SY Tilde Startet 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2021 Endelig har jeg mulighet til å lage egen hentetråd! Et betydelig antall timer er brukt på å lese gjennom tidligere hentetråder. Ser at det i de forskjellige trådene alltid kommer nye oppdaterte tips som jeg har sett som svært nyttig i planleggingen av egen tur. Til helgen henter jeg vår nye (brukte) Bavaria 42 cruiser i Leangbukta. Har en del erfaring fra båt, men det er en betydelig oppgradering i størrelse fra forrige seilbåt, en Majestic weekend 24. Burde nok hatt en L på hekken de første dagene Planlegger å gå fra Leangbukta mandag 10.05. Vindmessig ser det ut i fra Windy til å kunne bli en trygg seilas, selv om det tidvis kan bli motvind og motor. Målet er å være fremme til 17.mai og vi tar endelig avgjørelse om rute underveis basert på vær og vind. Planlegger havn/uthavn hver natt basert på mannskapets samlede kompetanse. Vi blir 3 personer ombord - undertegnede, far og svigerfar. Ruten ser foreløbig slik ut: Leangbukta - Verdens ende (vurderer å gå vest for Håøya og gjennom Drøbakjeteen ved Slottet for å gå klar av skipsleden der man kan) Verdens ende - Risør/Grimstad (avhengig av fart) Risør/grimstad - havn før, evt rett etter (korshamn), Lindesnes Lista området - Egersund Egersund - Haugesund Haugesund - Austevoll Har noen tips til en fungerende mAIS løsning? Ser at RS har en lignende tracker løsning i SafeTrx appen, men jeg har ikke helt funnet ut av den enda. Jeg har mål om å oppdatere jevnlig i tråden, men ser av tidligere tråder at det kan bli hektisk selv om man i utgangspunktet har god tid Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 Velkommen til BP og gratulerer med ny båt :) Dette bør jo bli en fantastisk fin tur. Mulig dere har litt spenstige dagsetapper de første dagene, men det handler jo mest om vær/vindretning og hvor lenge dere drøyer dagen til havs. Dere er sikkert klar over det, men "normalvinden" på Østlandet/Sørlandet på denne tiden av året er ofte sør/sørvest. Dere kan derfor risikere litt motvind ut Oslofjorden og videre nedover Sørlandskysten, nevner dette slik at dere kan beregne realistiske dagsetapper. Alternativet er å stå opp tidlig. Det blåser ofte nord på morgenkvisten fra kl 0400 og fram til formiddag før det slår over til SV. Men det finner dere ut av. Ellers som alltid; Legg ut maaange bilder som hentetråder skal ha! God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 (redigert) Velkommen til Båtforum og gratulerer med båt. Vi har samme type og er veldig fornøyd. Hvor stor motor har din båt? Havelle har den store motoren, og da kan vi marsje i om lag 7 knop uten for mye bråk eller å presse motoren for mye. Seiler du holder du fint 7-8 knop uten for mye jobb om vinden står rett. Første etappe er vår "hjemmebane", så kan gi noen tips: Det er langt mindre trafikk av skip i Oslofjorden enn normalt. Det er uansett ikke noe problem om man passer på, men nå for tiden kan dere egentlig gjøre akkurat som dere vil med rutevalg. Vil anbefale en veldig tidlig start. Om været er greit (og sønnavinden slår til mot ettermiddagen) er fjorden som oftest blank frem til 12. Skummelt å si imot med erfarne sjøfølk som @TideRace, men hadde jeg med hadde jeg pushet for en lengre førsteetappe dersom fjorden er blikk eller dere har nordavind. Med mindre dere hard bølger over 1m forfra er B42 veldig rolig og avslappende å føre. Det aller beste ville jo vært nordavind og seiling, men får dere rolig forhold er det ikke noe problem for dere som er tre stykker å trekke ut til 13-15 timer første dagen. Oslofjorden, i en båt som B42 og med autopilot er ren avslapping, i alle fall før fellesferien og alle de gale motorbåtene som flyr på kryss og tvers. Greit å få unnagjort mest mulig strekning første dagen, slik at dere har mer å gå på når dere kommer til mer utsatte strøk. Når det gjelder B42, så er vår erfaring at alt er trygt, solid og av god kvalitet. Så det er egentlig ingenting dere trenger å tenke på. Med ett unntak: Drivstoffsystemet. Tanken har ikke manlokk for inspeksjon. Standard forfilter er lite og vanskelig å komme til, og det er i tillegg en stoppekran som er helt idiotisk og lett kan gå tett. Dere må ha med verktøy så dere kan få opp denne. (Krever kun standarverktøy) og filteravtrekker for å få av forfilter. Som alltid må dere huske ekstra filtere. Medlemskap i RS kan være lurt før man legger ut med en båt der tilstanden er ukjent ;) Ellers sverger flere på forumet til oncourse for mAis :) Redigert 4.Mai.2021 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SY Tilde Svart 4.