosen slippes ut nede.

 

2AA5C3E2-7029-4D76-A5CD-C501044384C0_1_105_c.jpeg.6506db21f60a559bb3109319737a7417.jpeg

 

 

Link to post
glad skrev 48 minutter siden:

Ikke noen ukvalifisert synsing en gang?

 

Kan hullets funksjon være å hindre bobling på stillestående tomgang? 

 

Har ingen anelse om hullets egentlige hensikt, men jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å plugge dette. Om det ikke er sladrehull for kjølingen (har du sjekket impelleren?) er det kanskje sladrehull for å sjekke om motoren har startet? :-)

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post

Jeg tror du er inne på noe at det har til hensikt å forhindre bobling når den går på tomgang. Men så er jo det ønskelig slik båten motoren brukes. Hullet blir tettet i dag.

 

(Det kommer kjølevann ut av kontrollstrålen - i denne konfigurasjonen kommer det gjennom den blå slangen for at det ikke skal treffe siden på brønnen)

Link to post
glad skrev for 2 timer siden:

Jeg tror du er inne på noe at det har til hensikt å forhindre bobling når den går på tomgang.

 

Eller kan det være slik fordi ikke motstanden i eksossystemet skal være for stor ved lav fart/ tomgang? I litt fart dras eksosen ut ved propell, men ved tomgang/lav hastighet blir eksostrykket ganske stort gjennom motorstammen og mot vannet.

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post

Ja, du tar vekk litt av kreftene på lave turtall ved å sende eksosen ut fra propell på tomgang. Og den blir litt mer tungstartet. Men om det er ønskelig så for all del. Plugg i vei! 

 

Grunnen til at det er slik er fordi de som produserer motoren mener det er lurt for deg at det er slik. Ettersom det å ha en motor som går godt på lave turtall blir verdsatt av noen.

 

At det skal bråke så mye på lave turtall mens motoren bråker minst - ? Jeg ville tro den bråker mer jo høyere turtall den har. Selv om eksosen går ut under vann på høye turtall?

Link to post

Gode poenger hva tomgangskjøring angår. Og det er neppe utenkelig at produsenten tenker det er best om det hullet er der:smiley:

 

Hullet er i alle fall tettet, motoren på plass og opplevelsen som håpet positiv: Når båten er i bevegelse går ingen eksos opp i cockpit slik som før. At det vil ha noen ulemper er sikkert, men fordelen oppleves i alle fall som stor.

 

Takk for innspill underveis!

Link to post

Jeg har vært borti problemstillingen. Seilbåt med motorbrønn, eksosutløpet ble plugget igjen, alternativer der var at motoren kvelte seg selv med avgassene. Pluggingen gikk litt utover tomgangen, men det fungerte forsåvidt greit. Men motoren ble senere flyttet til brakett på hekken, der den fikk en bedre gange på lavere turtall. Samtidig som det hadde sine svake sider å motoren der. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...