Gp68 Startet 4.Mai.2021 Del på Facebook Startet 4.Mai.2021 Jeg lurer på om noen har et godt bilde som viser oppkobling av starter på D6. Har skiftet til ny starter men det skjer ingenting når jeg forsøker å starte. Har ikke mye kunnskap om dette men koblet ny starter som den gamle, jeg tror det er riktig koblet men er ikke 100% sikker. Et bilde ville hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Kanskje dette diagrammet kan hjelpe deg: Sitér dette innlegget Link to post
Gp68 Svart 4.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Takk for diagram. Jeg er redd dette ikke sier meg så mye, jeg aner ikke hvor disse ledningene kommer fra. Noen bilder som viser fysisk hvilke ledninger som går hvor ville sagt meg mer. Sitér dette innlegget Link to post
Gp68 Svart 4.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Kan det være andre ting som kan lure meg? Gearet står i fri, tilten er nede men altså ikke noe liv. Er det noe i EVC jeg må aktivere? Startsperre? Båt og motor er nytt for meg så har aldri vært borti dette systemet før. Sitér dette innlegget Link to post
Gp68 Svart 4.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Perfekt. Koblingsskjema for ufaglærte, sånt liker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Gp68 Svart 4.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Da tror jeg faktisk jeg har koblet det riktig, likevel ikke antydning til liv. Jeg får forsøke å måle om den får spenning. 12.76 volt var det i alle fall på den store plusspolen. Får se om det er spenning til startrele når jeg vrir om. Mistenker faktisk at det kan være tenningslås som er defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Hva var årsaken til at du byttet starter? Har du fast aksel eller drev? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gp68 Svart 5.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Den gamle hadde satt seg over vinteren, fikk i og for seg løsnet den igjen men byttet den likså greit med en ny for å slippe samme problem igjen. Har drev. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.Mai.2021 Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Er du sikker på at det ikke er en annen, bakenforliggende årsak? Jeg har ikke drev og har følgelig ikke mye greie på sånt. Men det har tidligere vært tråder her på forumet hvor D4/D6 ikke ville starte, og hvor årsaken har vært at gearaktuatoren ikke har stått i midtstilling. Det er vel en mikrobryter der inne som registrerer om giret står i fri. Årsaken har da vært, etter det jeg kan erindre, at girvaier har gått tregt slik at aktuator ikke klarer å dra den til fristilling. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gp68 Svart 5.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Tror ikke dette er feilen her. Setter jeg den i gear så får jeg feilmelding på EVC display, i fri forsvinner meldingen så det tyder på at bryter fungerer. Det er skiftet til ny type wire. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 5.Mai.2021 Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Som et ledd i feilsøkingen: Får du målt (med multimeter) på «engine connector» pinne 5, om du har «ignition signal»? Regner med at du skal ha 12 volt ut der med startnøkkel i pos «l» under startsekvensen. Sitér dette innlegget Link to post
Gp68 Svart 5.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Skal prøve det. Hvor finner jeg denne kontakten? Sitér dette innlegget Link to post
MoJo Svart 5.Mai.2021 Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Baserer meg på at du har koblet alt riktig, men vet ikke om du kan ha samme problem som meg. Jeg kan jo nevne følgene: Etter noe overhaling av el-anlegget på min D6 og nøyaktig re-kobling av kablingen, får jeg ikke starte. Tenningsstrøm er på, instrumenter starter opp og alt starter å summe i "tenning på" stilling. Men det skjer intet når jeg så vrir til "start". Startmotoren har full spenning på hovedpolene og tenningsbryteren har tenningsstrøm i start-ledningen når nøkkelen vris til start. Instrumentene "synker" ikke når jeg vrir til start, dvs. ingen belastning oppstår. Jeg ser at en annen med D6 hadde samme problem i 2011, men jeg kunne ikke se noen avklaring på problemet. Når ledninger og kontakter blir frakoblet og satt på plass igjen, kan det her virke som om at dette EVC systemet må re-startes på en måte(?). Dersom du får de samme resultatene som meg under, kan det jo være noe å jobbe videre med. Oppsummert: - alle normale lyder kommer ved påsatt tenning, inkludert i PCU boksen (motorrom). - motor starter ikke - ingen feilkoder vises i EVC. - når startrelé på starteren kobles direkte til tenningslåsen med egen ledning, starter motoren umiddelbart og sviver som normalt. - Når motoren går, blinker diagnoseknappen og varslingslampen viser varslingsskilt som blinker orange. - Når motoren er slått av og når man forsøker å avlese feilkode etter brukerboka, så lyser diagnoseknappen konstant og varslingslampe/skilt blinker orange/rødt. - rød lampe vises som normalt i nøkkeldisplayet (EVC) og orange for girspak i nøytral. - drevet er i normal stilling. Sitér dette innlegget Link to post