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 Takk for gode tips @TideRace og @Havelle Har skumlest Norske Los osv, men supert med lokal kjennskap til vindforhold. Noterer meg tidlig start for muligheter for litt medvind Angående motoren er det den store utgaven på 55hk, hvis jeg har forstått det rett at den «små» og mest vanlige er 44hk. Finfilter og grovfilter ble byttet for noen dager siden og jeg har med ekstra filter. Filteravtrekker var glemt fra verktøylisten, så det er lagt på handlelisten! Takk Første dagen er tenkt som en «bli kjent med båten» dag, antagelig med en del motor gange (med mindre vi skulle være heldig å få litt nordavind på starten av dagen). Fra dag 2 er tanken at vi kan strekke dagene litt forbi 12 timer om været er bra for å kjøpe oss litt tid til eventuell værventing før Lista og Jæren. Å være fremme til 17. mai er uansett bare et mål, så dersom været tilsier det venter vi til det er trygt å passere. Unødvendig å skape tynnere marginer enn man må RS medlemsskap er på plass - men som alltid krysser man fingrene og forbereder godt for at det ikke skal bli behov. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 Hei. Gratulerer med ny båt, og velkommen til BP. Hugs at seglarar er "framme" når dei er i båten... ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 Gratulerer med ny båt Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 Gratulerer med flott båt. Jeg har ikke tatt hele turen men er godt kjent ned til det blide Sørland. Fin tur. Jeg støtter deg på at det holder til verdens ende første dagen med tanke på ablikjent opplegget. Hvis dere får motvind er Oslofjorden lang, men høres ut som en god motor så det burde gå fint. Det går jo også å krysse ut fjorden? Jeg synes det er ok å gå gjennom Jeteen for å slippe større båter. De kommer fort og det kan bli trangt, selv om det er mindre trafikk der nå. Verdens ende er jo en flott havn og hvis dere ikke har vært der er det verdet turen. Er jo noen grunner rundt der, men ikke problematisk hvis man har orden på kartet. Det er en stund siden jeg var der sist, men da var det overrettmerker inn i gjestehavna. Videre seilas synes jeg også høres flott ut. Hvis dere er sjøvante kan dere jo strekke litt ut og gå rett mor Risør fra verdens ende? Evt gå igjennom kreppa og innom Kragerø, men det blir jo litt omvei. Lykke til og ser frem til å følge ferden. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 7 dager er god tid. Er dere ikke kjent på Østlandet hadde jeg gått mest mulig indre led. Mer motor men en veldig fin opplevelse. På natt går jeg 6 NM ut fra kysten for å ta fordel an 1 til 2 knop medstrøm. På dag innerste led. Alltid. Gjennom vrengensundet. På innsiden av Jomfruland. Gjennom Risør, så Lyngør. Og innsiden derfra til Arendal. Ut ved torungen, inn igjen ved Grimstad. Blindleia sjekk høyden på brua ved justøya etter Lillesand. Mulig dere er før høye, 19 meter. Så subbe land til Mandal. Brua før Mandal er også 19 meter. Korshavn etter Lindesnes. Oslo Lindesnes er vel 30 timer, på tre lange dager rekker dere fint å se alt jeg beskrev over. Mellom lista og Egersund er det også mye spennende, men bare vært der noen ganger. Egersund Austevoll transport. Ikke gå glipp av alle perlene. Gleder meg til hentetråd. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 (redigert) gå ut i havet og få med deg 1-2 knop medstrøm. fra Golfstrømmen. fra Ferder fyr, rett mot arendal, så har du strømmen med deg. Redigert 4.Mai.2021 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
