sirtroen Startet 4.Mai.2021 Del på Facebook Startet 4.Mai.2021 Jeg har vært to turer innom VP-forhandler i Ålesund for å kjøpe olje. Den første gangen for å kjøpe olje til gir, som ikke ble skiftet i fjor som planlagt. Nå var jeg innom å kjøpte motorolje, og skal bytte begge samtidig. Den første flaska jeg fikk har påskriften "transmission oil", men motoroljen "engine oil" (bilde). I manualen virker det derimot som det bare skal fylles med motorolje på både motor og gir... Jeg må legge til at de ikke virket helt sikre på hva de skulle si hos forhandleren Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 På MS3 giret mitt skal det samme som på motoren. Jeg har MS3 av første generasjon. Vet ikke hvilket gir du har. Bruker mineralolje. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
sirtroen Svart 4.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Grand Banks jr skrev 42 minutter siden: På MS3 giret mitt skal det samme som på motoren. Jeg har MS3 av første generasjon. Vet ikke hvilket gir du har. Bruker mineralolje. Litt usikker på nummer. Står ikke noe på merket. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Ta bilde av giret. De ulike MS3 girene ser forskjellige ut. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
sirtroen Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Grand Banks jr skrev On 4.5.2021 at 13.58: Ta bilde av giret. De ulike MS3 girene ser forskjellige ut. Her ser man. Synes det er rart at jeg får utdelt en olje som ikke stemmer med det sol står i boken. Samtidig er jo giret så gammelt, at det kan finnes oljer nå som er bedre og ikke fantes før. Jeg har tidligere fått utdelt både feil impeller og dieselfilter, så stoler aldri på at jeg får riktig del kun basert på at jeg sier navnet på motoren :) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 9.Mai.2021 Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 (redigert) Du skal nok bruke mineralsk motorolje SAE 20 el. 30 på MS gearet. Den oljen for motoren du har fått kan også brukes, men helst en engrads olje SAE 20 el. 30, kalles også gressklipperolje og fås på Biltema. Transmissionsolje er noe helt annet. Redigert 9.Mai.2021 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sirtroen Svart 10.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Regner med jeg går for den syntetiske oljen jeg har kjøpt til motoren da kanskje. Rart at de sender med den lille flaska med girolje da. Er det noen som kjenner igjen hvilket type MS-gir dette er? Har forstått nå at MS1-3 bruker motorolje, mens MS4 bruker transmisjonsolje (jeg vet ikke helt hva forskjellen på de er). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 (redigert) Syntetisk olje er ikke så lurt på giret, det kan lett gi sluring. Anbefaler mineralolje. Hvorfor vil du ha syntetisk olje på en så gammel motor? Det kan fort være et sjansespill... Redigert 10.Mai.2021 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Jeg har MS-3, og jeg har fått beskjed om å kjøre på samme som motoren, og da mineralolje. Jeg byttet olje på giret nå i våres etter at jeg byttet det for 1 eller 2 sesonger siden. Byttet nå da jeg uansett hadde giret ute. Ikke antydning til fargeendring eller annen lukt. Så jeg vil kjøre på mineralolje videre. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
sirtroen Svart 10.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 index skrev for 1 time siden: Syntetisk olje er ikke så lurt på giret, det kan lett gi sluring. Anbefaler mineralolje. Hvorfor vil du ha syntetisk olje på en så gammel motor? Det kan fort være et sjansespill... Jeg vil bare få ny olje i systemet jeg :) Som sagt var jeg først innom forhandler i høst for å kjøpe girolje. Oppgav da MD2B og MS-gir, og fikk den lille flaska. Denne ble ikke bytta i høst. Så dro jeg innom for å kjøpe motorolje, og oppgave MD2B. Fikk så den store flaska, og beskjed om at den skulle både på motor og gir... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Men den store på bildet ditt er vel ikke syntetisk? Hva står det på baksiden? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 (redigert) Ut fra det jeg kan se her er det mineralolje du har fått. https://www.seasea.no/motortilbehør/volvo-penta/diesel-oil-volvo-penta-original Men se på baksiden hva som er spesifisert der. Redigert 10.Mai.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
sirtroen Svart 28.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2021 (redigert) Så dette ble utsatt, men nå i kveld skulle jeg endelig gjøre det. Gikk greit å bytte på giret (jeg hadde på av den store flasken). Problemet er på selve motoren. Jeg tar av peilepinnen og filteret peilepinnen er festet på. Deretter pumper jeg litt (ser ikke hvor mye). Etterpå åpner jeg «filler cap», men får bare fyllt på 2-3 dL før det slutter å renne etter i fyllehullet. Da har det blitt olje til over øverste strek på peilepinnen. Altså får jeg ikke pumpet ut nesten noe olje! Det skal rømmes 3L på motoren. Har skiftet filteret, men var ikke mye som rant ut der. Oljen var varm etter en kjøretur et kvarter da jeg pumpet. Hva kan dette ha seg? Det er akkurat slik det beskrives i manualen som jeg kan se. Redigert 28.Juni.2021 av sirtroen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.