Gp68 Svart 6.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2021 Sånn elektronikk er i grunn noe herk når det ikke virker. Hva ble løsningen for deg? Jeg skal forsøke litt, bl.a å lade ut anlegget ved å holde batteriledninger sammen (frakoblet batteri). Sitér dette innlegget Link to post
Gp68 Svart 6.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2021 Forøvrig virker alt normalt hos meg også. Det summer i pumper og alt høres normalt ut bortsett fra det lille klikket man skal høre fra rele til starter. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Mai.2021 Del på Facebook Svart 6.Mai.2021 @MoJo Hva var årsaken til at du «overhalet» el-systemet? Var den noen feil/problemer før dette? Og har du drev eller fast aksling? Etter nyinstallasjon kjøres det en oppstarts-/kalibreringsprosedyre. Har du prøvd å kjøre denne på nytt? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
MoJo Svart 6.Mai.2021 Del på Facebook Svart 6.Mai.2021 Jeg har fremdeles problemet og Volvo verkstedene har ikke tid før langt ut i juni. Har du prøvd å starte den med direktekobling mellom starter og nøkkel? Det er jo interessant å vite. Jeg overhalte kun forbruksanlegget og måtte i den forbindelse frakoble EVC systemet og koble dette sammen igjen. Det kan jo ikke kobles feil egentlig. Har DPH drev. En oppstarts-/kalibreringsprosedyre er jeg usikker på om jeg kan gjøre selv uten det nødvendige utstyret for dette(?). Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Mai.2021 Del på Facebook Svart 6.Mai.2021 Her er info om kalibrering av EVC-C Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
MoJo Svart 6.Mai.2021 Del på Facebook Svart 6.Mai.2021 Takker for godt innspill, men jeg har dessverre ikke det EVC kontrollpanelet som vises i oversikten. Dessuten er det i overkant av hva jeg har av innsikt i dette. Jeg har nå merket at varsellampen for batteriet har begynt å lyse orange ofte før startforsøket, selv om batteriet nesten er toppladet. Startbatteriene er ikke helt nye - kan det være at EVC systemet fanger opp manglende strømmengde/ampere selv om det er tilstrekkelig volt mon tro? Jeg får vel bare forske videre... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 6.Mai.2021 Del på Facebook Svart 6.Mai.2021 Denne karen har fine videoer på youtube, blant annet om kalibrering: Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Mai.2021 Del på Facebook Svart 6.Mai.2021 MoJo skrev for 2 timer siden: Jeg har nå merket at varsellampen for batteriet har begynt å lyse orange ofte før startforsøket, selv om batteriet nesten er toppladet. Batterilampen skal blinke før start, såfremt du ikke har på lading. Lyser din fast (uten å blinke)? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gp68 Svart 6.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2021 Gp68 skrev for 9 timer siden: Forøvrig virker alt normalt hos meg også. Det summer i pumper og alt høres normalt ut bortsett fra det lille klikket man skal høre fra rele til starter. Tror jeg fant feilen, drevet er tiltet for mye opp pga litt lave opplagringsbukker på båten. Hadde en rød lampe på tiltindikator. Jeg koblet fra sylinderne og vipps så ble den gul. Var visst ikke noe særlig å starte den med såpass mye tilt så da får jeg bare krysse fingrene for at det er i orden når den settes ut. Fant et nytt problem også, det renner olje fra en styresylinder så nå er den åpnet og klar for nye tetninger. Sitér dette innlegget Link to post
MoJo Svart 6.Mai.2021 Del på Facebook Svart 6.Mai.2021 Takk for video som likevel blir noe komplisert for en amatør. Varsellampen lyser fast orange. Tror likevel jeg begynner med å skifte ut startbatteriene, da de likevel begynner å bli gamle. Flott at feilen ble funnet hos Gp68! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Mai.2021 Del på Facebook Svart 6.Mai.2021 Ladelampen pleier å blinke før oppstart, men skal lyse fast ved manglende lading. Dersom den lyser fast før oppstart kan dette kanskje tyde på at årsaken er strømrelatert. Feisøkingsguiden nevner 1, 2, 3 og 24 som mulige årsaker dersom startmotor ikke går rundt. 3 er sikringen på SB side av motoren. Har du sjekket denne? 24 er lagrede feilkoder. Har du sjekket at det ikke er feilkoder når du slår på tenningen? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.