TideRace Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 Careka skrev 7 minutter siden: gå ut i havet og få med deg 1-2 knop medstrøm. fra Golfstrømmen. fra Ferder fyr, rett mot arendal, så har du strømmen med deg. pacuare skrev 1 time siden: Ikke gå glipp av alle perlene.... Antar dere har omtrent samme høyde som meg, ca 20 meter. Da går dere greit under Vrengen Bru mellom Nøtterøy og Tjøme. I så fall lønner det seg å overnatte et annet sted enn Verdens Ende, men i dette området er det mange flotte uthavner. Tips er Stauper og Tallakshavn som ligger midt i kurslinja videre. Dere går ikke gjennom leia på innsiden mellom Risør og Arendal (bak Flostad) med 20 meter høyde. Der er det lave bruer, men dere kan gå fra Lyngør og leia på innsiden av Sandøya, og derfra på utsiden til Arendal. Justøybrua etter Lillesand er også for lav, så gå utenfor Blindleia. Samme med Skjernøybrua (Mandal), her kommer dere ikke under. Så jeg støtter rådet til @Careka, ta seilasen på utsiden nedover og gå eventuelt inn til byene ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 Stemmer @TideRace. Bør holde seg til 20 meter + med B42. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 5.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2021 TideRace skrev for 10 timer siden: Så jeg støtter rådet til @Careka, ta seilasen på utsiden nedover og gå eventuelt inn til byene ved behov. På 3 dager så er jeg helt enig, strake veien på havet ute i strømmen. Veldig enkelt, og uff så kjedelig. Har de 7 dager og mulighet til lange dager hadde jeg vært turist. Mye fint å se, Men sjekk værmeldingen over jæren. Hadde satt full fart forbi sørlandskysten hvis det er meldt vestlig kuling mot slutten av perioden. Ikke noe problem i den båten, men ekstremt ubehagelig. Nå har trådstarter fått valgene. Både brua ved Lillesand og Mandal er enkelt å gå utenom. Litt ut i havet så er du inne i det fine området igjen. Indre led er kanskje 5-10 timer lenger til sammen, men slipper bølger og mye å se. Mest aktuelt ved motvind og vindstille. Er det fin seilvind er det behagelig å la milene forsvinne ute på havet. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 5.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2021 pacuare skrev 24 minutter siden: Indre led er kanskje 5-10 timer lenger til sammen, men slipper bølger og mye å se. Mest aktuelt ved motvind og vindstille. Er det fin seilvind er det behagelig å la milene forsvinne ute på havet. Og jeg er på ingen måte uenig med deg, @pacuare. Sørlandskysten er nydelig og må oppleves. Vi har gått strekningen Vestfold - Vest-Agder t/r med båt ca 50-60 ganger til hytta og blir aldri lei. Det eneste jeg referer til er at mastehøyde på 20 meter++ setter begrensninger noen steder. I Blindleia er det i tillegg til Justøybrua (19 meter seilingshøyde) også et luftstrekk rett før brua (øst) som vel er 21 meter. Med VHF-antenna kan det fremdeles gnistre godt selv ved lavvann :) . Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 5.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2021 Jeg hentet seilbåt i Fredrikstad for noen år siden. Samme ukenummer som TS planlegger. Været ble usannsylig bra. Faktisk så bra at seilene ble heist en gang for å se at de virkelig var med på turen. Vi gikk mye ute på havet, var bare to personer, og brukte da tid underveis på å legge opp en USB kontakt til nettbrett. Etapper: Fredrikstad- Langesund. Fikk krysset ytre Oslofjord i blankstille. Langesund( morgentåke+ bunkring.)-Grimstad. Grimstad-Korshamn Korshamn- Egersund (bunkring) Egersund- Karmøy. Siste etappe gikk jeg alene, men hadde følge med en annen båt som skulle samme vei. Etter passering av "Jærens merke" bruker jeg å følge leia inn mot Tananger. Tar nordover ved Rott og passerer Kvitsøy på østsiden. Det er mye roligere sjø fra ca Feistein. Ref: Både brua ved Lillesand og Mandal er enkelt å gå utenom. Litt ut i havet så er du inne i det fine området igjen. Stikker du inn eller ut av Blindleia, vær obs på at det ved Brekkestø er en høyspenlinje oppgitt til 20meter. Ryktene vil ha det til at noen plukker den ned med jevne innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 5.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2021 Gratulerer med ny båt, blir artig å følge hentetråden Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Careka Svart 5.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2021 (redigert) Hvis man runder Lista fyr. og der er nordvest, sjø. ++. så gå på insiden av Hidra, og etter det kan man holde 10 m fra land helt opp til egersund, da får sjø og vind lite tak, Litt stamping blir det, men da er man mest i skul. Så hviler man ut i egersund. og venter på bedre vær. før Jæren skal forseres. ( Sommers tid, legger vinden seg om natten, som reglel, fint tid å krysse jæren på.) Og hvis det er stor sjø når man kommer til Jærens Rev(bøye). så vær obs på at hele bunnen innafor. er full av rullestein, store stein, her er kartet usikkert, så etter en god høst og vinter storm periode. så stemmer ikke kartene dybdenne. så være OBS, serlv seiler eg som regler rundt. og jeg stikker bare 1m. ned. litt innafor går jo greit, men ikke gå langt in. slik jeg ser enkelte. har gjort. Redigert 5.Mai.2021 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 5.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2021 Og på Storm har de en fin funksjon, hvor du ser hva både Storm og YR melder, og min erfaring er at Storm tolker data bedre en YR. dette gjelder for Egersund område. https://www.storm.no/egersund Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
SY Tilde Svart 5.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2021 Utrolig mange gode tips her :) Det plottes i kartet løpende. Nesten en reise i seg selv Vindmeldingene har nok fortsatt en del usikkerhet i seg så mange dager frem. Men det er supert å ha mulighetene klare for flere typer vær. Vi vil nok prøve å få sett litt langs kysten sørover, men det blir en avveiing mot godt seilvær og meldinger for dagene fremover. Tenker at vi har god tid til planlegging av endelig rute for påfølgende dag underveis og som kveldsaktivitet. Bruker forøvrig Gule sider På sjøen for planlegging. For endelig rute blir det Navionics opp mot plotter, men synes funksjonene i På sjøen løsningen er bedre for å se på ulike alternative ruter. Det jeg imidlertid ikke helt finner ut av er en god måte å søke opp bunkringsmuligheter. Noen som har noen tips til hvor man kan finne slik info uten å måtte søke opp hver havn for å se tilgjengelige fasiliteter? Jeg har lest gjennom en del tidligere tråder, men det er krevende å visualisere hvor ting er i forhold til hverandre når man ikke er så godt kjent :) Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 5.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2021 Bunkre diesel kan du gjøre i Vollen, rett rundt hjørnet ut av Leangbukta. Det er butikk der også hvis dere trenger dagligvarer. Jeg har ikke fyllt der selv i år, men i fjor var vel prisen på det jevne der, omlag 10 kr. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 5.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2021 Du har antagelig 210 liter dieseltank? Gitt et forbruk på ca 4l/t har du i så fall diesel til ca 52,5 motortimer. Hvis dette gir deg ca 6 knops fart får du en rekkevidde på ca 315 nm eller 583 km. Og så har du seilene . Du kan også fylle diesel på Vallø ved innseilingen til Tønsberg-skjærgården, i Risør, Arendal, Grimstad, Lillesand, Kristiansand og Mandal, osv., men regner med at du skal ha mye motvind hvis du må etterfylle mer enn èn gang. Sitér dette innlegget Link to post
SY Tilde Svart 8.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2021 T - 25t 41m Avreise Bergen! Bagen er pakket, alternative ruter er plottet og utallige timer med forberedelser er gjennomført. Dagens rute blir fly Bergen-Oslo, tog Oslo-Asker og et eller annet fra toget til marinaen. Planen for dagen er gjennomgang av båten og papirarbeid. Og i tillegg bli kjent i båten før mannskapet mønstrer på i morgen kveld. (Tidlig på morgenen - ser at bildet er opp ned. Men... fant ikke ut av løsningen i farten ) SY ~ Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 8.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2021 Lykke til på ferden! Sitér dette innlegget Link to post
SY Tilde Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 T - 9t 39m To lange dager med mye forberedelser er over. Mannskapet har mønstret på og proviant og utstyr er tatt ombord. I morgen tidlig kaster vi loss og setter kursen sørover. Ruten er litt modifisert med tanke på vær og andre behov. Målet for morgendagen er Stavern. Snart braker det løs - første tur med egen skute. Braker var kanskje et dårlig ordvalg. Satser på at alt går pent og pyntelig for seg :) SY ~ ps: følg turen i bilder på Instagram, @sailing_sy_tilde Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Spennende! Fortsett å skrive, kjempekjekt å følge ?? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Været ser jo bra ut, nordavind i morgen, og så blir det nok noen transportetapper for motor. God tur? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.